Aktuality
ÚOHS: OBCHVAT MARIÁNSKÝCH LÁZNÍ POSTAVILA FIRMA, KTEROU MĚLI SILNIČÁŘI VYLOUČIT
(04. 03. 2021)Více »
Vítězné sdružení, které mělo být podle antimonopolního úřadu vyloučeno, bylo ve čtvrtmiliardovém tendru o zhruba milion korun levnější.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutoval Krajskou správu a údržbu silnic Karlovarského kraje padesáti tisíci korunami za způsob, jakým vybrala pro stavbu obchvatu Mariánských Lázní sdružení firem Silnice Topolany a Petrom stavby. Podle antimonopolního úřadu měli silničáři vítězné sdružení vyloučit kvůli nesplnění podmínek.
Vyplývá to z rozhodnutí ÚOHS, které zveřejnil na své úřední desce. Je již pravomocné. Karlovarský kraj ani někdejší náměstek hejtmana pro dopravu Martin Hurajčík na dotazy k zakázce neodpověděly. Organizaci tehdy vedl Jan Lichteneger, kterého si nově vybrali do čela Krajské správy a údržby silnic ve Středočeském kraji.
Vítězné sdružení v soutěži nabídlo postavit zakázku za 263 milionů korun, druhý Strabag byl podle písemné zprávy zadavatele o zhruba milion korun dražší. Zakázku podle písemné zprávy zadavatele administrovala advokátní kancelář Arrows.
„Vybraný dodavatel neprokázal splnění kritéria technické kvalifikace,“ konstatoval ÚOHS ve svém rozhodnutí. Podle antimonopolního úřadu vítěz prokázal reference jen prostřednictvím společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, aniž by tato firma závazek písemně potvrdila. „Tímto mohl ovlivnit výběr dodavatele,“ uvedl ÚOHS.
Obchvat byl otevřen na sklonku loňského roku, výrazně na něj přispěla Evropská unie. Stavbu zdrželo vykolejení nákladního vlaku v létě 2019. Obchvat je dlouhý 2,4 kilometru a navazuje na letos otevřenou přeložku silnice I/21, kterou zbudoval stát a ulevil tím obcím Trstěnice a Drmoul. Kraj obchvat budoval od roku 2018, jde o novostavbu silnice II/230.
zdopravy.cz
KRAJSKÝ SOUD POTVRDIL POKUTY, KTERÉ ÚŘAD ULOŽIL ZDRAVOTNÍM POJIŠŤOVNÁM
(02. 03. 2021)Více »
Krajský soud v Brně zamítl žaloby proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže z roku 2019, jímž byly sedmi zdravotním pojišťovnám uloženy pokuty v celkové výši 1 790 000 korun za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek.
„Potvrzení správnosti našeho rozhodnutí ze strany soudu samozřejmě vítáme. Navíc se jedná o rozhodnutí z farmaceutického sektoru, na nějž se chceme v budoucnu více zaměřovat, a to jak z hlediska veřejných zakázek, tak ochrany hospodářské soutěže,“ uvedl k rozsudku předseda ÚOHS Petr Mlsna.
Podle rozhodnutí Úřadu napadeného žalobou chybovaly Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky, Česká průmyslová zdravotní pojišťovna, Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví, Revírní bratrská pokladna, zdravotní pojišťovna, Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky, Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky a Zaměstnanecká pojišťovna Škoda při společném zadávání zakázky na „Zajištění komplexní dodávky a distribuce léčivých přípravků obsahujících očkovací látky pro pravidelná očkování v letech 2018 až 2021“. Pojišťovny požadovaly po dodavatelích doložení nejméně dvou referenčních zakázek v souhrnné hodnotě alespoň 300 milionů korun bez DPH, přitom alespoň jedna z těchto zakázek musela být o objemu nejméně 25 mil. Kč bez DPH. Tyto reference však byly bezdůvodně omezeny pouze na zakázky, jejichž předmětem byla přímá distribuce/dodávka léčivých přípravků do ordinací praktických lékařů a dalších poskytovatelů zdravotních služeb provádějících pravidelná očkování. Tímto jednáním vyloučili zadavatelé ze soutěže o zakázku všechny potenciální dodavatele, kteří dodávku a distribuci léčivých přípravků dříve realizovali, avšak činili tak např. v rámci zajištění dodávek a distribuce léčivých přípravků do nemocnic či lékáren. Zároveň však ani Úřadu, ani soudu nepředložili přesvědčivé důvody pro takovéto omezení referenčních zakázek.
Krajský soud nyní závěry ÚOHS potvrdil, když uvedl, že „s ohledem na striktnost stanoveného požadavku (omezení dvou referencí na přímou distribuci/dodávky do ordinací PZS) a jeho dopad na hospodářskou soutěž soud tedy neshledal v argumentaci žalobkyň důvod, který by takový požadavek ospravedlňoval. Za této situace je nutno takový požadavek hodnotit jako zjevně nepřiměřený a v konečném důsledku jako diskriminační, neboť bez dostatečného důvodu omezuje účast určitého okruhu dodavatelů v zadávacím řízení.“
Tiskové oddělení ÚOHS
21/034
OBJEM STAVEBNÍCH ZAKÁZEK BYL NA KONCI ROKU 2020 NEJVYŠŠÍ OD 2008
(01. 03. 2021)Více »
Praha - Stavební firmy v Česku měly na konci loňského roku 18.286 zakázek za 199,8 miliardy korun, meziročně o 16,8 procenta více. Hodnota byla nejvyšší od roku 2008. Necelé tři pětiny patřily veřejným zakázkám, zbytek připadal na soukromé. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu. Evidovány jsou údaje z firem s 50 a více zaměstnanci.
"Paradoxně nám pomohl zkostnatělý proces přípravy stavebních zakázek. Ten je natolik dlouhý, že stále dobíhají zakázky, které byly plánovány ještě před koronavirovou krizí. K tomu se navíc zlepšilo plánování a realizace inženýrských staveb, což pomáhá především větším stavebním společnostem," uvedl již dříve analytik BH Securities Štěpán Křeček.
"Větší stavební firmy s více než 50 zaměstnanci mají zakázek více než dost, potýkají se však s nedostatkem vhodné pracovní síly, často zahraniční. Ta kvůli covidové situaci často zůstává ve své domovině," doplnil analytik Trinity Bank Lukáš Kovanda.
České stavebnictví loni meziročně kleslo o 7,7 procenta. Pozemní stavitelství, tedy hlavně výstavba bytů, kanceláří nebo průmyslových hal a skladů, se snížilo o 10,1 procenta. Inženýrské stavitelství tvořené hlavně výstavbou dopravní infrastruktury, kleslo o procento. Podle analytiků bude pokles pokračovat i letos, částečné oživení se dá očekávat nejdříve ve druhé polovině roku.
KRAJ VYPSAL VEŘEJNÉ ZAKÁZKY NA STAVBU PĚTI NOVÝCH MOSTŮ
(22. 02. 2021)Více »
Předpokládané finanční náklady ve výši přes 231 milionů korun poputují na stavbu pěti nových mostů. Vypsání veřejných zakázek na tyto akce schválila Rada Jihočeského kraje ve čtvrtek 18. února.
Zároveň Rada Jihočeského kraje jmenovala i členy komisí, kteří budou o výběru dodavatelů staveb rozhodovat. Potvrdil to náměstek hejtmana pro veřejné zakázky Pavel Klíma.
Podle Klímy se konkrétně jedná o stavbu mostu v Zářičí u Mladé Vožice na Táborsku s předpokládanými náklady 16,6 milionu, dvou mostů v Plané nad Lužnicí s předpokládanými náklady 192,6 milionu, mostu na hrázi rybníka u Potočné na Jindřichohradecku s předpokládanými náklady 5 milionů a mostu přes Chotovinský potok u obce Vřesce na Táborsku s předpokládanými náklady 16,9 milionu korun.
„Nové stavby nahradí dosavadní nevyhovující mostní konstrukce, které budou odstraněny,“ uzavřel Klíma s tím, že cílem je zvýšit bezpečnost a kvalitu provozu na těchto objektech spadajících pod správu kraje.
Jihočeskénovinky.cz informoval Mgr. Radek Šíma, tiskový mluvčí Krajského úřadu Jihočeského kraje.
www.prvnizpravy.cz
OLOMOUC: VEŘEJNÉ ZAKÁZKY TRANSPARENTNĚ, MĚSTO ZVEŘEJNILO PLÁN NA ROK 2021
(22. 02. 2021)Více »
Město Olomouc zveřejnilo plán veřejných zakázek pro letošní rok. Seznam nejvýznamnějších zakázek zadávaných městem, případně jím zřizovanými organizacemi, je možné nově přehledně dohledat na městském webu v rubrice „Podnikatelé“ nebo pod informacemi odboru investic. Vedení města tímto krokem naplnilo další bod svého programového prohlášení v oblasti transparentnosti.
