AKTUALIZOVANÉ MOŽNOSTI ZADAVATELŮ PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK VE STAVU NOUZE
Délka zadávacího řízení
délka zadávacího řízení je limitována
-
minimální lhůtou pro podání nabídek (tabulka níže)
-
délkou posouzení a hodnocení nabídek (individuální podle složitosti zakázky)
-
lhůtou pro námitky proti rozhodnutí o výběru dodavatele (15 dnů)
Lhůty pro podání nabídek u standardních zadávacích řízení
zjednodušené podlimitní řízení |
11 pracovních dnů pro dodávky, služby i stavební práce |
otevřené podlimitní řízení |
15 pracovních dnů pro dodávky a služby |
|
20 pracovních dnů pro stavební práce |
otevřené nadlimitní řízení |
30 kalendářních dnů pro dodávky, služby i stavební práce |
A. Zkrácení lhůt pro podání nabídek
1. Odeslání předběžného oznámení
pro možnost zkrácení lhůty musí být odesláno nejméně 16 dnů (podlimit) nebo 35 dnů (nadlimit) a nejvýše 12 měsíců před zahájením vlastního zadávacího řízení
lhůta pro podání nabídek se zkrátí na základě předběžného oznámení
-
podlimit minus 5 pracovních dnů
-
nadlimit minus 15 dnů na dodávky a služby (nelze u stavebních prací)
2. Naléhavé okolnosti
V nadlimitu v případě naléhavé okolnosti, které zadavatel nemohl předvídat, ani je nezpůsobil a zároveň nelze použit standardní lhůty, se lhůta pro podání nabídek zkracuje na 15 dnů (nelze kombinovat se zkrácením na základě předběžného oznámení) – pokud je tato lhůta s ohledem na okolnosti dlouhá, použije se jednací řízení bez uveřejnění – blíže bod C.
B. Námitky
lhůta pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru dodavatele je 15 dnů – po tuto dobu nesmí zadavatel uzavřít smlouvu
zadavatel se může ale dohodnout s ostatními účastníky, že se mohou vzdát práva podat námitky – pokud se vzdají všichni účastníci, zadavatel může uzavřít smlouvu
C. Jednací řízení bez uveřejnění
v JŘBU nejsou žádné lhůty pro podání nabídek
JŘBU lze použít, pokud je to nezbytné v důsledku krajně naléhavé okolnosti, kterou zadavatel nemohl předvídat a ani ji nezpůsobil, a nelze dodržet ani zkrácené lhůty pro podání nabídek v otevřeném řízení (tedy 15 dnů)
D. Výjimka z postupu v zadávacím řízení
může nastat situace, kdy by zadavatel musel ze dne na den reagovat na novou situaci (například se objeví nový lék a je nutno reagovat okamžitě)
ve výjimečných případech lze připustit použití výjimky podle § 29 písm. a):
zadavatel nemusí postupovat v zadávacím řízení, pokud by provedení zadávacího řízení ohrozilo ochranu základních bezpečnostních zájmů České republiky a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo (takovými opatřeními jsou například zkrácení lhůt u standardního řízení nebo použití JŘBU)
E. Zvláštní postupy
nejde o zkrácení lhůt jako takové, ale o způsoby rychlého a pružného zadávání – nelze ale využívat staré smlouvy na nové předměty zakázek
1. Dynamický nákupní systém
a) zavedení DNS - lhůta pro zavedení je 30 dnů
b) zadávání v DNS – lhůta pro podání nabídek je 10 dnů, lze ji však zkrátit po dohodě se všemi účastníky DNS
2. Rámcová dohoda (rámcová smlouva)
a) uzavření rámcové dohody – lhůty pro standardní řízení (30 dnů otevřený nadlimit)
b) zadávání na základě rámcové dohody – lhůta přiměřená
3. Zjednodušený režim
Zvláštní způsob zadání veřejné zakázky, kde nejsou stanoveny minimální lhůty.
Zjednodušený režim lze použít jen u některých služeb (zdravotní péče; sociální péče a související služby; administrativa sociálních a vzdělávacích služeb, služeb zdravotní péče a kulturních služeb; povinné sociální zabezpečení; poskytování dávek; hotelové a restaurační služby; právní služby, pokud nejsou ve výjimce na advokátní zastupování).