ÚOHS-S0613/2024/VZ-31220/2024/500

VěcDodávky léčivých přípravků s účinnou látkou Diosmin, kombinace, ATC skupiny C05CA53, s indikací bércový vřed, pro Nemocnici Boskovice s.r.o.
Datum vydání15.08.24
InstanceI.
Související dokumentyPDF
Zdrojhttps://uohs.gov.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-22080.html
I. Stupeň ÚOHS (S) ÚOHS-S0613/2024/VZ-31220/2024/500


Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 30. 7. 2024 na základě návrhu ze dne 29. 7. 2024, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Nemocnice Boskovice s.r.o., IČO 26925974, se sídlem Otakara Kubína 179, 680 01 Boskovice,
  • navrhovatel – Glenmark Pharmaceuticals Distribution s.r.o., IČO 04727339, se sídlem Hvězdova 1716/2b, Nusle, 140 00 Praha 4,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Dodávky léčivých přípravků s účinnou látkou Diosmin, kombinace, ATC skupiny C05CA53, s indikací bércový vřed, pro Nemocnici Boskovice s.r.o.“ ve zjednodušeném podlimitním řízení zahájeném dne 2. 5. 2024 uveřejněním výzvy k podání nabídek na profilu zadavatele pod systémovým číslem P24V00271451,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0613/2024/VZ, se podle ustanovení § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podáním návrhu navrhovatele – Glenmark Pharmaceuticals Distribution s.r.o., IČO 04727339, se sídlem Hvězdova 1716/2b, Nusle, 140 00 Praha 4 – ze dne 29. 7. 2024 ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Nemocnice Boskovice s.r.o., IČO 26925974, se sídlem Otakara Kubína 179, 680 01 Boskovice – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Dodávky léčivých přípravků s účinnou látkou Diosmin, kombinace, ATC skupiny C05CA53, s indikací bércový vřed, pro Nemocnici Boskovice s.r.o.“ ve zjednodušeném podlimitním řízení zahájeném dne 2. 5. 2024 uveřejněním výzvy k podání nabídek na profilu zadavatele pod systémovým číslem P24V00271451, nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 1 citovaného zákona na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Odůvodnění

1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání veřejné zakázky a pro zvláštní postupy podle části šesté, obdržel dne 30. 7. 2024 návrh navrhovatele – Glenmark Pharmaceuticals Distribution s.r.o., IČO 04727339, se sídlem Hvězdova 1716/2b, Nusle, 140 00 Praha 4 (dále jen „navrhovatel“) – ze dne 29. 7. 2024 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Nemocnice Boskovice s.r.o., IČO 26925974, se sídlem Otakara Kubína 179, 680 01 Boskovice (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Dodávky léčivých přípravků s účinnou látkou Diosmin, kombinace, ATC skupiny C05CA53, s indikací bércový vřed, pro Nemocnici Boskovice s.r.o.“ ve zjednodušeném podlimitním řízení zahájeném dne 2. 5. 2024 uveřejněním výzvy k podání nabídek na profilu zadavatele pod systémovým číslem P24V00271451 (dále jen „veřejná zakázka“ nebo „zadávací řízení“).

2. Úřad obdržel od navrhovatele prostřednictvím datové zprávy dne 29. 7. 2024 dokumenty tvořící přílohy návrhu navrhovatele, a to konkrétně tyto dokumenty:

  • doklad o zaplacení kauce,
  • výzva k podání nabídek a zadávací dokumentace veřejné zakázky,
  • námitky navrhovatele ze dne 28. 5. 2024,
  • vypořádání námitek ze dne 12. 6. 2024,
  • rozhodnutí zadavatele o zrušení veřejné zakázky ze dne 13. 6. 2024,
  • námitky navrhovatele ze dne 2. 7. 2024,
  • vypořádání námitek ze dne 15. 7. 2024,
  • doklad o doručení vypořádání námitek dne 17. 7. 2024.