Hlavním cílem tohoto kroku samosprávy je poskytnout potenciálním dodavatelům rámcový obraz o nejdůležitějších chystaných veřejných zakázkách, jejich předmětu, předpokládané hodnotě, termínech zadávacího řízení i realizaci. „Postupujeme transparentně a klademe důraz na výslednou kvalitu. Proto je zejména v současné době, kdy je na stavebním trhu zvýšená poptávka po kvalitních dodavatelích, výhodou, pokud si dodavatelé mohou informaci o vypisovaných zakázkách vyhledat s předstihem,“ objasňuje náměstek primátora Martin Major.
K dalším výhodám prezentace plánu veřejných zakázek patří kromě transparentnosti postupu zadavatele a maximální otevřenosti pro dodavatele i podpora konkurence na trhu a větší šance obdržet ty nejlepší nabídky. „Potencionální zájemci se tak mohou zavčas zaměřit na typy veřejných zakázek, které jim profesně vyhovují a z toho mohou následně plynout i případné finanční úspory pro město, jako zadavatele,“ vysvětluje náměstek Major.
Seznam plánovaných veřejných zakázek na rok 2021 vypracoval odbor investic magistrátu. Plán zahrnuje nejen zakázky města, ale také jeho příspěvkových organizaci a akciových společností, a to v těch případech, kdy zadávací řízení odbor investic administruje. „Pro letošní rok se jedná se o 81 veřejných zakázek na stavební práce, 5 veřejných zakázek na technické projektování, 20 veřejných zakázek na dodávky gastrozařízení pro obnovu zařízení školních jídelen a 22 veřejných zakázek na ostatní nákupy,“ vyjmenovává vedoucí oddělení veřejných zakázek na odboru investic Alena Vačkářová. Sestavený přehled bude pravidelně, maximálně jedenkrát za čtvrtletí aktualizován.
O co nejlepší informovanost podnikatelů v regionu se snaží i Okresní hospodářská komora Olomouc. „Vzhledem k aktuální době je pro podnikatele klíčové i plánování a tento krok města je v tomhle určitě velmi prospěšný. Stejně tak budeme rádi, když se do místních zakázek budou zapojovat co nejvíce firmy z našeho regionu,“ doplnil k tématu ředitel komory Radim Kašpar. V kontextu nového transparentního kroku samosprávy vzniklo ve spolupráci s hospodářskou komorou také tematické video – ke shlédnutí ZDE.
Detailní informace k již zahájeným zadávacím řízením jsou kromě webu města ZDE, k dispozici také na profilu zadavatele ZDE.
www.parlamentnilisty.cz
SUDOP PRAHA DOSTAL POKUTU 9,3 MILIONU ZA KARTEL PŘI PŘÍPRAVĚ VYSOKORYCHLOSTNÍCH TRATÍ
(16. 02. 2021)Více »
Sudop Praha se ke spáchání nezákonného jednání přiznal, za což mu byla pokuta snížena o pětinu.
Projektantská společnost Sudop Praha dostala od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu ve výši 9,3 milionu korun za kartelovou dohodu s Výzkumným ústavem železničním (VUZ). Nedovolená dohoda se týkala přípravy vysokorychlostních tratí, konkrétně zakázky Správy železnic s názvem Technickoprovozní studie – Technická řešení VRT. Pokuta je pravomocná. VUZ (dceřiná společnost Českých drah) vyklouzl bez trestu díky leniency programu (příslib shovívavosti za spolupráci), v jehož rámci poskytl antimonopolnímu úřadu potřebné informace.
„Projekty vysokorychlostních železničních tratí jsou stěžejní pro modernizaci české dopravní infrastruktury a nemůžeme dopustit, aby se státu prodražovaly kvůli koluzivnímu jednání projektantů. Tuto oblast budeme nadále pozorně monitorovat,“ řekl předseda ÚOHS Petr Mlsna.
Protisoutěžního jednání se uvedené společnosti dopustily podle Mlsny tím, že od listopadu 2014 do května 2015 mezi sebou koordinovaly nabídky do výběrového řízení na výše zmíněnou veřejnou zakázku. Sladěné nabídky následně podaly, a to s cílem, aby uvedenou zakázku vyhrálo sdružení „Společnost SP + ACRI + MTP Technická řešení VRT“, jehož vedoucím členem byla právě společnost Sudop Praha. „Popsaným jednáním narušily tyto podniky hospodářskou soutěž v uvedeném výběrovém řízení, čímž porušily zákon o ochraně hospodářské soutěže,“ píše ÚOHS.
Sudop Praha využil podle ÚOHS tzv. procedury narovnání, v jejímž rámci se přiznal ke spáchání nezákonného jednání, za což mu byla pokuta snížena o 20 procent. Proti rozhodnutí následně nepodal rozklad.
Zakázku přitom antimonopolní úřad už jednou na popud organizace CEDOP řešil, ovšem bez výsledku. Úřad (tehdy pod vedením Petra Rafaje) nevydal předběžné opatření, takže mohla být uzavřena smlouva. Následně zastavil řízení pro bezpředmětnost. Nyní se k případu vrátil na popud VUZ.
Jde o stejnou zakázku, kvůli které proběhla v roce 2016 na Správě železnic a v některých firmách velká policejní razie a kterou následně řešil pražský městský soud. Ještě šlo o projekční zakázku na revitalizaci trati Chlumec nad Cidlinou – Trutnov. Více ZDE.
zdopravy.cz
ANTIMONOPOLNÍ ÚŘAD ROZDAL POKUTY PROJEKTOVÉ FIRMĚ A PARDUBICKÝM VODÁRNÁM
(16. 02. 2021)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna snížil pokutu pro Vodovody a kanalizace Pardubice z původních devíti milionů na sedm milionů korun. Důvodem jsou chyby v tendru na modernizaci biologické čistírny odpadních vod za 300 milionů korun v pardubické části Semtín z roku 2011. ÚOHS potrestal pokutou 9,3 milionu korun také projekční a inženýrskou společnost Sudop Praha za kartelovou dohodu při tendru na projekční práce vysokorychlostních tratí.
Pardubická vodárenská společnost podle ÚOHS chybovala, když ve zprávě o posouzení a hodnocení nabídek neuvedla, jakým způsobem dospěla k výsledkům posouzení zdůvodnění „mimořádně nízkých nabídkových cen uchazečů a vysvětlení nabídek uchazečů“. Tím se její postup stal údajně nepřezkoumatelným a netransparentním. Více ZDE.
zdroj: ČTK
ZMĚNA V POSTUPU ZADAVATELE PŘED UZAVŘENÍ SMLOUVY – ZJIŠŤOVÁNÍ SKUTEČNÉHO MAJITELE VYBRANÉHO DODAVATELE
(08. 02. 2021)Více »
V souvislosti přijetím novely zákona č. 253/2018 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu a přijetí nového zákona o evidenci skutečným majitelů dochází od 1. června 2021 také ke změnám v Zákoně o zadávání veřejných zakázek:
V důsledku předmětné změny již nebude možné uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem, který je českou právnickou osobou, pokud nepůjde zjistit jeho skutečné majitele z evidence skutečných majitelů. Zadavatel tak bude povinen takového vybraného dodavatele vyloučit ze zadávacího řízení. V případě zahraničních dodavatelů bude zadavatel postupovat jako doposud a zahraničního vybraného dodavatele vyzve k předložení výpisu ze zahraniční evidence obdobné evidenci skutečných majitelů nebo, není-li takové evidence, k identifikaci skutečných majitelů a k předložení dokladů, z nichž vyplývá vztah skutečných majitelů k vybranému dodavateli.
V souvislosti s touto změnou bude vydáno výkladové stanovisko.
(Pro úplný přehled o změnách lze odkázat na část dvacátou první - a důvodovou zprávu - zákona č. 527/2020 Sb., která změnu ZZVZ obsahuje).
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
ÚŘAD ULOŽIL MINISTERSTVU OBRANY NEPRAVOMOCNĚ POKUTU 550 MILIONŮ KORUN ZA PŘESTUPEK PŘI NÁKUPU ARMÁDNÍCH VRTULNÍKŮ
(05. 02. 2021)Více »
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím zde dne 2. února 2021 Ministerstvu obrany České republiky pokutu ve výši 550 000 000 korun za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad.
Přestupku se ministerstvo dopustilo tím, že v rozporu se zákonem uzavřelo smlouvu na nákup víceúčelových armádních vrtulníků s vládou Spojených států amerických dříve, než rozhodlo o námitkách italské společnosti Leonardo S.p.A., která je výrobcem mj. armádních vrtulníků.
Již dříve Úřad rozhodl o tom, že vzhledem k bezpečnostním zájmům státu v dané věci neuloží zákaz plnění smlouvy.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/23
PŘEDSEDA MLSNA PLNÍ SVÉ SLIBY – JMENOVAL NOVÉ ROZKLADOVÉ KOMISE A ZRYCHLUJE ROZHODOVÁNÍ
(04. 02. 2021)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna jmenoval v minulém týdnu nové rozkladové komise. Členové rozkladových komisí byli jmenováni na základě transparentních a předem známých kritériím, a to z kandidátů, které předsedovi ÚOHS navrhlo téměř 30 subjektů z oblasti veřejné správy, akademické sféry i profesních i nevládních organizací.
„Jsem rád, že se podařilo pro každou oblast sestavit tým těch nejlepších odborníků. Věřím, že významně přispějí k vyšší kvalitě rozhodování Úřadu,“ uvedl k sestavení nových komisí předseda Mlsna.
Činnost i složení rozkladových komisí předsedy ÚOHS byly v minulosti terčem časté kritiky. Jedním z hlavních bodů koncepce a prvních cílů nového předsedy Úřadu Petr Mlsny proto byl transparentní výběr a jmenování nových členů těchto poradních orgánů. Již v polovině prosince 2020 bylo za účelem nominace nových členů rozkladové komise osloveno cca 30 subjektů, které se zabývají mimo jiné oblastí práva veřejných zakázek a soutěžním právem. Mezi nimi byly instituce z akademické sféry (právnické a ekonomické fakulty a také univerzity), orgány státní správy, nevládní a protikorupční organizace (Transparency International, Oživení, Rekonstrukce státu), Česká advokátní komora a další sdružení a spolky (Sdružení místních samospráv, Hospodářská komora, Asociace pro veřejné zakázky aj.). V polovině ledna 2021 předseda Úřadu obdržel celkem 105 nominací, přičemž někteří odborníci byli nominováni duplicitně. Koncem ledna 2021 pak předseda Úřadu jmenoval členy rozkladových komisí primárně na základě obdržených nominací. Jmenováno bylo celkem 5 rozkladových komisí, z toho 3 pro oblast veřejných zakázek, jedna pro hospodářskou soutěž a jedna pro veřejnou podporu, významnou tržní sílu a přístup k informacím. Složení komisí doznalo oproti minulosti poměrně velkých změn, je v nich nyní cca 50 % nových členů.
Členové rozkladových komisí nyní musí splňovat vysoké kvalifikační a profesní požadavky - konkrétně ukončené vysokoškolské vzdělání v oboru právo a právní věda nebo ekonomického či technického směru – magisterského typu, 10 let praxe v oboru, jemuž se daný kandidát věnuje, a minimálně 5 let praxe v oblasti relevantní pro činnost příslušné komise.
Předseda ÚOHS již také realizoval některá opatření, která povedou k celkovému zrychlení rozhodování. Rozkladové komise se budou scházet ve 14denních intervalech, aby byly rozklady projednávány co nejrychleji a následně také co nejrychleji zpracovány. (Průměrná lhůta za prosinec 2020 a leden 2021 činí 44 dní.) K rychlejšímu projednání věcí má také přispět zkrácené předávání spisů mezi prvním a druhým stupněm.
Více ZDE.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/019
PŘEDSEDA ÚOHS POTVRDIL EXISTENCI KARTELU CARPATHIA V NÁKLADNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVĚ
(29. 01. 2021)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna potvrdil rozhodnutí svých úředníků z první instance ve věci nedovolené dohody v nákladní železnici. Takzvaného kartelu Carpathia se účastnily společnosti AWT Čechofracht, Interfracht, Argo Logistics, Spedica a Rail Cargo Austria.
Mlsna rozhodnutí o existenci kartelu potvrdil. „V daném případě se jednalo o takzvané tvrdé omezení hospodářské soutěže. Tyto kartelové dohody mají již ze své podstaty vždy škodlivý dopad na hospodářskou soutěž a jsou pro zdravé fungování hospodářské soutěže nejzávažnější hrozbou,“ uvedl předseda.
Oproti rozhodnutí z první instance nicméně může dojít ke korekci u jedné z pokut. Argo Logistics měla původně zaplatit 10 milionů (vůbec nejvíce ze všech potrestaných), což firma považuje za nepřiměřené. Mlsna vrátil výši pokuty první instanci k přezkoumání.
Úřad původně udělil pokuty v celkové výši téměř 18,5 milionu korun. Společnost Rail Cargo Austria vyvázla bez pokuty, neboť v rámci leniency programu (příslib shovívavosti pro spolupracující subjekty) poskytla úřadu informace a důkazy o existenci kartelu. K předsedovi úřadu následně podaly rozklad dvě firmy: Interfracht a Argo Logistics.
Podle ÚOHS měly potrestané firmy mezi sebou zakázanou dohodu v souvislosti s vlakovými projekty Carpathia, Sylvania a nová Carpathia. Na jejím základě si nedovoleně rozdělovaly zákazníky a zakázky na přepravu zboží, koordinovaly ceny služeb a vyměňovaly si obchodní informace.
Účastníci kartelu měli podle ÚOHS uzavřenou smlouvu o spolupráci, podle níž si neměli navzájem přebírat zakázky. Za tímto účelem provozovali také rezervační systém, jehož prostřednictvím se vzájemně informovali o jednotlivých rezervovaných transportech a cenách za tyto transporty, aby jiný účastník dohody nemohl nabídnout výhodnější cenu. Tím docházelo k rozdělování zákazníků a koordinovanému postupu vůči nim.
„Kartelová dohoda narušila hospodářskou soutěž na trhu nákladní železniční přepravy a zasílatelství a byla způsobilá ovlivnit obchod mezi členskými státy Evropské unie,“ napsal ÚOHS už loni v červnu po rozhodnutí v prvním stupni.
K zakázanému jednání podle něj docházelo mezi lety 2004 až 2013, přičemž společnost Spedica se dohody účastnila pouze v letech 2008 až 2010 a společnost Interfracht v letech 2010 až 2013. Účastníci kartelu měli uzavřenou smlouvu o spolupráci, podle níž si neměli navzájem přebírat zakázky.
Případ je posledním ze série šetření v oblasti nákladní železniční dopravy. Například v roce 2018 ÚOHS rozdával pokuty v kauze kartelu Italia Expres. Hlavní tíhu pokuty tehdy nesly České dráhy (48 mil.), v kauze figurovaly rovněž firmy AWT Čechofracht a Rail Cargo Austria (ta i tenkrát vyvázla díky spolupráci s úřadem bez pokuty).
Uložené pokuty
Rail Cargo Austria AG – upuštěno od uložení pokuty (leniency)
AWT Čechofracht a.s. – 1 826 000,- Kč (leniency II)
Interfracht s.r.o. – 2 357 000,- Kč (potvrzena)
Spedica, s.r.o. – 4 243 000,- Kč (narovnání)
Argo Logistics, s.r.o. – o pokutě bude znovu rozhodováno v I. stupni (původně 10 000 000,- Kč)
zdopravy.cz
O DOPRAVCI NA ZBÝVAJÍCÍCH TRATÍCH V PLZEŇSKÉM KRAJI ROZHODNE AUKCE, ČESKÉ DRÁHY NEUSPĚLY SE STÍŽNOSTÍ
(28. 01. 2021)Více »
Plzeňský kraj pokračuje v otevřených soutěžích, ve kterých hledá železniční dopravce pro provozní soubor Jihozápad. Kdo na neelektrifikovaných tratích nakonec vyjede, rozhodne elektronická aukce, ve hře je ale stále varianta možného zrušení soutěže.
Kraj může se soutěží pokračovat i díky novému rozhodnutí Úřad pro hospodářskou soutěž (ÚOHS). Na něj se obrátily České dráhy kvůli soutěži pro oblasti Jihozápad. V první instanci ale ÚOHS návrh zamítl.
„Návrh směřoval proti zadávacím podmínkám. Podle navrhovatele jsou stanoveny v rozporu se zásadou zákazu diskriminace a transparentnosti a neumožňují podání vzájemně porovnatelných nabídek. Zadávací dokumentace není dle navrhovatele zpracována v dostatečných podrobnostech, aby umožnila zpracování nabídky a nabídkové ceny. Úřad ve správním řízení neshledal důvody k uložení nápravného opatření,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Žádný jiný dopravce proti soutěži námitky nepodal. České dráhy se podle svého vyjádření s rozhodnutím musí nejprve seznámit a pak rozhodnou o dalším postupu.
Kraj už v listopadu uvedl, že nevylučuje zrušení soutěže z jiných důvodů: očekávaného propadu daňových příjmů. I když kraj nepožaduje nová vozidla, chce na tratích větší komfort než dosud. To může znamenat i vyšší cenu. „S ohledem na vývoj je připravována elektronická aukce a shromažďovány podklady pro rozhodnutí orgánů kraje spočívající v analýze optimální ceny, za kterou lze zakázky provozovat,“ řekla mluvčí Plzeňského kraje Alena Marešová. Kraj současně soutěží i zakázku na soubor Plzeňsko, kde je uzávěrka nabídek v dubnu.
Jistý je zájem Českých drah a GWTR
Oblast Jihozápad je rozdělena na dva soubory – Pošumaví a Český les. Podle zjištění deníku Zdopravy.cz se přihlásily nejméně dvě firmy. Účast potvrdily České dráhy a GW Train Regio, naopak ji vyloučil Leo Express. Arriva a RegioJet věc ponechaly bez komentáře.
Soutěž se týká linek P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk), linky P23 Domažlice – Klatovy, v případě části Českého lesa linky P32 Poběžovice – Staňkov – Holýšov a linky P33 Domažlice – Tachov.
Pro každý provozní soubor má kraj jiné požadavky na kvalitu vozidel, v obou případech mu ale budou stačit starší vozidla po modernizaci. V případě Pošumaví chce kraj motorové jednotky nejméně se 65 místy k sezení, musí jich mít nejméně osm (šest kmenových, dvě záložní). Vozidla přitom nemusí být plně nízkopodlažní. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až osmi jízdních kol a dvou kočárků. Musejí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a Wi-Fi a musejí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí. U zakázky pro Český les stačí rovněž starší vozy, stejně tak i osm jednotek včetně dvou záložních. Kraji ale stačí menší počet míst pro kola či kočárky, minimální rychlost je 80 km/h.
V praxi to znamená, že pro Český les by mohly stačit mírně upravené regionovy, pro Pošumaví pak modernější vozy typu Stadler RS1. Dosud na těchto tratích jezdí regionovy nebo motorové vozy 810 a 842.
Kraj počítá s tím, že nový dopravce začne jezdit v prosinci 2022. Pokud se nepodaří vysoutěžit zakázku včas, dojde nejspíš k prodloužení smlouvy s Českými drahami.
zdopravy.cz
VÝBĚR ARRIVY NA RYCHLÍKY Z LIBERCE BYL V POŘÁDKU, KONSTATOVAL ÚOHS
(25. 01. 2021)Více »
Ministerstvo nemůže ještě uzavřít s Arrivou sedmiletou smlouvu, České dráhy mohou podat rozklad.
České dráhy neuspěly se svoji stížností proti výběru společnosti Arriva vlaky pro provoz rychlíků linky R14 z Liberce do Pardubic a Ústí nad Labem. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh státního dopravce nepravomocně zamítl.
Rozhodnutí ÚOHS potvrdil jeho mluvčí Martin Švanda. Arriva vlaky měla původně získat sedmiletou smlouvu. Kvůli řízení u ÚOHS nakonec v prosinci ministerstvo uzavřelo s dopravcem jen přechodnou dvouletou smlouvu.
„Úřad v rámci tohoto rozhodnutí konstatoval, že objednatel svým postupem směřujícím k uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících na lince R14 přímým zadáním neporušil ustanovení relevantních právních předpisů, neboť byl ke svému postupu cestou přímého zadání oprávněn a současně splnil v rámci uvedeného postupu veškeré zákonné náležitosti,“ uvedl Švanda. „Úřad ve svém rozhodnutí vyjádřil také k dalším namítaným skutečnostem, které však nebylo možné shledat za relevantní z hlediska zákonnosti postupu objednatele dle uvedených právních předpisů, případně za důvodné,“ dodal.
Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad. Pro ministerstvo tak stále platí zákaz uzavřít smlouvu.
Výběr Arrivy kvůli ceně
České dráhy nikdy neuvedly, co konkrétně ve výběr Arrivy pro rychlíky R14 napadaly. Na ÚOHS se obrátily poté, co s námitkami neuspěly na ministerstvu dopravy. „S rozhodnutím ÚOHS se musíme nejdříve detailně seznámit, poté bude rozhodnuto o dalším postupu,“ řekl mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Na ÚOHS se na konci roku obrátil i Svaz odborářů služeb a dopravy (SOSAD), který výběr Arrivy označil za „českou rozdávačku“. Ministerstvo dopravy se rozhodlo pro Arrivu poté, co nabídla za provoz vlaků o zhruba čtvrtinu méně než České dráhy. Výsledek tohoto podání dosud není znám. Největší kritik výběru Arrivy z řad odborářů Jindřich Berounský se od vstupu Arrivy na tyto linky prakticky k této problematice odmlčel.
Arriva bude provozovat linku R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem za 176 milionů ročně, celková kompenzace v rámci sedmileté smlouvy tak bude činit 1,238 miliardy korun v současné cenové úrovni. Ministerstvo se pro Arrivu rozhodlo díky nižší ceně. České dráhy v soutěži nabídly o 24 % vyšší cenu než dosud. Na rozdíl od převzetí části rychlíkových tras v roce 2019 zvládla Arriva tentokrát start bez větších problémů.
zdopravy.cz
KRAJSKÉ SPRÁVĚ A ÚDRŽBĚ SILNIC STŘEDOČESKÉHO KRAJE BYLA POTVRZENA POKUTA 90 000 KORUN
(21. 01. 2021)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad podaný Krajskou správou a údržbou silnic Středočeského kraje a potvrdil prvostupňové rozhodnutí Úřadu, v němž bylo konstatováno, že zadavatel se dopustil přestupku, když rozdělil předmět veřejné zakázky do více smluv o dílo.
Došlo tím ke snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky pod finanční limity stanovené zákonem a veřejná zakázka tak nebyla zadána v odpovídajícím druhu zadávacího řízení. Zadavatel již uzavřel příslušné smlouvy o dílo. Za postup, který mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, Úřad uložil zadavateli pokutu ve výši 90 tisíc korun.
Zadavatel během necelých devíti měsíců uzavřel pět smluv o dílo v celkové hodnotě přesahující osm milionů korun na totožný předmět plnění veřejné zakázky – obnovu vodorovného dopravního značení na silnicích II. a III. třídy Středočeského kraje.
Všech pět přezkoumávaných zakázek spolu úzce souvisí a jsou u nich naplněny předpoklady časové, místní, věcné a funkční souvislosti. Jedná se proto o plnění, jež mělo být zadáváno postupem odpovídajícím celkové předpokládané hodnotě dle součtu jednotlivých plnění. Neznamená to, že by zadavatel nutně musel zadávat jednu veřejnou zakázku jednomu dodavateli. Jednotlivé části však musel zadávat v takovém režimu, který odpovídá celku.
Předseda Úřadu potvrdil i výši uložené pokuty a v závěru rozhodnutí konstatoval, že oblastní správy zadavatele nedosahují takové samostatnosti, aby bylo možno zadávat veřejné zakázky jen na jejich úrovni. Uzavřením předmětných smluv na veřejné zakázky mohl být podstatně ovlivněn výběr dodavatele.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/012
PŘEDSEDA MLSNA ZAKÁZAL PLNĚNÍ SMLOUVY NA DODÁVKY SAMOPALŮ A PUŠEK PRO POLICII ČR
(12. 01. 2021)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna potvrdil svým rozhodnutím uložení zákazu plnění smlouvy na dodávky samopalů a pušek včetně příslušenství a zaměřovačů, kterou uzavřelo Ministerstvo vnitra České republiky na základě jednacího řízení bez uveřejnění se společností C.I.D. Praha s.r.o. Úřad vedl řízení na základě návrhu společnosti Česká zbrojovka a.s.
„Není možné, aby zadavatel opakovaně uzavíral bez soutěže kupní smlouvy na základě téměř 20 let staré rámcové dohody a dlouhodobě tak vylučoval soutěž o zakázku,“ odůvodnil rozhodnutí Petr Mlsna.
Ministerstvo vnitra uzavřelo 8. 4. 2020 smlouvu, když přímo oslovilo dodavatele C.I.D. Praha. Tzv. jednacího řízení bez uveřejnění Ministerstvo využilo s tím, že se v daném případě jednalo o rozšíření původní smlouvy na dodávky samopalů a pušek uzavřené v květnu 2001. Úřad v prvostupňovém řízení konstatoval, že zadavatel nebyl oprávněn postupovat v jednacím řízení bez uveřejnění a uložil zadavateli zákaz plnění smlouvy. Podle Úřadu zadavatel neprokázal, že by snaha o unifikaci výzbroje a dlouhý cyklus životnosti u zbraní byly v daném případě zvláštní okolností, na jejímž základě lze překročit lhůtu 3 let od uzavření původní smlouvy, kterou pro dodatečné dodávky stanovuje zákon. Úřad zdůraznil, že účelem dodatečných dodávek je umožnit výjimečně a pouze za splnění předem striktně stanovených podmínek zákona nákup nezbytného zboží v jednacím řízení bez uveřejnění a nikoli umožnit zadavateli systematické doplňování dodávek zboží v jednom z nejméně transparentních druhů zadávacích řízení.
Předseda ÚOHS nyní zamítl rozklady zadavatele i vybraného dodavatele. Vypořádal námitky týkající se mimo jiné údajného nezákonného podání návrhu a zejména možnosti využití dodatečných dodávek. Předseda Mlsna zdůraznil, že výklad zadavatele, podle kterého by po desítkách let funkčnosti a používání výrobků bylo možno používaný inventář výrobků zásadně rozšířit bez jakékoliv soutěže, zcela popírá literu zákona.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/008 – R0192,R0193/2020
POKUTA PRO MINISTERSTVO DOPRAVY POTVRZENA – VYLUČOVAT DODAVATELE PRO NEZAOKROUHLENÍ NABÍDKOVÉ CENY JE NEPŘIMĚŘENÉ
(11. 01. 2021)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna svým rozhodnutím ze 7. ledna 2021 zamítl rozklad podaný Ministerstvem dopravy ve věci zadávacího řízení na uzavření šestileté rámcové smlouvy na dodávky tabulek registračních značek a potvrdil tak prvostupňové rozhodnutí Úřadu, kterým byla zadavateli za spáchání přestupku uložena pokuta ve výši 200 000 Kč.
„Zadavatele by měli při vylučování dodavatelů reflektovat judikaturu Nejvyššího správního soudu a nepostupovat přehnaně formalisticky,“ uvedl k rozhodnutí předseda ÚOHS.
Zadavatel vyloučil ze zadávacího řízení společnost ELTODO, a. s., která přeložila nabídku s nejnižší nabídkovou cenou, jež byla jediným kritériem hodnocení, s odůvodněním, že nezaokrouhlila nabídkové ceny za jeden kus tabulky registrační značky a za předpokládaný počet tabulek registračních značek za jeden rok. V červenci 2020 zadavatel uzavřel rámcovou smlouvu na veřejnou zakázku s vybraným dodavatelem „SPM – UTAL“ – sdružením společností SPM – Security Paper Mill, a. s., a UTAL Sp. z o. o.
V rozhodnutí I. stupně Úřad konstatoval, že zadavatel vyloučením společnosti ELTODO porušil zásadu přiměřenosti, neboť požadavek na zaokrouhlení nabídkové ceny byl pouze formálního charakteru a nejednalo se o oprávněný důvod pro vyloučení z účasti v zadávacím řízení. Zadavatel tím ovlivnil výběr dodavatele.
Zadavatel v rozkladu argumentoval, že požadavek na zaokrouhlení nabídkové ceny není jen formalita, ale zaokrouhlování je pro něho důležité z pohledu celkových nákladů veřejné zakázky. Předseda Úřadu však jeho argumenty neuznal. Ve vztahu k celkové nabídkové ceně jde o formální požadavek zcela určitě – to už dříve dovodila rozhodovací praxe Úřadu. Pokud jde o jednotkovou nabídkovou cenu, lze o významu zaokrouhlování diskutovat. V tomto případě však zadavatel původně vybral právě společnost ELTODO, a.s., která nezaokrouhlila ani celkovou, ani jednotkovou nabídkovou cenu. Až posléze svůj požadavek přehodnotil. Pokud by bylo pro zadavatele zaokrouhlování skutečně důležité, všiml by si problému už při prvním přečtení nabídky. Navíc, zadavatel nestanovil podmínku zaokrouhlení jednotkové ceny výslovně, ačkoliv se jedná o požadavek s významným dopadem do cenotvorby dodavatelů.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/007 – R0195/2020
NÁVRH ZÁKONA O PODPOŘE NÍZKOEMISNÍCH VOZIDEL PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK A VEŘEJNÝCH SLUŽEB V PŘEPRAVĚ CESTUJÍCÍCH BYL POSTOUPEN POSLANECKÉ SNĚMOVNĚ PARLAMENTU ČR
(11. 01. 2021)Více »
Návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel při zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících, který na svém jednání dne 21. 12. 2020 schválili zástupci vlády a který byl dne 5. 1. 2021 zaevidován Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR, přinese zásadní změny v právní úpravě pořizování silničních vozidel zadavateli veřejných zakázek a v právní úpravě pořizování veřejných služeb v přepravě cestujících státem, kraji a obcemi.
Cílem předloženého návrhu zákona je řádně transponovat směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1161 ze dne 20. června 2019, kterou se mění směrnice 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel. Transpoziční právní úprava musí vstoupit v účinnost nejpozději do 2. srpna 2021. Jedná se o tzv. minimální/čistou transpozici, povinnosti tedy nejsou oproti směrnici žádným způsobem rozšiřovány.
Směrnice o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel je v současné době transponovaná v nařízení vlády č. 173/2016 Sb., o stanovení závazných zadávacích podmínek pro veřejné zakázky na pořízení silničních vozidel, a to na základě zmocnění v zákoně o zadávání veřejných zakázek. V současné době tato právní úprava vypadá tak, že jsou stanoveny závazné zadávací podmínky, které musí zadavatel stanovit, pokud zadává veřejnou zakázku (podlimitní či nadlimitní) na pořízení silničních vozidel. Tyto závazné zadávací podmínky spočívají ve stanoveném zohledňování energetických a ekologických dopadů provozu pořizovaných silničních vozidel.
Nový zákon o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících stanoví povinnosti jiným způsobem – stanoví povinnost dodržení určených minimálních podílů nízkoemisních vozidel a vozidel s nulovými emisemi při zadávání nadlimitních veřejných zakázek na pořízení silničních vozidel, nadlimitních veřejných zakázek na vybrané služby poskytované prostřednictvím silničního vozidla a při pořizování veřejných služeb v přepravě cestujících (rovněž při překročení určité prahové hodnoty těchto pořizovaných služeb). Tyto podíly budou muset být dosaženy ve stanovených časových obdobích (od nabytí účinnosti zákona do 31. prosince 2025 a od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2030).
Minimální podíly nízkoemisních vozidel budou následující:
|
Od účinnosti zákona do 31. 12. 2025 |
Od 1. 1. 2026 do 31. 12. 2030 |
Osobní a lehká užitková vozidla |
29,7 % |
29,7 % |
Nákladní automobily |
9 % |
11 % |
Autobusy |
41 % |
60 % |
Poloviny z těchto minimálních podílů pro autobusy bude muset být dosaženo prostřednictvím vozidel s nulovými emisemi.
Návrh zákona byl Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zaevidován jako sněmovní tisk č. 1121. Informace k průběhu legislativního procesu a uvedený sněmovní tisk jsou k nalezení ZDE.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
D35 MOHLA BÝT HOTOVÁ O DVA ROKY DŘÍVE A O PŮL MILIARDY LEVNĚJI. SOUD ZRUŠIL STARÉ ROZHODNUTÍ ANTIMONOPOLNÍHO ÚŘADU
(11. 01. 2021)Více »
Podle soudu bylo rozhodnutí ÚOHS příliš formalistické. Zakázku za tři miliardy před dvěma lety zrušil jen kvůli formuláři.
Dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy mohla být už hotová a stát zhruba o půl miliardy méně, než za kolik se staví nyní. Zdražení a zpoždění způsobil svým rozhodnutím Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který více než dvěma lety zrušil první soutěž na její stavbu. Podle Krajského soudu v Brně bylo rozhodnutí příliš formalistické. Nový předseda ÚOHS Petr Mlsna proto verdikt podepsaný svým předchůdcem Petrem Rafajem zrušil.
Vyplývá to z rozhodnutí zveřejněného na úřední desce ÚOHS. Antimonopolní úřad první soutěž na stavbu D35 zrušil v červenci 2018 v době, kdy úřad vedl Petr Rafaj. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) muselo vypsat soutěž znovu.
ÚOHS řízení, které znamenalo konec první soutěže, minulý týden zastavil. Stalo se tak na základě úspěšné žaloby ŘSD, které vyhověl Krajský soud v Brně. „Soud konstatoval, že se sice ztotožňuje s řadou obecných závěrů Úřadu, nicméně je toho názoru, že Úřad postupoval ve věci příliš formálně a zásadu transparentnosti vyložil s přílišnou tvrdostí ve vztahu k zadavateli a že se nedomnívá, že by v důsledku jednání zadavatele byla jakkoliv omezena soutěž o zakázku. Předseda Úřadu Petr Mlsna nyní na základě tohoto rozsudku prvostupňové rozhodnutí zrušil a správní řízení zastavil,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Mlsna současně stáhl i kasační stížnost, která byla podána k Nejvyššímu správnímu soudu.
Zrušený miliardový tendr kvůli formuláři
ÚOHS zrušil v roce 2018 zakázku kvůli jednomu z formulářů, který byl součástí nabídek. ŘSD ho během soutěže opravilo, ale podle ÚOHS dostatečně neupozornilo soutěžící, že došlo ke změně. Na ÚOHS se obrátila společnost Porr, která byla v lednu vyloučena právě kvůli tomu, že nabídku podala na starém formuláři.
„Zadavatel nedodržel zásadu transparentnosti tím, že poskytl dodatečné informace k zadávacím podmínkám netransparentním postupem,“ uvedl ÚOHS v prvoinstančním rozhodnutí v roce 2018.
Podle antimonopolního úřadu neupozornilo ŘSD dostatečně na změnu nového formuláře, který byl součástí nabídky. „Tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky a dosud nedošlo k uzavření smlouvy,“ uvedl ÚOHS před dvěma lety.
Kromě zdržení se stavba také výrazně prodražila. Zatímco v první soutěži nabídla nejnižší cenu italská společnost Astaldi ve sdružení s tureckým IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret s cenou 2,833 miliardy korun, ve druhé soutěži vyhrálo zakázku sdružení Strabag, M-Silnice a SMP s cenou 3,388 miliardy korun bez DPH.
Podle ÚOHS nelze ale říct, že jeho rozhodnutím jde jednoduše vypočítat vzniklou škodu. „Právní názor na jednotlivé věci se vyvíjí, a to jak u Úřadu, tak u soudů. I rozhodnutí krajského soudu bývají revidována rozsudkem NSS. Krajský soud nám v této věci dal v řadě úvah za pravdu a dovozovat souvislost mezi rozhodnutím Úřadu a navýšením ceny při opakovaném zadávání zakázky bez znalosti daného zadávacího řízení je nepřesné. Zadavatel mohl při opakovaném zadávání například změnit zadávací podmínky,“ dodal Švanda.
Celkem 12,6 kilometrů dlouhý úsek dálnice D35 by měl být hotový letos do konce roku. Stavba začíná u opatovické estakády, na trase jsou dvě mimoúrovňové křižovatky Rokytno a Časy. Na trase je hned v úvodu kilometr dlouhý most přes inundační území Labe. Na stavbu navazuje úsek Časy – Ostrov, který staví sdružení Eurovia, Metrostav a Swietelsky.
zdopravy.cz
ANTIMONOPOLNÍ ÚŘAD DAL FIRMĚ EGEM POKUTU 2,35 MILIONU, PROTOŽE NESPOLUPRACOVALA
(08. 01. 2021)Více »
Energetická společnost Egem dostala od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 2,36 milionu korun za to, že s úřadem nespolupracovala při místním šetření, ačkoliv jí to ukládá zákon. Pokuta je pravomocná, potvrdil ji předseda úřadu Petr Mlsna.
„Součinnost soutěžitele je naprosto klíčová pro řádné provedení místního šetření a není na libovůli soutěžitele, zda se rozhodne s Úřadem při inspekci spolupracovat,“ uvedl Mlsna.
Úřad v tiskové zprávě uvedl, že firma Egem svou zákonnou povinnost spolupracovat s úřadem porušila v září 2019. Zástupce firmy nejprve slíbil, že se jednatel firmy dostaví do jejího sídla a poskytne ke kontrole svá elektronická zařízení, to se ale nestalo. Toto jednání podle rozhodnutí úřadu ovlivnilo průběh inspekce a mohlo ovlivnit i její účel. Výše pokuty byla stanovena na 2,362 milionu korun.
Firma Egem podala proti rozhodnutí úřadu rozklad k předsedovi úřadu a ve svých námitkách tvrdila, že ÚOHS se snažil omezit osobní svobodu jednatele firmy tím, že si vyžádal jeho přítomnost v místě inspekce, firma nesouhlasila ani s výší pokuty.
Mlsna ale všechny námitky zamítl s tím, že firma nesmí nepřítomnost členů svého vedení využívat k tomu, aby se vyhnula prošetření svých elektronických zařízení a komunikačních kanálů. Výši pokuty označil předseda za přiměřenou. Za tento přestupek lze podle zákona uložit pokutu do 300 tisíc korun nebo až do jednoho procenta z obratu soutěžitele. Stanovená pokuta dosahuje pouze 0,1 procenta obratu firmy Egem a podle Mlsny zcela odpovídá výši pokut uložených v podobných případech.
Zákonnost zásahu ÚOHS, kterého se pokuta týká, posuzoval i Krajský soud v Brně, k němuž Egem podal žalobu. Ten dal ale za pravdu ÚOHS a žalobu zamítl.
irozhlas.cz/ekonomika
MLSNA POTVRDIL POKUTU 40,8 MILIONU PRO BABY DIREKT
(05. 01. 2021)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna potvrdil pokutu 40,8 milionů korun, kterou úřad loni uložil velkoobchodu s dětským zbožím Baby Direkt. Důvodem pro uložení pokuty bylo stanovování minimálních cen, které dodavatel vymáhal na svých odběratelích. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě.
Brněnská společnost Baby Direkt se provinila tím, že v letech 2011 až 2018 uzavírala s koncovými prodejci svého zboží dohody o tom, jaký má být minimální cena zboží pro zákazníka. Za nedodržování těchto dohod hrozila obchodníkům sankcemi a formou nedodání zboží je pak za nedodržení dohody skutečně postihovala.
"Protisoutěžní jednání bylo dlouhodobé a mělo negativní dopad nejen na maloobchodní prodejce, kteří si nemohli cenově konkurovat, ale v podobě vyšších cen dětského zboží také na rodiny a samoživitele s dětmi," uvedl předseda úřadu Petr Mlsna. Baby Direkt nabízí například kočárky, autosedačky, dětský nábytek nebo vozítka.
Úřad svým rozhodnutím plnění těchto dohod zakázal a uložil Baby Direktu, aby o neplatnosti těchto dohod informovala své odběratele. Výše pokuty byla stanovena na 40,793 milionu korun, i když vzhledem k dlouhodobosti a závažnosti prohřešku by měla být vyšší. Podle zákona ale nesmí překročit deset procent z obratu firmy.
Předseda úřadu svým rozhodnutím sice potvrdil výši pokuty, konečné rozhodnutí ale částečně změnil. V řízení o rozkladu konstatoval, že nebyl dostatečně doložen dopad na obchod mezi členskými státy a tedy ani porušení Smlouvy o fungování Evropské unie, jak bylo obsaženo v prvostupňovém rozhodnutí.
Pokuta pro brněnský velkoobchod s dětským zbožím je pravomocná a firma ji tak musí zaplatit. Bránit se může podáním žaloby ke Krajskému soudu v Brně, ta ale neodkládá povinnost pokutu zaplatit.
ceskenoviny.cz/zpravy
NOVÉ ZÁDADY SOCIÁLNĚ ODPOVĚDNÉHO, ENVIRONMENTÁLNĚ ODPOVĚDNÉHO A INOVATIVNÍHO ZADÁVÁNÍ OD 01.01.2021 – METODICKÉ STANOVISKO
(22. 12. 2020)Více »
Prostřednictvím zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpadech a zákona o výrobcích s ukončenou životností dochází s účinností od 1.1.2021 také k novele zákona 134/2016 Sb. Do § 6 jsou doplněny nové zásady, dotýkající se sociálně a environmentálně odpovědného a inovativního přístupu zadavatelů při zadávání veřejných zakázek. Novela pak také do § 28 (Vymezení některých dalších pojmů) vkládá definice, co se pro účel zákona rozumí sociálním, enviromentálním a inovativním zadáváním.
Metodické stanovisko je uveřejněno ZDE.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
TAKÉ INTERGRAM VYBÍRAL POPLATKY ZA NEOBSAZENÉ POKOJE, PRVOSTUPŇOVÁ POKUTA PŘESAHUJE 20 MILIONŮ KORUN
(16. 12. 2020)Více »
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím z 14. prosince 2020 kolektivnímu správci INTERGRAM, nezávislá společnost výkonných umělců a výrobců zvukových a zvukově-obrazových záznamů, z.s., za zneužití dominantního postavení pokutu ve výši 20 799 000 Kč. Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad.
Spolek INTERGRAM se dopustil zneužití svého dominantního postavení tím, že od 1. 1.2009 do 6. 11. 2014 vyžadoval od poskytovatelů ubytovacích služeb v České republice odměny za užívání práv k předmětům ochrany výkonných umělců a výrobců zvukových a zvukově obrazových záznamů, aniž by zohlednil obsazenost ubytovacích zařízení. Požadoval tak od provozovatelů ubytovacích zařízení platbu odměn i z neobsazených pokojů, v nichž prokazatelně k užití dotčených práv nemohlo dojít. INTERGRAM tak jednal v rozporu se zákonem o ochraně hospodářské soutěže i článkem 102 Smlouvy o fungování Evropské unie, neboť si na ubytovacích zařízeních vynucoval nepřiměřenou obchodní podmínku.
