ÚOHS-S0506/2024/VZ-27242/2024/510
Věc | Údržba zeleně a úklid veřejných prostranství ve správě MČ Praha 12 |
---|---|
Datum vydání | 12.07.24 |
Instance | I. |
Související dokumenty | |
Zdroj | https://uohs.gov.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-22061.html |
I. Stupeň ÚOHS (S) | ÚOHS-S0506/2024/VZ-27242/2024/510 |
II. Stupeň ÚOHS (R) | ÚOHS-R0131/2024/VZ-32623/2024/163 |
Navazující obsah v Lexikonu | Zobrazit |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 24. 6. 2024 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou
- zadavatel – městská část Praha 12, IČO 00231151, se sídlem Generála Šišky 2375/6, 143 00 Praha, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 2. 7. 2024 Mgr. Ondřejem Kneblem, advokátem, ev. č. 10063, společníkem společnosti HVH LEGAL advokátní kancelář s.r.o., IČO 25702599, se sídlem Korunní 1302/88, 101 00 Praha,
- navrhovatel – ENVIRONMENTAL BUILDING a.s., IČO 09713662, se sídlem Říčanská 1799, Voděrádky, 251 01 Říčany, ve správním řízení zastoupen na základě plné moci ze dne 5. 6. 2023 Mgr. Filipem Petrášem, advokátem, ev. č. ČAK 14619, společníkem společnosti Advokátní kancelář Petráš Rezek s.r.o., IČO 07417641, se sídlem Opletalova 1525/39, 110 00 Praha,
ve věci přezkoumání úkonů citovaného zadavatele učiněných při zadávání části 5 „Údržba veřejné zeleně a úklid veřejných prostranství (Čs. exilu, Generála Šišky, Poljanovova, lesním porostem u Lhoteckého potoka)“, části 6 „Údržba veřejné zeleně a úklid veřejných prostranství (Rakovského, Poljanovova, Generála Šišky, Vazovova, Levského až ke Lhoteckému potoku)“ a části 8 „Údržba veřejné zeleně a úklid veřejných prostranství (Generála Šišky, Modřanská a Čs. Exilu)“ veřejné zakázky „Údržba zeleně a úklid veřejných prostranství ve správě MČ Praha 12“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 23. 2. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 27. 2. 2023 pod ev. č. Z2023–008450, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 28. 2. 2023 pod ev. č. 2023/S 042–124399, ve znění pozdějších oprav,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podáním návrhu navrhovatele – ENVIRONMENTAL BUILDING a.s.,IČO 09713662, se sídlem Říčanská 1799, Voděrádky, 251 01 Říčany – ze dne 24. 6. 2024 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – městská část Praha 12, IČO 00231151, se sídlem Generála Šišky 2375/6, 143 00 Praha – učiněných při zadávání části 5 „Údržba veřejné zeleně a úklid veřejných prostranství (Čs. exilu, Generála Šišky, Poljanovova, lesním porostem u Lhoteckého potoka)“, části 6 „Údržba veřejné zeleně a úklid veřejných prostranství (Rakovského, Poljanovova, Generála Šišky, Vazovova, Levského až ke Lhoteckému potoku)“ a části 8 „Údržba veřejné zeleně a úklid veřejných prostranství (Generála Šišky, Modřanská a Čs. Exilu)“ veřejné zakázky „Údržba zeleně a úklid veřejných prostranství ve správě MČ Praha 12“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 23. 2. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 27. 2. 2023 pod ev. č. Z2023–008450, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 28. 2. 2023 pod ev. č. 2023/S 042–124399, ve znění pozdějších oprav, nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 1 citovaného zákona na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Odůvodnění
I. ZADÁVACÍ ŘÍZENÍ
1. Dne 23. 2. 2023 zahájil zadavatel – městská část Praha 12, IČO 00231151, se sídlem Generála Šišky 2375/6, 143 00 Praha, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 2. 7. 2024 Mgr. Ondřejem Kneblem, advokátem, ev. č. 10063, společníkem společnosti HVH LEGAL advokátní kancelář s.r.o., IČO 25702599, se sídlem Korunní 1302/88, 101 00 Praha (dále jen „zadavatel“), jakožto veřejný zadavatel ve smyslu § 4 odst. 1 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) – odesláním oznámení o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění otevřené řízení na veřejnou zakázku „Údržba zeleně a úklid veřejných prostranství ve správě MČ Praha 12“; oznámení o zahájení zadávacího řízení bylo uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 27. 2. 2023 pod ev. č. Z2023–008450 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 28. 2. 2023 pod ev. č. 2023/S 042–124399 (dále jen „veřejná zakázka“ nebo „zadávací řízení“).
