ÚOHS-S0127/2025/VZ-10974/2025/500
Věc | Zajištění provozu sdílených kol v Třebíči |
---|---|
Datum vydání | 25.03.25 |
Instance | I. |
Související dokumenty | |
Zdroj | https://uohs.gov.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-22795.html |
I. Stupeň ÚOHS (S) | ÚOHS-S0127/2025/VZ-10974/2025/500 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 17. 2. 2025 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou
- zadavatel – město Třebíč, IČO 00290629, se sídlem Karlovo nám. 104/55, 674 01 Třebíč, ve správním řízení zastoupeno na základě plné moci ze dne 7. 3. 2025 JUDr. Michalem Šilhánkem, advokátem, ev. č. ČAK, se sídlem Tučapy 240, 683 01 Tučapy,
- navrhovatel – Freebike s.r.o., IČO 27143503, se sídlem Křižíkova 237/36a, 186 00 Praha 8, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 10. 2. 2025 JUDr. Pavlem Musilem, Ph.D., advokátem ev. č. ČAK 08810, se sídlem Hellichova 458/1, 118 00 Praha 1,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Zajištění provozu sdílených kol v Třebíči“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 23. 1. 2025 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 24. 1. 2025 pod ev. č. Z2025–005141, ve znění pozdější opravy, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 24. 1. 2025 pod ev. č. 50663–2025, ve znění pozdější opravy,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0127/2025/VZ, jež bylo zahájeno dne 17. 2. 2025 na návrh navrhovatele – Freebike s.r.o., IČO 27143503, se sídlem Křižíkova 237/36a, 186 00 Praha 8 – z téhož dne ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – město Třebíč, IČO 00290629, se sídlem Karlovo nám. 104/55, 674 01 Třebíč – učiněných při zadávání veřejné zakázky„Zajištění provozu sdílených kol v Třebíči“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 23. 1. 2025 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 24. 1. 2025 pod ev. č. Z2025–005141, ve znění pozdější opravy, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 24. 1. 2025 pod ev. č. 50663–2025, ve znění pozdější opravy, se podle § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť návrh jmenovaného navrhovatele nebyl doručen ve stejnopisu zadavateli ve lhůtě podle § 251 odst. 2 citovaného zákona, tedy do 10 dnů ode dne 6. 2. 2025, v němž jmenovaný navrhovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel odmítnul jeho námitky, tj. nejpozději do pondělí 17. 2. 2025.
Odůvodnění
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání veřejné zakázky a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel 17. 2. 2025 návrh navrhovatele – Freebike s.r.o., IČO 27143503, se sídlem Křižíkova 237/36a, 186 00 Praha 8, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 10. 2. 2025 JUDr. Pavlem Musilem, Ph.D., advokátem ev. č. ČAK 08810, se sídlem Hellichova 458/1, 118 00 Praha 1 (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – město Třebíč, IČO 00290629, se sídlem Karlovo nám. 104/55, 674 01 Třebíč ve správním řízení zastoupeno na základě plné moci ze dne 7. 3. 2025 JUDr. Michalem Šilhánkem, advokátem, ev. č. ČAK, se sídlem Tučapy 240, 683 01 Tučapy (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Zajištění provozu sdílených kol v Třebíči“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 23. 1. 2025 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 24. 1. 2025 pod ev. č. Z2025–005141, ve znění pozdější opravy, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 24. 1. 2025 pod ev. č. 50663–2025, ve znění pozdější opravy (dále jen „veřejná zakázka“ nebo „zadávací řízení“).
2. Dnem obdržení předmětného návrhu bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0127/2025/VZ.
3. Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou zadavatel a navrhovatel.
4. Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem ze dne 19. 2. 2025.
5. Návrh navrhovatele ze dne 17. 2. 2025 směřuje proti zadávací podmínkám veřejné zakázky, přičemž navrhovatel konkrétně brojí proti požadavku technické specifikace stanovenému v čl. 3.3. přílohy č. 1 zadávací dokumentace – závazném návrhu smlouvy, kde zadavatel požaduje poskytnutí městských kol „[…] minimálně se sedmi uživatelem volitelnými rychlostními převody […]“. Návrh směřuje proti samotnému požadavku na sedmistupňovou převodovku, který dle navrhovatele není odůvodněný předmětem a účelem veřejné zakázky, přičemž ve spojení tohoto požadavku s možností dodat kola nová nebo již použitá navrhovatel spatřuje zvýhodnění současného dodavatele, který (dle navrhovatele) jako jediný disponuje použitými koly v odpovídající technické specifikaci, čímž mu je zaručena konkurenční výhoda v podobě možnosti nabídnout nejnižší nabídkovou cenu. Navrhovatel se domáhá zrušení zadávacího řízení.
6. Po přezkoumání splnění zákonných podmínek vážících se k úkonu podání návrhu na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele Úřad konstatuje, že navrhovatel nenaplnil požadavky stanovené v ustanovení § 251 odst. 2 zákona, k čemuž uvádí následující rozhodné skutečnosti.
