Poslanecká sněmovna schválila novelu ZZVZ, včetně zvýšení limitů pro VZMR

Poslanecká sněmovna dne 22. 1. 2025 schválila ve třetím čtení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Návrh novely musí ještě schválit Senát a podepsat prezident republiky. Účinnosti nabude patnáctým dnem po uveřejnění ve Sbírce zákonů. Lze předpokládat, že se tak stane na přelomu 1. a 2. čtvrtletí letošního roku.

 

Tento návrh byl předložen v souvislosti s potřebou implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2560 ze dne 14. prosince 2022 o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh (dále jen „Nařízení“) do českého právního řádu tak, aby mohla být zajištěna řádná aplikace tohoto nařízení. Nařízení reaguje na možná narušení vnitřního trhu způsobená subvencemi třetích států, které dosud kontrole ze strany Evropské komise nepodléhaly, a dává Evropské komisi nástroje, které by měly umožnit omezení jejich škodlivých dopadů.

V souvislosti s tím je navrhována i novelizace zákona o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ), např.:

  • rozšiřuje se doba, v níž zadavatel nesmí uzavřít smlouvu o dobu předběžného přezkumu nebo hloubkového šetření oznámených zahraničních finančních příspěvků Evropskou komisí podle Nařízení;
  • naopak dodavatelům se umožňuje, přes běh zadávací lhůty, v době šetření Evropské komise ze zadávacího řízení odstoupit;
  • stanoví se možnost zadavatele požádat o doplnění chybějícího prohlášení o zahraničních finančních příspěvcích a stanovuje povinnost zadavatele podat žádost o doplnění chybějícího prohlášení o zahraničních finančních příspěvcích, a to v případě, že nabídka tyto doklady neobsahuje;
  • doplňuje se možnost vyloučit účastníka zadávacího řízení z důvodů stanovených v Nařízení.

ZZVZ se přitom navrhuje upravit ještě i obecně ve vztahu ke všem přímo použitelným předpisům EU (nařízením), které mají dopad do zadávání veřejných zakázek. Tato úprava se projeví především např. v novém definování povinnosti, jak stanovit zadávací podmínky, ve změnách pravidel pro vyloučení účastníka ze zadávacího řízení, v úpravě rozsahu přezkumu veřejných zakázek i na tato nařízení apod. V současné době se těchto tzv. sektorových předpisů na úrovni EU připravuje či již byla přijata celá řada (např. nařízení o čistých nulových emisích – Net Zero Industry Act).

K návrhu byly schváleny pozměňovací návrhy, které výše uvedené návrhy změn ZZVZ doplňují následovně:

  • Zvýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu u dodávek a služeb z 2 mil. Kč bez DPH na 3 mil. Kč bez DPH a u stavebních prací z 6 mil. Kč bez DPH na 9 mil. Kč bez DPH.
  • Zvýšení limitu, od kterého veřejný zadavatel uveřejňuje smlouvu uzavřenou na VZ na profilu zadavatele z 500 000 Kč bez DPH na 1 mil. Kč bez DPH.
  • Rozšíření výjimky z uveřejňování smlouvy na smlouvy uzavírané za účelem zajišťování bezpečnosti nebo obrany ČR.
  • Úprava, že při stanovení hodnotících kritérií u veřejné zakázky v DNS je zadavatel povinen postupovat nikoliv pouze podle § 115, ale také podle § 114 až 118 (upřesnění skrze obsah výzvy k podání nabídek v DNS (příloha č. 6 bod F.5.).
  • Zrušení povinnosti uzavírat smlouvu mezi centrálním zadavatelem a zadavatelem, pro něhož má být centralizované zadávání provedeno (§ 9 odst. 5).
  • Zavedení pravidla, že smlouva se považuje za uzavřenou v zadávacím řízení, pokud její obsah odpovídá obsahu smlouvy, která byla uzavřena v zadávacím řízení a byla od počátku zrušena z důvodu neuveřejnění v registru smluv (§ 219, nový odst. 5).

Různé legislativně-technické úpravy:

  • Upřesnění textu tak, aby bylo vyjasněno, že úprava v § 48 odst. 9 se vztahuje i na situace, kdy se zadávacího řízení účastní pobočka zahraniční právnické osoby. V takové situaci není rozhodující sídlo dodavatele, ale to, zda se jedná o pobočku zahraniční právnické osoby, či nikoli.
  • Vložení úpravy okamžiku doručení při komunikaci uskutečňované prostřednictvím elektronických nástrojů (§ 211 odst. 9). Tato otázka je doposud upravena pouze v § 4 odst. 1 prováděcí vyhlášky č. 260/2016 Sb., o stanovení podrobnějších podmínek týkajících se elektronických nástrojů, elektronických úkonů při zadávání veřejných zakázek a certifikátu shody.
  • Doplnění, že i o předběžných nabídkách se informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím neposkytne, a to až do ukončení zadávacího řízení (§ 218).


Náš odborný seminář Vás seznámí se změnami, které přináší novela zákona o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ) připravená na rok 2025.

Více informací a registraci najdete ZDE.

Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj