Aktuality
NOVÁ METODIKA ZADÁVÁNÍ PROJEKTOVÝCH PRACÍ PRO ZADÁVÁNÍ ZAKÁZEK MALÉHO ROZSAHU
(02. 04. 2020)Více »
Metodiku zadávání projektových prací pro zadávání zakázek malého rozsahu naleznete ZDE.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
PROCES NAVAZOVÁNÍ FORMULÁŘŮ F03 A F06 DLE NOVÝCH PRAVIDEL STANOVENÝCH ÚŘADEM PRO ÚŘEDNÍ TISKY EU – TED
(02. 04. 2020)Více »
V souvislosti se změnami validačních pravidel na straně Úřadu pro úřední tisky EU – TED, dochází v těchto dnech k souvisejícím změnám na straně Věstníku veřejných zakázek tak, aby byl zachován bezproblémový proces uveřejňování jak na národní, tak evropské úrovni. Tyto změny se týkají způsobu navazování jednotlivých uveřejňovaných formulářů v rámci jedné veřejné zakázky.
Tato úprava pravidel se týká POUZE formulářů sady „F“.
Více ZDE
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
DOPORUČENÍ K MOŽNOSTI PRODLUŽOVÁNÍ LHŮT PRO PODÁNÍ NABÍDEK A MOŽNOSTI PRODLOUŽIT ZMĚNU ZÁVAZKU VE STAVU NOUZE
(26. 03. 2020)Více »
Stav nouze vyhlášený podle úst. zák. č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, pro celé území státu (dále jen nouzový stav) může zadavatelům provádějícím zadávací řízení způsobit řadu komplikací a problémů. Ty lze rozdělit na tři oblasti.
Prodlužování lhůt pro podání nabídek
Zadavatel nemusí automaticky prodlužovat lhůtu pro podání nabídek pouze z obecného důvodu, že byl vyhlášen nouzový stav – samotné vyhlášení nouzového stavu nemusí mít nijaký dopad na zadávací řízení jako takové. Je však možné, aby zadavatel zvážil u každého konkrétního zadávacího řízení všechny okolnosti, které vyhlášením nouzového stavu vzniknou a mají případný dopad na konkrétní zadávací řízení. Pokud by nouzový stav mohl mít dopad na zpracování nabídek dodavatelů (např. administrativní pracovníci dodavatelů mohou být v karanténě, některá část/oblast hospodářství by byla výrazně omezena personálně, technickou nebo výrobní kapacitou), případně by i na straně zadavatele došlo k situaci, že by po podání nabídek s ohledem na vnitřní situaci zadavatele (opět – administrativní pracovníci, kteří mají přístup do elektronického nástroje zadavatele jsou v karanténě a zároveň zadavatel ví, že nebude schopen v krátkém budoucím čase otevřít obálky, posoudit a vyhodnotit nabídky) nebyl schopen pokračovat v zadávacím řízení, tak potom zadavatel může (nemusí – zákon nestanoví termín pro otevírání nabídek) zvážit prodloužení lhůty pro podání nabídek na takovou lhůtu, která bude vzhledem k okolnostem odpovídající. Primárně však platí, že obecně již původní lhůta pro podání nabídek musela být dostatečná a přiměřená pro zpracování a podání nabídek, samotné vyhlášení nouzového stavu není důvodem pro automatické prodlužování lhůt pro podání nabídek a případné prodloužení lhůt pro podání nabídek je na zvážení zadavatele s ohledem na konkrétní okolnosti zadávacího řízení.
Více ZDE
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
ZÁPORNÁ NABÍDKOVÁ CENA JE V ZAKÁZKÁCH NA ZAJIŠŤOVÁNÍ LETENEK A JÍZDENEK PŘÍPUSTNÁ
(24. 03. 2020)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl rozklad dodavatele FLY UNITED s.r.o. proti postupu Ministerstva financí České republiky v zadávacím řízení na „Zajištění letenek, ubytování a jízdenek“. Ministerstvo postupovalo v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.
Důvodem návrhu v daném případě bylo předložení záporné nabídkové ceny vybraným dodavatelem. Vybraný dodavatel měl v případě této zakázky povinnost zajistit poptávané služby (letenky, jízdenky a ubytování) za cenu poskytovanou koncovým poskytovatelem služby, přičemž ve své nabídce jako poplatek za zprostředkování těchto služeb uvedl zápornou cenu – 2 Kč. Umožnil mu to specifický charakter daného trhu, který funguje obdobně jako u zprostředkování pojistných či finančních služeb, kdy zprostředkovatel je odměňován zpravidla nikoliv od zákazníka, ale od poskytovatele služeb.
Podle předsedy ÚOHS zadavatel v daném případě vymezil v zadávacích podmínkách postup pro hodnocení nabídek jasně a srozumitelně (a tak i transparentně) a jeho hodnotící komise tento postup následovala a své dílčí kroky řádným způsobem zdokumentovala. Podání „záporné“ nabídkové ceny bylo v tomto případě shledáno jako přípustné zejména s ohledem na obchodní model, který je na relevantním trhu používaný. Nadále nepochybně jde o „nezvyklý“ jev, nicméně nejde o jev, který by byl obecně nepřípustný.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/027 – R225/2019
ZA NOUZOVÉHO STAVU LZE NAKUPOVAT ROUŠKY, RESPIRÁTORY A DEZINFEKCI I BEZ ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ
(23. 03. 2020)Více »
V situaci, kdy jsou výskytem koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 ve zvýšené míře ohroženy životy a zdraví osob nacházejících se na území ČR a kdy byl z tohoto důvodu vládou České republiky vyhlášen podle úst. zák. č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, pro celé území státu nouzový stav, jistě mnoho zadavatelů řeší otázku, v jakém režimu nakupovat komodity nezbytné pro zvládání tohoto nebezpečí – zejm. dodávky typu roušek, respirátorů, dezinfekce apod.
Lze předpokládat, že klíčovým požadavkem – v situaci, kdy je výše uvedených komodit nedostatek – je, aby se jednalo o nákupy rychlé. Je proto možno říci, že jsou dány důvody pro využití jednacího řízení bez uveřejnění podle § 63 odst. 5 ZZVZ, podle kterého může zadavatel použít jednací řízení bez uveřejnění také, pokud je to nezbytné v důsledku krajně naléhavé okolnosti, kterou zadavatel nemohl předvídat a ani ji nezpůsobil, a nelze dodržet lhůty pro otevřené řízení, užší řízení nebo jednací řízení s uveřejněním.
V této souvislosti však nelze zapomínat na to, že i takové jednací řízení bez uveřejnění má určitý (byť třeba i minimální) formální rámec. Např. i pro „podlimitní“ JŘBU se jistě uplatní pravidlo § 73 odst. 1 ZZVZ, tj. povinnost požadovat prokázání základní způsobilosti, dále pak i pravidlo o doložení skutečného majitele. I tento formální rámec může za současné situace (kdy je např. třeba „shánět“ plnění na zahraničních trzích systémem „kdo dřív přijde, ten dřív bere“) znamenat překážku pro úspěšný nákup.
V úvahu pak připadají dvě výjimky z povinnosti zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení, a to výjimky upravené v § 29 písm. a), resp. c) ZZVZ.
Jedná se o situace, kdy by provedení zadávacího řízení ohrozilo ochranu základních bezpečnostních zájmů České republiky a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo, resp. kdy jde o zadávání nebo plnění veřejné zakázky v rámci zvláštních bezpečnostních opatření stanovenými jinými právními předpisy a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo.
Více ZDE.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/025
NÁVRHY NA REORGANIZACI DOZORU NAD VEŘEJNÝMI ZAKÁZKAMI BY MOHLY VÉST K OCHROMENÍ VEŘEJNÉHO ZADÁVÁNÍ
(05. 03. 2020)Více »
Nevládní organizace představily své plány na reorganizaci dozoru nad zadáváním veřejných zakázek. Chtějí jej buďto oddělit od ÚOHS do samostatného kolektivního úřadu, nebo alespoň tuto oblast vyjmout z pravomoci předsedy a svěřit kolektivnímu orgánu – radě, která by však působila v rámci ÚOHS. Důvodem těchto snah jsou neprokázaná, avšak hojně medializovaná podezření a údajně přílišná koncentrace pravomocí v rukou předsedy ÚOHS a s tím související systémová selhání v dozoru nad zakázkami. Úřad se rovněž ohrazuje proti nepodložené kritice týkající se efektivnosti jeho práce, což je v rozporu s výsledky shrnutými ve výročních zprávách a na webu Úřadu.
Více ZDE.
Tiskové oddělení ÚOHS 20/018
POZVÁNKA NA WORKSHOP LEXIKONU VZ
(02. 03. 2020)Více »
Zveme Vás na workshop Lexikonu VZ na téma:
Jaká rozhodnutí z poslední doby posunula výkladovou či aplikační praxi při zadávání VZ?
Aneb porovnejte svou dosavadní praxi s pohledem ÚOHS a soudů.
úterý 16. června 2020 od 8:30 do 14:30 hod.
The Icon Hotel & Lounge, V Jámě 1263/6, 111 21 Praha
Přednášející: Mgr. Michaela Machálková a Mgr. Zuzana Profousová, MT Legal s.r.o., advokátní kancelář, Mgr. Tomáš Machurek, předseda Asociace pro veřejné zakázky, partner MT Legal s.r.o., advokátní kancelář.
Více informací a registrační formulář najdete ZDE.