7. Podle § 245 odst. 1 zákona odešle zadavatel do 15 dnů od doručení námitek rozhodnutí o námitkách stěžovateli. V rozhodnutí uvede, zda námitkám vyhovuje nebo je odmítá; součástí rozhodnutí o odmítnutí námitek musí být odůvodnění, ve kterém se zadavatel podrobně a srozumitelně vyjádří ke všem skutečnostem uvedeným stěžovatelem v námitkách. Dojde-li k odmítnutí námitek podle odstavce 3, postačí odůvodnění ve vztahu ke splnění podmínek pro jejich odmítnutí. Pokud zadavatel námitkám vyhoví, sdělí v rozhodnutí současně, jaké provede opatření k nápravě.
8. Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.
9. Podle § 257 písm. e) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže návrh nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 251 odst. 2 nebo 3 zákona nebo podle § 254 odst. 3 zákona.
10. Podle § 213 odst. 3 písm. b) zákona Ministerstvo pro místní rozvoj stanoví vyhláškou podmínky doručování prostřednictvím elektronického nástroje.
11. Podle § 4 odst. 1 vyhlášky č. 260/2016 Sb., o stanovení podrobnějších podmínek týkajících se elektronických nástrojů, elektronických úkonů při zadávání veřejných zakázek a certifikátu shody, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“), je doručením prostřednictvím elektronického nástroje okamžik přijetí datové zprávy na elektronickou adresu adresáta či adresátů datové zprávy v elektronickém nástroji.
12. Z dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že námitky navrhovatele proti zadávacím podmínkám ze dne 28. 1. 2025 (dále jen „námitky“) byly zadavateli doručeny dne 29. 1. 2025. Námitky navrhovatele zadavatel rozhodnutím zadavatele o námitkách ze dne 5. 2. 2025 (dále jen „rozhodnutí o námitkách“) odmítl. Předmětné rozhodnutí o námitkách bylo navrhovateli doručeno prostřednictvím elektronického nástroje E-ZAK dne 6. 2. 2025. S ohledem na § 251 odst. 2 zákona byl navrhovatel povinen doručit návrh Úřadu a stejnopis návrhu zadavateli do 10 dnů ode dne obdržení rozhodnutí o námitkách. Vzhledem k tomu, že poslední den zákonné lhůty připadl na neděli (16. 2. 2025), byl navrhovatel s ohledem na obecná pravidla pro počítání času povinen doručit návrh Úřadu a stejnopis návrhu zadavateli nejpozději nejbližší následující pracovní den, tj. do pondělí 17. 2. 2025.
13. Dne 13. 3. 2025 obdržel Úřad přípis zadavatele, v němž zadavatel sdělil, že mu není známo, že by mu navrhovatel doručil stejnopis návrhu ve smyslu § 251 odst. 2 zákona, resp. že stejnopis návrhu zadavatel obdržel až prostřednictvím Úřadu, a to dne 19. 2. 2025, jakožto přílohu oznámení o zahájení řízení.
14. S ohledem na to, že zadavatel tvrdí, že mu stejnopis návrhu nebyl navrhovatelem doručen, a navrhovatel k návrhu nepřipojil doklad o doručení stejnopisu návrhu, vyzval Úřad navrhovatele usnesením ze dne 13. 3. 2025 k prokázání, k jakému datu doručil stejnopis návrhu ze dne 17. 2. 2025 zadavateli ve smyslu § 251 odst. 2 zákona.
15. Dne 20. 3. 2025 obdržel Úřad přípis navrhovatele z téhož dne, k němuž však nepřiložil žádný doklad, který by prokazoval doručení stejnopisu návrhu zadavateli a ani netvrdil, že by stejnopis návrhu zadavateli odeslal. Navrhovatel v přípisu uvádí, že „[s]tejnopis návrhu byl zadavateli doručen prostřednictvím Úřadu, a to v souladu se zákonnou lhůtou pro doručení stejnopisu návrhu.“ Navrhovatel pak dále ve vztahu ke splnění povinnosti vyplývající z § 251 odst. 2 zákona uvádí, že „[…] navrhovatel doručil návrh zadavateli ve stanovené lhůtě, a to prostřednictvím Úřadu.“ Navrhovatel tedy zastává názor, že povinnost stanovená v § 251 odst. 2 zákona byla splněna, neboť stejnopis návrhu byl zadavateli doručen Úřadem dne 19. 2. 2025, tj. dle navrhovatele v zákonné lhůtě.
16. Pokud jde lhůtu pro doručení návrhu Úřadu a ve stejnopisu zadavateli, tak ta podle § 251 odst. 2 zákona činí 10 dnů ode dne kdy navrhovatel obdržel rozhodnutí o odmítnutí námitek. Ve vztahu ke stanovení okamžiku doručení rozhodnutí o námitkách navrhovateli vycházel Úřad ze zadávací dokumentace veřejné zakázky, v níž zadavatel uvedl, že veškerá komunikace mezi zadavatelem a dodavateli bude probíhat elektronickou formou, a to zejména prostřednictvím elektronického nástroje E-ZAK. V bodě 13.2.4 zadávací dokumentace veřejné zakázky pak zadavatel stanovil, že za okamžik doručení se v případě elektronického doručování považuje den a hodina doručení elektronické zprávy. V potvrzení v rámci elektronického nástroje zadavatele, resp. v potvrzení o odeslání zprávy s předmětem „Rozhodnutí o námitkách“ příjemci „Freebike s.r.o.“ je uvedený údaj „6. 2. 2025 15:29:35“. Z výpisu záznamů o elektronických úkonech k zadávacímu řízení je rovněž patrné, že k odeslání i k doručení dané datové zprávy obsahující rozhodnutí o námitkách došlo dne 6. 2. 2025. Vzhledem k tomu, že podle § 4 odst. 1 vyhlášky je doručením prostřednictvím elektronického nástroje okamžik přijetí datové zprávy na elektronickou adresu adresáta datové zprávy v elektronickém nástroji (nikoli až okamžik otevření či přečtení datové zprávy), došlo k doručení rozhodnutí o námitkách navrhovateli dne 6. 2. 2025. Poslední den lhůty k doručení návrhu podle § 251 odst. 2 zákona proto připadl na pondělí 17. 2. 2025.
17. K námitce navrhovatele uvedené v jeho přípisu ze dne 20. 3. 2025 pak Úřad uvádí, že lhůta pro doručení návrhu Úřadu a ve stejnopisu zadavateli podle § 251 odst. 2 zákona tudíž nebyla zachována, a to ani pokud by měl být stejnopis návrhu eventuelně doručen zadavateli prostřednictvím Úřadu jakožto příloha oznámení o zahájení správního řízení, kdy k doručení daného oznámení zadavateli došlo až dne 19. 2. 2025. V souvislosti s argumentací navrhovatele lze odkázat na rozsudek Krajského soudu v Brně č. j. Brně 31 Af 11/2023 – 83 ze dne 11. 9. 2024, v němž soud uzavřel, že „je-li zadavateli doručen stejnopis návrhu ve lhůtě dle § 254 odst. 3 ZZVZ, nejsou splněny podmínky pro zastavení řízení dle § 257 písm. e) téhož zákona bez ohledu na to, kdo zadavateli stejnopis návrhu doručil“. Úřad podotýká, že dané rozhodnutí se týká jiného ustanovení zákona, resp. lhůty pro doručení návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy dle § 254 odst. 3 zákona, nicméně i kdyby měly být v rozhodnutí uvedené závěry aplikované na nyní šetřenou věc, nic by to neměnilo na tom, že lhůta k doručení návrhu stanovená v § 251 odst. 2 zákona nemohla být zachována v případě, kdy by Úřad doručil stejnopis návrhu zadavateli až po jejím uplynutí. V šetřeném případě by proto ani Úřad nemohl zasláním stejnopisu návrhu zadavateli zhojit nesplnění zákonných podmínek vážících se k úkonu podání návrhu na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, a to právě z toho důvodu, jak již Úřad uvedl výše, že k doručení kopie návrhu zadavateli Úřadem došlo až dne 19. 2. 2025, tj. dva dny po uplynutí lhůty podle § 251 odst. 2 zákona (která uplynula v pondělí 17. 2. 2025).
18. Na základě výše uvedeného tedy Úřad konstatuje, že stejnopis návrhu zadavateli nebyl doručen ve lhůtě stanovené v § 251 odst. 2 zákona, tedy nejpozději do 17. 2. 2025, čímž navrhovatel nesplnil všechny zákonné požadavky vážící se k úkonu podání návrhu, a proto Úřad podle § 257 písm. e) zákona správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0127/2025/VZ zastavil, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení[1].
19. Pro úplnost Úřad dodává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. e) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, 602 00 Brno. Podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
v z. Ing. Petr Vévoda
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží:
1. JUDr. Michal Šilhánek, advokát, Tučapy 240, 683 01 Tučapy
2. JUDr. Pavel Musil, Ph.D., Hellichova 458/1, 118 00 Praha 1
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] Nad rámec uvedeného Úřad k dotazu navrhovatele uvedenému v jeho přípisu ze dne 20. 3. 2025 sděluje, že skutečnosti a námitky uváděné v podaném návrhu ze dne 17. 2. 2025 nebude v případě zastavení vedeného správního řízení automaticky považovat za „podání podnětu“ v této věci, tj. Úřad aktuálně na základě podaného návrhu navrhovatele ze dne 17. 2. 2025 neeviduje žádný podnět k zahájení správního řízení moci úřední ve vztahu k předmětné veřejné zakázce, což však není překážkou tomu, aby takový podnět k přezkoumání úkonů zadavatele v rámci veřejné zakázky byl v budoucnu podán.