Soutěžitel INTERGRAM se dopustil obdobného přestupku, kvůli němuž Úřad před nedávnou dobou pravomocně pokutoval kolektivního správce OSA – Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním, z.s.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/123 – S0250/2018
ARRIVA ZÍSKÁ NA RYCHLÍKY Z LIBERCE ZATÍM JEN DVOULETOU SMLOUVU
(10. 12. 2020)Více »
Ministerstvo dopravy nechce zatím uzavřít původně plánovaný sedmiletý kontrakt, čeká na verdikt antimonopolního úřadu.
Společnost Arriva vlaky získá jistotu provozu na rychlíkových linkách z Liberce do Ústí nad Labem a Pardubic zatím jen na dva roky. Původně plánovaný sedmiletý kontrakt může být podepsán až poté, co bude definitivní stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Arriva má vyjet na linky v neděli, dosud nemá smlouvu. Do časové tísně se dostalo ministerstvo především svoji chybou, že tak dlouho protahovalo výběr dopravce. Nakonec získá kontrakt uzavřený na základě takzvané mimořádné situace. Výběr Arrivy totiž na popud Českých drah řeší od konce října Úřad pro ochranu hospodářské situace (ÚOHS), který dosud nerozhodl. Ministerstvo tak místo podpisu sedmileté smlouvy zatím uzavře jen dvouletou smlouvu na základě mimořádného zadání.
„V dané věci je pro nás důležité rozhodnutí ÚOHS. Z důvodu potřeby zajistit dopravní obslužnost proto sjednáváme smlouvu s dopravcem Arriva vlaky pouze maximálně na dobu dvou let s tím, že v případě, že ÚOHS rozhodne v náš prospěch, bude následně uzavřena plná sedmiletá smlouva,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Pokud ÚOHS rozhodne naopak, že zadání Arrivě bylo v rozporu se zákonem, ministerstvo vypíše novou soutěž a smlouva s Arrivou skončí po dvou letech, tedy v prosinci 2022. Podobný postup zvolily v minulosti některé kraje u smluv s autobusovými dopravci, když soutěž řešil rovněž ÚOHS. Jde například o Zlínský kraj nebo Prahu.
Další podnět od odborářů
Na ÚOHS se nově obrátil i Svaz odborářů služeb a dopravy (SOSAD), který výběr Arrivy označil za „českou rozdávačku“. Ministerstvo dopravy se rozhodlo pro Arrivu poté, co nabídla za provoz vlaků o zhruba čtvrtinu méně než České dráhy.
Podle Jemelky ministerstvo upozornilo antimonopolní úřad, že hrozí riziko nezajištění dopravní obslužnost. „Protože však rozhodnutí úřadu není ještě k dispozici, bylo zvoleno uvedené provizorní řešení,“ dodal Jemelka. Podmínky smlouvy s Arrivou podle něj vycházejí z podané nabídky. I přes krátkodobost smluvního zajištění nedochází k žádnému navýšení kompenzace. Smlouva má být podepsána nejpozději zítra.
Arriva už na počátku týdne potvrdila, že je připravena rychlíky od neděle převzít. „Na provoz rychlíků z Liberce do Pardubic i Ústí nad Labem jsme připraveni, stejně tak i k podpisu smlouvy,“ řekl mluvčí Arrivy Jan Holub.
Arriva bude provozovat linku R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem za 176 milionů ročně, celková kompenzace v rámci sedmileté smlouvy tak bude činit 1,238 miliardy korun v současné cenové úrovni. Dosud na dvou linkách R14 a R14 B jezdí České dráhy v součtu za 174 milionů korun ročně. V novém výběrovém řízení nabídly České dráhy ale cenu o 24 % vyšší než dosud. V přepočtu na kilometr Arriva nabídla 98,90 Kč. Dopravce počítá s nasazením vlaků řady 845. Pro Arrivu znamená vítězství nasazení dalších 15 jednotek, dopravce se rozšířil o zhruba 60 zaměstnanců. Sedmiletá smlouva je nastavena tak, že může být po čtyřech letech vypovězena.
Zdroj: zdopravy.cz
SPRÁVA ŽELEZNIC ZRUŠILA VELKOU ZAKÁZKU NA PŘÍPRAVU TUNELU DO BEROUNA
(09. 12. 2020)Více »
Zrušením soutěže ztratila Správa železnic půl roku. Počítá se zahájením stavby v roce 2028.
Přípravy stavby nového železničního tunelu mezi Prahou a Berounem naberou další zpoždění. Správa železnic rozhodla o zrušení celé zakázky na geotechnický průzkum v hodnotě 160 milionů korun. Stalo se tak poté, co soutěž napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže společnost Sudop Praha a úřad zakázal uzavření smlouvy.
Rozhodnutí o zrušení soutěže již zaslala Správa železnic účastníkům, je patrné i z profilu zadavatele. Podle rozhodnutí, které má redakce k dispozici, jsou důvodem zrušení některé části zadávací dokumentace. Ty by podle Správy železnic nemusely být účastníky soutěže dobře pochopeny. Správa železnic soutěž vypsala v červenci, ztratila tak téměř půl roku. Aktuální plán Správy železnic počítá se zahájením stavby v roce 2028.
Proti zadávací dokumentaci podával námitky Sudop Praha, nakonec s nimi uspěl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Podle mluvčího Sudopu Jakuba Ptačinského návrh k antimonopolnímu úřadu poukazoval na nejasné zadání a vysvětlení zadávacích podmínek. „Kromě jiného jsme poukazovali na nevyváženost obchodních podmínek nebo rozpor zadávací dokumentace se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ uvedl Ptačinský. Sudop se i přes námitky proti dokumentaci a podmínkám do soutěže přihlásil. Na konci listopadu ÚOHS předběžným opatřením zakázal uzavření smlouvy s vítězem tendru, konsorciem vedeným společností AFRY-CZ.
„Podle rozhodnutí Úřadu zadavatel odmítl námitky navrhovatele nezákonně s tím, že nebyly podány ve lhůtě, přestože byly podány včas,“ řekl v listopadu mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
První velká soutěž na nejdelší tunel
Jde o první velkou soutěž na přípravu nového tunelu mezi Prahou a Berounem. Správa železnic v zakázce hledala firmu, která aktualizuje dokumentaci pro územní řízení včetně materiálu pro posouzení vlivu na životní prostředí. Součástí zakázky bude i zpracování aktualizace projektu podrobného geotechnického průzkumu, autorský dozor podrobného geotechnického průzkumu a vyhodnocení podrobného geotechnického průzkumu.
O tunelu mezi Prahou a Berounem se mluví desítky let, loni Správa železnic rozhodla o variantě C1. Ta počítá s 24,7 km dlouhým Tachlovickým tunelem, který je navržen jako dvojice jednokolejných tunelů ražených metodou TBM. Z tunelu je navržena odbočka na Branický most ve směru Praha-Krč a na druhé straně sjezd do stanice Beroun, neboť na přímou trasu tunelu má dále navázat nová vysokorychlostní trať ve směru do Plzně.
Stavbu tunelu schválila loni centrální komise ministerstva dopravy, plán je začít v roce 2028. Nová trať je plně přizpůsobena smíšenému provozu osobní a nákladní dopravy, což ovlivnilo nejen sklonové parametry trasy, ale i maximální traťovou rychlost, která zde činí 200 km/h.
Nový tunel má zkrátit dobu jízdy z Prahy-Smíchova do Plzně na 44 minut, do samotného Berouna má trvat jízda 12 minut. Z Berouna se tak lidé do širšího centra Prahy dostanou rychleji než z řady jiných částí hlavního města. Ve stávající trase v údolí Berounky pak může být při zvýšené spolehlivosti plně posílena osobní regionální doprava, například ve špičkovém desetiminutovém intervalu až po Řevnice.
Železniční spojení Prahy a Berouna prochází postupně částečnou modernizací, obce v údolí Berounky ale odmítají vyšší provoz, a proto se nakonec jako jediná možná jeví stavba tunelu. Předběžné odhady mluví o nákladech 50 miliard korun.
Zdroj: zdopravy.cz
ÚOHS POVOLIL PŘEVOD ČÁSTI OKD POD STÁTNÍ PODNIK DIAMO
(09. 12. 2020)Více »
Brno - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil převod částí podniku OKD na státní podnik Diamo. Úřad o tom informoval na svých internetových stránkách. Převod v září schválila vláda a je součástí ukončování těžby v dolech OKD.
"Úřad konstatoval, že fúze nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže. Nabývané části závodů OKD již nebudou v době po převzetí působit v oblasti těžby černého uhlí a jeho prodeje, naopak zůstanou aktivní v prodeji degazovaného plynu a pronájmu nemovitostí. Obchodní závod OKD HZBS pak ADVERTISEMENT zjišťuje báňskou záchrannou službu, sanuje vytěžená důlní díla, odebírá a prodává popeloviny," uvedl úřad.