2. Z bodu 2.1. zadávací dokumentace (dále jen „zadávací dokumentace“) vyplývá, že předmětem veřejné zakázky je „běžná a odborná údržba veřejné zeleně a úklid veřejných prostranství a kontrola a údržba dětských hřišť ve správě městské části Praha 12 podle vymezené lokality.“
3. Z bodu 2.2 zadávací dokumentace vyplývá, že veřejná zakázka byla rozdělena na 9 částí, mimo jiné na:
- část 5 „Údržba veřejné zeleně a úklid veřejných prostranství (Čs. exilu, Generála Šišky, Poljanovova, lesním porostem u Lhoteckého potoka)“ (dále jen „část 5“ nebo „část E“),[1]
- část 6 „Údržba veřejné zeleně a úklid veřejných prostranství (Rakovského, Poljanovova, Generála Šišky, Vazovova, Levského až ke Lhoteckému potoku)“ (dále jen „část 6“ nebo „část F“),[2]
- části 8 „Údržba veřejné zeleně a úklid veřejných prostranství (Generála Šišky, Modřanská a Čs. Exilu)“ (dále jen „část 8“ nebo „část H“).[3]
4. Z oznámení o zahájení zadávacího řízení dále vyplývá, že předpokládaná hodnota veřejné zakázky byla stanovena na 180 900 647 Kč bez DPH, přičemž dle bodu 2.2 zadávací dokumentace byla předpokládaná hodnota pro část 5 veřejné zakázky stanovena ve výši 25 984 437 Kč bez DPH, pro část 6 ve výši 20 212 602 Kč bez DPH a pro část 8 ve výši 22 331 708 Kč bez DPH.
5. Navrhovateli bylo dne 16. 5. 2024 doručeno oznámení o vyloučení účastníka ze zadávacího řízení ze dne 14. 5. 2024 (dále jen „oznámení o vyloučení“).
6. Navrhovatel podal proti oznámení o vyloučení námitky ze dne 29. 5. 2024 (dále jen „námitky“), které byly zadavateli doručeny dne 30. 5. 2024.
7. Zadavatel vydal dne 12. 6. 2024 rozhodnutí o námitkách stěžovatele ze dne 11. 6. 2024 (dále jen „rozhodnutí o námitkách“), kterými námitky navrhovatele odmítl. Rozhodnutí o námitkách bylo navrhovateli doručeno dne 12. 6. 2024.
8. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) obdržel dne 24. 6. 2024 prostřednictvím datové schránky návrh navrhovatele na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele (dále jen „návrh“).
II. PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ
9. Podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), bylo správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele zahájeno dnem 24. 6. 2024, kdy Úřad obdržel návrh navrhovatele.
10. Návrh navrhovatele směřuje proti oznámení o vyloučení, přičemž má navrhovatel za to, že zadavatel neposkytl navrhovateli bližší odůvodnění jeho vyloučení.
11. Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:
- zadavatel,
- navrhovatel.
12. Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem ze dne 25. 6. 2024.
III. ZÁVĚRY ÚŘADU
13. Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že v dané věci nedošlo ke složení kauce ve lhůtě podle § 255 odst. 1 zákona na účet Úřadu, a proto správní řízení podle § 257 písm. c) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.
14. Podle § 251 odst. 1 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.
15. Podle § 251 odst. 2 zákona návrh musí být, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.
16. Podle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle § 255 odst. 2 zákona, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.
17. Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.
18. Z dokladu o doručení námitek zadavateli prostřednictví certifikovaného elektronického nástroje, který byl součástí návrhu, Úřad zjistil, že navrhovatel doručil zadavateli dne 30. 5. 2024 námitky směřující proti oznámení o vyloučení. Dále Úřad zjistil, že zadavatel námitky navrhovatele rozhodnutím o námitkách podle § 245 odst. 3 písm. c) zákona odmítl. Předmětné rozhodnutí o námitkách bylo navrhovateli doručeno prostřednictvím elektronického nástroje dne 12. 6. 2024.
19. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem bylo tedy v posuzovaném případě posledním dnem lhůty pro doručení návrhu Úřadu podle § 251 odst. 2 zákona 24. 6. 2024.[4] Tedy nejpozději dne 24. 6. 2024 mělo dojít v souladu s § 255 odst. 1 zákona i ke složení kauce na účet Úřadu, a to ve výši určené taktéž podle § 255 odst. 1 zákona. Ustanovení § 255 odst. 1 zákona explicitně stanoví, že navrhovatel je povinen složit na účet Úřadu kauci ve lhůtě pro doručení návrhu, tzn. nelze připustit, aby byla kauce na účet Úřadu složena později. V této souvislosti lze odkázat např. na komentářovou literaturu[5], kde je k citovanému ustanovení zákona uvedeno, že „[k]auci je navrhovatel povinen složit spolu s podáním návrhu, a to nejpozději do konce lhůty pro doručení návrhu podle § 251 odstavec 2 nebo 3.“. Obdobně lze odkázat též na jiný komentář k citovanému ustanovení, kde je uvedeno, že „[d]oklad o složení kauce musí být vždy součástí podaného návrhu, je tedy nezbytné složit kauci v dostatečném předstihu tak, aby ve lhůtě pro doručení návrhu byla převedena na příslušný bankovní účet ÚOHS.“[6]
20. Úřad nadto dodává, že pro složení kauce v souladu s ustanovením § 255 zákona, není rozhodný okamžik zaúčtování platby na účtu navrhovatele, nýbrž okamžik jejího připsání na účet Úřadu. V tomto smyslu lze odkázat na stanovisko Úřadu k výpočtu výše kauce,[7] dle kterého „je třeba si uvědomit, že podle § 255 odst. 1 a 2 zákona musí být kauce připsána na účet Úřadu nejpozději poslední den lhůtystanovené podle § 251 odst. 2 nebo 3 a § 254 odst. 3 zákona pro doručení návrhu Úřadu. Jinými slovy řečeno kauce je řádně a včas složena až ve chvíli, kdy je v celé zákonem stanovené výši připsána na účet Úřadu (nestačí tedy, byl-li poslední den lhůty pro složení kauce podán např. příkaz k její úhradě).“ Ke stejnému závěru dochází také autoři komentářové literatury, kdy uvádí, že „[s] podáním návrhu na přezkoumání úkonů zadavatele je navrhovatel povinen složit na účet ÚOHS kauci. Zákon v komentovaném ustanovení stanoví, že kauce musí být složena ‚ve lhůtě pro doručení návrhu‘, tedy v poslední den lhůty již musí být připsána na účet ÚOHS, a proto je třeba složit kauci na účet ÚOHS v dostatečném předstihu.“[8]
21. Návrh byl Úřadu doručen dne 24. 6. 2024, tedy ve lhůtě stanovené v § 251 odst. 2 zákona; součástí návrhu navrhovatele bylo potvrzení o platbě, ze které vyplývá, že navrhovatel dne 24. 6. 2024 zadal platbu ve výši 411 130,– Kč ve prospěch bankovního účtu Úřadu. Z výpisu z bankovního účtu Úřadu vyplývá, že předmětná částka byla na účet Úřadu složena až následující den, tj. 25. 6. 2024. Úřad na základě těchto skutečností konstatuje, že ke složení kauce ve lhůtě podle § 255 odst. 1 zákona, tj. do 24. 6. 2024, nedošlo.
22. Pro úplnost Úřad dodává, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i situace uvedená v § 257 písm. c) zákona, tedy že nedojde ke složení kauce v souladu s § 255 zákona (tj. v řádné výši a ve stanovené lhůtě). Pro ustanovení § 257 písm. c) zákona, kam spadá také šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat, či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v zákonem stanovené lhůtě nedošlo.
23. Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
24. S ohledem na skutečnost, že nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 1 zákona na účet Úřadu, tedy ve lhůtě stanovené citovaným ustanovením zákona, rozhodl Úřad podle § 257 písm. c) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 602 00 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
v z. Mgr. Michal Kobza
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží:
1. Mgr. Ondřej Knebl, Korunní 1302/88, 101 00 Praha
2. Mgr. Filip Petráš, Opletalova 1525/39, 110 00 Praha
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] Zadavatel dle bodu 2.2 zadávací dokumentace označuje část 5 veřejné zakázky písmenem E.
[2] Zadavatel dle bodu 2.2 zadávací dokumentace označuje část 6 veřejné zakázky písmenem F.
[3] Zadavatel dle bodu 2.2 zadávací dokumentace označuje část 8 veřejné zakázky písmenem H.
[4] Úřad dodává, že desátým dnem ode dne doručení rozhodnutí o námitkách byla sobota 22. 6. 2024, pročež byl posledním dnem lhůty ve smyslu ustanovení § 607 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, nejblíže následující pracovní den, tj. pondělí 24. 6. 2024.
[5] HERMAN, Pavel. Komentář k zákonu o zadávání veřejných zakázek. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2016, ISBN 978–80–7380–595–1, s. 580
[6] Dvořák, D., Machurek, T., Novotný P., Šebesta, M. a kolektiv. Zákon o zadávání veřejných zakázek. Komentář. 1. vydání. Praha: Nakladatelství C. H. Beck, 2017, s. 1207
[7] Dostupné z: https://uohs.gov.cz/download.php?q=Sekce_VZ/Metodiky/Kauce-vykladove-stanovisko-a-priklady-UPDATED.pdf
[8] § 255 In: Podešva, V. Sommer, L. Votrubec, J. a kolektiv. Zákon o zadávání veřejných zakázek: Komentář. 2. vydání. Praha Wolters Kluwer, 2023.