3. Navrhovatel doručil dne 30. 7. 2024 Úřadu datovou zprávu, ve které uvádí, že „v příloze zasílá chybějící dokument,“ přičemž Úřad touto datovou zprávou obdržel samotný návrh navrhovatele. Tímto dnem, tj. 30. 7. 2024, bylo podle § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

4. Návrh navrhovatele brojí proti vypořádání námitek ze dne 15. 7. 2024 a proti rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení ze dne 13. 6. 2024. Navrhovatel uvádí, že ke zrušení zadávacího řízení nebyly dány zákonné předpoklady, když nebyla naplněna podmínka existence důvodu hodného zvláštního zřetele objektivní povahy. Dle navrhovatele je rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení diskriminační a nepřiměřené. Ve vztahu k vypořádání námitek ze dne
15. 7. 2024 navrhovatel uvádí, že zadavatel se s námitkami ze dne 2. 7. 2024 nevypořádal v zákonem předpokládaném rozsahu. Navrhovatel nadto konstatuje, že zadavatel nastavil diskriminační a hospodářskou soutěž omezující zadávací podmínky, když v rámci veřejné zakázky poptával léky s konkrétní indikací, kterou disponuje pouze 1 ze skupiny 6 přípravků v rámci předmětné skupiny léčiv a dále nepřipustil jiné léky vhodné k účelu zadavatele s ohledem na tzv. generickou substituci léčiv. Navrhovatel napadá taktéž vypořádání námitek ze dne 12. 6. 2024, kdy napadá jeho nedostatečné odůvodnění a nevypořádání se s veškerou argumentací navrhovatele. Navrhovatel ve vztahu k zmíněnému vypořádání námitek dále napadá přijetí nápravného opatření spočívajícího ve zrušení zadávacího řízení.

5. Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou zadavatel a navrhovatel.

6. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům správního řízení přípisem ze dne
30. 7. 2024.

7. V souvislosti s návrhem navrhovatel složil dne 29. 7. 2024 na účet Úřadu kauci ve výši 50 000 Kč.

8. Dne 9. 8. 2024 bylo Úřadu doručeno vyjádření zadavatele k návrhu ze dne 7. 8. 2024. Téhož dne byla Úřadu doručena také dokumentace o zadávacím řízení.

9. Dle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle § 255 odst. 2 zákona, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši
10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.

10. Podle ustanovení § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.

11. Z obdržené dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že zadavatel obdržel dvě nabídky, přičemž navrhovatel v rámci předmětného zadávacího řízení svou nabídku nepodal. Úřad konstatuje, že v případě nemožnosti výpočtu výše kauce z nabídkové ceny, tj. i v případech, kdy je návrh podán navrhovatelem, který v rámci zadávacího řízení dosud nepodal nabídku, je navrhovatel ve smyslu ustanovení § 255 odst. 1 věty třetí zákona povinen složit kauci v tzv. „paušální“ výši, tj. ve výši 100 000 Kč. Z dokladu o zaplacení kauce, který tvoří přílohu návrhu navrhovatele, a shodně z výpisu bankovního účtu Úřadu ovšem vyplývá, že navrhovatel složil kauci ve výši 50 000,– Kč, pročež je zjevné, že navrhovatel v zákonné lhůtě nesložil kauci dle zmíněného ustanovení § 255 zákona. Dle Úřadu tak nastala skutečnost předvídaná v ustanovení § 257 písm. c) zákona, tudíž Úřadu nezbývá než zahájené správní řízení ve smyslu citovaného ustanovení zákona zastavit.

12. Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možné nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 602 00 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

otisk úředního razítka

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

Obdrží:

1. Nemocnice Boskovice s.r.o., Otakara Kubína 179, 680 01 Boskovice

2. Glenmark Pharmaceuticals Distribution s.r.o, Hvězdova 1716/2b, Nusle, 140 00 Praha 4

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy