Vyhledávání

Knihovna Veřejných Zakázek

Celkem 158 článků

Rozhodovací praxe k povinnosti zadavatele zpětně ověřovat reference v případě jejich napadení námitkami

(21. 11. 2022)

Obecně lze říci, že zadavatelé nemají povinnost ověřovat reference předložené účastníky zadávacích řízení v nabídkách/žádostech o účast apod. Ustanovení § 39 odst. 2 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) stanovuje, že v průběhu zadávacího řízení zadavatel vybírá z účastníků zadávacího řízení vybraného dodavatele na základě posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení. Odstavec 5 stejného paragrafu pak dodává, že posouzení splnění podmínek účasti zadavatel provede na základě údajů, dokladů, vzorků nebo modelů poskytnutých účastníkem zadávacího řízení, kdy je současně zadavatelům dána možnost ověřovat si věrohodnost poskytnutých údajů, dokladů, vzorků nebo modelů anebo si je opatřovat také sami.

Mgr. Dominik Dudycha, právník, MT Legal s.r.o., advokátní kancelář

Více »

Změna rozhodných okolností před uzavřením smlouvy – kam s ní?

(02. 11. 2022)

Říci, že žijeme v poměrně turbulentní době, by bylo podceněním posledních cca 2 let. Překotný vývoj událostí (pandemický či geopolitický) má zásadní vliv i na zadávání veřejných zakázek. Změna rozhodných okolností může zasáhnout zadávací a navazující procesy v zásadě ve třech rovinách (rozdělených dle fází života veřejné zakázky). Ke změně rozhodných okolností může dojít před zahájením zadávacího řízení (či před uplynutím lhůty pro podání nabídek/žádostí o účast), když má zadavatel možnost přizpůsobit zadávací podmínky změně rozhodných okolností či případně zrušit zadávací řízení (nebo jej vůbec nezahájit). Nejde o záviděníhodnou situaci (lépe, pokud by k překotným změnám rozhodných okolností nedocházelo), avšak jde o situaci s poměrně jednoduchým procesním řešením.

Mgr. Jan Surý, právník, MT Legal s.r.o., advokátní kancelář

Více »

Co přinese novela zákona o zadávání veřejných zakázek

(13. 10. 2022)

Dne 17. 6. 2022 byl poslancům rozeslán návrh novely zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) . Jedná se o vládní návrh zákona z pera Ministerstva pro místní rozvoj, který navazuje na snahu předchozí vlády ČR novelizovat ZZVZ.  Hlavním cílem novely ZZVZ je dle důvodové zprávy odstranění nedostatků transpozice některých pravidel stanovených v zadávacích směrnicích . Dále novelou ZZVZ dojde ke zpřesnění některých institutů jakož i k vyjasnění některých pravidel zadávání veřejných zakázek, snížení administrativní zátěže na straně zadavatelů i dodavatelů a odstranění nepřiměřené přísnosti některých pravidel a legislativně technických nedostatků.  Jaké jsou nejpodstatnější změny dle navrhované novely ZZVZ, které by zadavatelům a dodavatelům veřejných zakázek neměly uniknout?

Mgr. Michaela Machálková, advokátka, MT Legal s.r.o., advokátní kancelář

Více »

Pobočka závodu a veřejné zakázky – co, proč a jak?

(27. 09. 2022)

V českém právním prostředí je zadávání veřejných zakázek regulováno zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dála jako „ZZVZ“). Uvedený právní předpis definuje mj. pojem „dodavatele“, který se může stát účastníkem zadávacího řízení, vybraným dodavatelem ve smyslu § 28 odst. 1 písm. h) ZZVZ a v závěru zadávacího řízení s ním může být uzavřena smlouva na předmět plnění veřejné zakázky.

Mgr. Jan Surý, právník, MT Legal s.r.o., advokátní kancelář

Více »

Dopady omezujících opatření EU uvalených na Rusko v oblasti zadávání a plnění veřejných zakázek

(22. 09. 2022)

Dne 8. 4. 2022 bylo přijato Nařízení Rady (EU) 2022/576, kterým se mění Nařízení Rady (EU) č. 833/2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině (dále jen „Nařízení č. 833/2014“). Uvedené nařízení představovalo pátý balík sankcí uvalených Evropskou Unií na Rusko v souvislosti s jeho vojenskou agresí proti Ukrajině.  Do Nařízení č. 833/2014 bylo tímto, mimo jiné, doplněno ustanovení článku 5k (dále jen „Čl. 5k“), které přináší významné změny do oblasti zadávání veřejných zakázek i v českém prostředí. Přijaté nařízení je přímo použitelné a není proto potřeba provést jeho transpozici do národních předpisů. 

JUDr. Hana Randýsková, právník, MT Legal s.r.o., advokátní kancelář

Více »