AKTUALIZOVANÉ MOŽNOSTI ZADAVATELŮ PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK VE STAVU NOUZE

Délka zadávacího řízení

délka zadávacího řízení je limitována

  • minimální lhůtou pro podání nabídek (tabulka níže)

  • délkou posouzení a hodnocení nabídek (individuální podle složitosti zakázky)

  • lhůtou pro námitky proti rozhodnutí o výběru dodavatele (15 dnů)

Lhůty pro podání nabídek u standardních zadávacích řízení

 zjednodušené podlimitní řízení

11 pracovních dnů pro dodávky, služby i stavební práce

 otevřené podlimitní řízení 

15 pracovních dnů pro dodávky a služby

 

20 pracovních dnů pro stavební práce

 otevřené nadlimitní řízení

30 kalendářních dnů pro dodávky, služby i stavební práce

A. Zkrácení lhůt pro podání nabídek

1. Odeslání předběžného oznámení

pro možnost zkrácení lhůty musí být odesláno nejméně 16 dnů (podlimit) nebo 35 dnů (nadlimit) a nejvýše 12 měsíců před zahájením vlastního zadávacího řízení

lhůta pro podání nabídek se zkrátí na základě předběžného oznámení

  • podlimit minus 5 pracovních dnů

  • nadlimit minus 15 dnů na dodávky a služby (nelze u stavebních prací)

2. Naléhavé okolnosti

V nadlimitu v případě naléhavé okolnosti, které zadavatel nemohl předvídat, ani je nezpůsobil a zároveň nelze použit standardní lhůty, se lhůta pro podání nabídek zkracuje na 15 dnů (nelze kombinovat se zkrácením na základě předběžného oznámení) – pokud je tato lhůta s ohledem na okolnosti dlouhá, použije se jednací řízení bez uveřejnění – blíže bod C.

B. Námitky

lhůta pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru dodavatele je 15 dnů – po tuto dobu nesmí zadavatel uzavřít smlouvu

zadavatel se může ale dohodnout s ostatními účastníky, že se mohou vzdát práva podat námitky – pokud se vzdají všichni účastníci, zadavatel může uzavřít smlouvu

C. Jednací řízení bez uveřejnění

v JŘBU nejsou žádné lhůty pro podání nabídek

JŘBU lze použít, pokud je to nezbytné v důsledku krajně naléhavé okolnosti, kterou zadavatel nemohl předvídat a ani ji nezpůsobil, a nelze dodržet ani zkrácené lhůty pro podání nabídek v otevřeném řízení (tedy 15 dnů)

D. Výjimka z postupu v zadávacím řízení

může nastat situace, kdy by zadavatel musel ze dne na den reagovat na novou situaci (například se objeví nový lék a je nutno reagovat okamžitě)

ve výjimečných případech lze připustit použití výjimky podle § 29 písm. a):

zadavatel nemusí postupovat v zadávacím řízení, pokud by provedení zadávacího řízení ohrozilo ochranu základních bezpečnostních zájmů České republiky a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo (takovými opatřeními jsou například zkrácení lhůt u standardního řízení nebo použití JŘBU)

E. Zvláštní postupy

nejde o zkrácení lhůt jako takové, ale o způsoby rychlého a pružného zadávání – nelze ale využívat staré smlouvy na nové předměty zakázek

1. Dynamický nákupní systém

a) zavedení DNS - lhůta pro zavedení je 30 dnů

b) zadávání v DNS – lhůta pro podání nabídek je 10 dnů, lze ji však zkrátit po dohodě se všemi účastníky DNS

2. Rámcová dohoda (rámcová smlouva)

a) uzavření rámcové dohody – lhůty pro standardní řízení (30 dnů otevřený nadlimit)

b) zadávání na základě rámcové dohody – lhůta přiměřená

3. Zjednodušený režim

Zvláštní způsob zadání veřejné zakázky, kde nejsou stanoveny minimální lhůty.

Zjednodušený režim lze použít jen u některých služeb (zdravotní péče; sociální péče a související služby; administrativa sociálních a vzdělávacích služeb, služeb zdravotní péče a kulturních služeb; povinné sociální zabezpečení; poskytování dávek; hotelové a restaurační služby; právní služby, pokud nejsou ve výjimce na advokátní zastupování).