Podle rozhodnutí vlády z 21. září budou jednotlivé části OKD postupně přecházet pod státní podnik Diamo. OKD k 1. lednu příštího roku propustí 548 zaměstnanců, z toho asi 200 zůstane kvůli sanacím u podniku Diamo. Od března 2021 by pak mělo odejít dalších 1400 zaměstnanců.
Státní podnik Diamo bude jednotlivé části OKD přebírat postupně. Na začátku příštího roku to budou doly Staříč, Frenštát, Dukla a Lazy, na začátku března přibudou doly Darkov a ČSA. Následovat budou doly ČSM-sever a ČSM-jih včetně souvisejících dobývacích prostorů Louky a Stonava.
Těžba na všech dolech OKD by měla být ukončena na konci roku 2022. Náklady na utlumení těžby v dolech OKD do roku 2035 budou podle ministerstva průmyslu a obchodu 15,6 miliardy korun.
Autor: ČTK
ÚOHS NEUSPĚL SE STÍŽNOSTÍ VE SPORU O POKUTU 9 MILIONŮ ZA ČISTÍRNU
(07. 12. 2020)Více »
Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost antimonopolního úřadu, který se snažil obhájit pokutu devět milionů korun pro Vodovody a kanalizace Pardubice. Sankci zrušil v roce 2018 Krajský soud v Brně, protože Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a jeho tehdejší předseda Petr Rafaj dostatečně nezdůvodnili výši pokuty. Úřad by se měl případem zabývat znovu. Rozhodnutí NSS je dostupné na úřední desce.
Zdroj: EuroZprávy.cz / ČTK
NOVÝ PŘEDSEDA PETR MLSNA: NAVRÁTÍM ÚŘADU DŮVĚRYHODNOST
(07. 12. 2020)Více »
Nový předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna dnes na tiskové konferenci v Brně představil svou koncepci a plány na fungování ÚOHS pod jeho vedením. Vůbec poprvé v historii byl nový předseda vládou navržen na základě výsledků výběrového řízení, své funkce se ujal po jmenování prezidentem republiky 2. prosince 2020.
Hlavním a bezprostředním cílem Petra Mlsny je navrátit Úřadu kredibilitu a obnovit důvěru veřejnosti v objektivitu a nezávislost jeho rozhodování. „Dosáhnout toho chci v prvé řadě obnovením vnější komunikace Úřadu s médii, s odbornou veřejností, s protikorupčními organizacemi, aby se Úřad stal skutečně otevřenou institucí a vnější komunikace napomáhala tomu, aby byla vysvětlována rozhodnutí, jež Úřad vydává, a také plány, které Úřad bude do budoucna mít. Nejméně jednou měsíčně budeme také pořádat tiskové konference,“ vylíčil Petr Mlsna své plány a přislíbil, že Úřad ještě dnes vydá tři tiskové zprávy k důležitým rozhodnutím vydaným v průběhu letošního roku, která nebyla v předchozím období prezentována (odkazy na tyto tiskové zprávy naleznete v závěru této tiskové zprávy).
Narušenou autoritu Úřadu by měla dále napravit zásadní rekonstrukce rozkladových komisí, které předsedovi Úřadu doporučují, jak by měl rozhodnout o rozkladech podávaných proti prvostupňovým rozhodnutím. Petr Mlsna hodlá oslovit právnické a ekonomické fakulty univerzit, orgány státní správy, profesní komory či nevládní organizace, aby navrhly kandidáty na členy rozkladových komisí, kteří budou splňovat stanovená profesní kritéria a praxi. Způsob výběru kandidátů tak bude výrazně transparentnější a nebude záviset výhradně na předsedovi ÚOHS.
Nový předseda již začal intenzivně komunikovat o návrhu na reformu ÚOHS, resp. zřízení samostatného Úřadu pro veřejné zadávání, když se setkal s nevládními organizacemi a včera proběhlo jednání pod záštitou předsedy Poslanecké sněmovny PČR. Petr Mlsna vyzdvihl konstruktivní charakter těchto jednání, avšak sdělil rovněž několik výhrad k uvedenému návrhu. „Prozatímním závěrem je, že je nutno dopracovat ekonomickou analýzu. Je nutno vyhodnotit, kolik by vlastně stálo založení nového úřadu a zda by se jednalo o výhodnější řešení než stávající model, nebo zda je vhodnější stávající model zachovat a přijmout některá parciální řešení,“ upřesnil předseda Mlsna. Mezi zmíněné úpravy dosavadního systému by mohlo patřit například zavedení apelačního systému, kdy by předseda Úřadu vždy ve věci rozhodl finálně a správní řízení by se pak již nevracelo zpět k nižší instanci.
V oblasti hospodářské soutěže se nový předseda chce soustředit na detekci kartelových dohod mezi uchazeči o veřejné zakázky. Hodlá rovněž navázat úzkou spolupráci se soutěžními úřady v sousedních státech a inspirovat se například postupy německého Bundeskartellamtu.
V závěru tiskové konference Petr Mlsna vyzdvihl činnost v oblasti veřejné podpory, kde Úřad spolupracuje na notifikacích podpůrných programů, jejichž prostřednictvím se dostávají dotace a jiné formy pomoci k českým podnikům postiženým dopady koronavirové pandemie.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/114
Zásadní změna zákona o zadávání veřejných zakázek nabyde účinnosti již 1. 1. 2021
(03. 12. 2020)Více »
Poslanecká sněmovna dne 1.12.2020 schválila zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpadech a zákona o výrobcích s ukončenou životností (sněmovní tisk 678).
V části desáté tohoto zákona (viz níže) je pak obsažena zásadní změna zákona č. 134/2016 sb., o zadávání veřejných zakázek. Jedná se o zásah do § 6 – Zásady zadávání veřejných zakázek – změna se tak dotkne všech veřejných zadavatelů a všech veřejných zakázek bez ohledu na jejich předpokládanou hodnotu. Poslaneckou sněmovnou schválený zákon neobsahuje přechodná ustanovení, předmětná změna tak nabyde účinnosti již od 1.1.2020.
Změna zákona o zadávání veřejných zakázek byla navržena pozměňovacím návrhem, který byl posléze schválen Poslaneckou sněmovnou.
Ministerstvo pro místní rozvoj vydá k nové úpravě stanovisko a také bude změnu řešit v rámci metodické a školící činnosti.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Více ZDE.
ÚOHS bude znovu posuzovat tendr na informační systém MPSV, rozhodl ještě Rafaj
(03. 12. 2020)Více »
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se bude znovu zabývat výběrovým řízením na informační systém pro výplatu sociálních dávek, který vyhlásilo ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV). Předseda úřadu původní rozhodnutí zrušil, vyplývá to z rozhodnutí zveřejněného na stránkách úřadu.
Nový systém měl být v provozu od začátku roku 2021, kdy vyprší už dvakrát prodlužovaná smlouva se společností OK System. Ministerstvo na začátku října informovalo, že je připraveno případně smlouvu znovu prodloužit.
Pod aktuálním rozhodnutím je podepsaný ještě bývalý předseda úřadu Petr Rafaj, který ve funkci skončil v pondělí. Úřad rozhodnutí zveřejnil až ve čtvrtek po nabytí právní moci.
Soutěž ministerstvo vyhlásilo v roce 2017. Nabídky bylo možné podávat do dubna 2018. Předpokládaná cena činila 270 milionů bez DPH. Přihlásili se dva uchazeči – OK System a DXC Technology, kterou ministerstvo původně vybralo jako vítěze tendru.
Po stížnosti neúspěšného uchazeče OK Systemu, který nabízel cenu 824 milionů, antimonopolní úřad nařídil přezkoumání. Po něm ministerstvo vítěznou firmu DXC kvůli nízké ceně vyřadilo. DXC Technology se pak obrátila na ÚOHS.
Ten v rozhodnutí z letošního ledna zakázal ministerstvu uzavřít s smlouvu s novým vítězem tendru OK System. Důvodem bylo to, že své rozhodnutí ministerstvo transparentně nevysvětlilo.
MPSV proti rozhodnutí podalo rozklad, na jehož základě Rafaj rozhodnutí první instance zrušil.
„Zadavatel v odůvodnění rozhodnutí o vyloučení vysvětlil, z jakých důvodů navrhovatel nevyvrátil jeho pochybnosti o realizovatelnosti služeb rozvoje za nabídnutou mimořádně nízkou nabídkovou cenu. Závěr zadavatele učiněný v rozhodnutí o vyloučení, je dle mého názoru dostatečně čitelný a jeví se navenek jako férový a řádný,” uvedl.
Upozornil však, že zákaz uzavřít smlouvu na informační systém pro výplatu sociálních dávek, dokud řízení u ÚOHS neskončí.
Zdroj: novinky.cz