Zvýhodněný vstup pro držitele licence Lexikonu VZ a členy AVZ.
Požadavky nařízení Vlády ČR budou zajištěny.
PŘEDSEDA ÚOHS POTVRDIL POSTUP MINISTERSTVA DOPRAVY ZABRAŇUJÍCÍ TZV. VENDOR LOCK-IN
(19. 02. 2020)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl rozklad společnosti Vema, a.s., proti zadávacím podmínkám stanoveným Ministerstvem dopravy ČR v zadávacím řízení „Personální informační systém resortu Ministerstva dopravy.“
Již v prvostupňovém rozhodnutí z listopadu 2019 Úřad zdůraznil, že povinností zadavatele je nastavit takové zadávací podmínky veřejné zakázky, které umožní zadání následné veřejné zakázky v rámci otevřené soutěže, a předcházet tak tzv. vendor lock-in efektu, tedy vytvoření stavu závislosti na prvotním dodavateli. Pro zdárnou realizaci takového záměru je nezbytné, aby zadavatel disponoval oprávněním k výkonu majetkových práv autorských k předmětnému programu. Přestože takto nastavené podmínky do jisté míry omezují množinu možných dodavatelů, lze takové omezení podle Úřadu akceptovat, neboť zajišťuje zadavateli širší soutěž o navazující zakázky v budoucnu.
Předseda Úřadu v rozhodnutí o rozkladu nepřisvědčil námitkám společnosti Vema, a.s. ohledně toho, že získání zdrojových kódů počítačového programu a práva do programu zasahovat ještě neznamená, že jiný dodavatel bude vzhledem ke složitosti technického řešení schopen navazující zakázku splnit. Přístup ke zdrojovým kódům a právo do softwaru zasahovat je totiž elementárním předpokladem k tomu, aby úpravu, rozvoj či zásah do počítačového programu bylo vůbec možno s pomocí nově vybraného dodavatele uskutečnit. Výhrada předání zdrojových kódů nepochybně vede k odstranění hlavní a pravidelné příčiny vendor lock-in efektu, a je tedy výhradou legitimní a přiměřenou.
Důvodem případné neúčasti navrhovatele v přezkoumávaném zadávacím řízení není údajné diskriminační nastavení zadávacích podmínek či bezdůvodné omezení konkurenčního prostředí, nýbrž rozhodnutí navrhovatele odůvodněné jeho obchodní strategií neposkytovat zdrojové kódy. To však nezákonnost zadávacích podmínek nezpůsobuje. Zadavatelé naopak musí pečovat o zajištění soutěžního prostředí o navazující zakázky v budoucnu. Podnikatelské prostředí se tomu musí přizpůsobit a začít nabízet software za takových podmínek, které efekt vendor lock-in působit nebudou.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/013 – R0215/2019
DISKUZE O REFORMĚ PŘEZKUMU VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK BY MĚLA BÝT VEDENA ODBORNÍKY
(06. 02. 2020)Více »
Neziskové organizace využily obnoveného zájmu médií o Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a opět volají po reformě dozoru nad zadáváním veřejných zakázek. Podle jejich tvrzení je údajně přezkum prováděný ze strany ÚOHS neefektivní, náchylný k systémové korupci a podobný systém dozoru funguje pouze v Bulharsku.
Jedná se o další důkaz, že diskuze o případné reformě přezkumu VZ je vedena především na základě emocí a osobních antipatií představitelů neziskových sdružení vůči vedení ÚOHS. Nepadají v ní věcné argumenty, volání po systémové změně je motivováno neprokázanými podezřeními a spekulacemi o údajné korupci ve vedení ÚOHS.
Více zde
UPOZORNĚNÍ PRO DODAVATELE ZAPSANÉ V SKD
(29. 01. 2020)Více »
Upozorňujeme Vás, že dodavatel zapsaný v Seznamu kvalifikovaných dodavatelů má povinnost dle § 231 odst. 1 zákona o zadávání veřejných zakázek, každý rok nám písemně oznámit po začátku roku nejpozději do 31.3., že nedošlo ke změně zapsaných údajů a ve stejné lhůtě je povinen předložit doklady dle § 74 odst. 1 písm. b) až d) (potvrzení FÚ o neexistenci daňových nedoplatků - nikoli stav os. účtu, potvrzení SSZ a čestné prohlášení ohledně spotřební daně a placení zdr. pojištění – nikoli potvrzení jednotlivých zdravotních pojišťoven). Doklady se předkládají v originále či úředně ověřené kopii.
V roce 2020 musí být kompletní oznámení podané v listinné podobě zaevidováno podatelnou MMR v úterý 31.3.2020 a oznámení podané v elektronické podobě musí být zaevidováno v podatelně MMR ve stejném termínu.
Více zde
PŘEDSEDA ÚOHS PRAVOMOCNĚ ZAMÍTL NÁVRH PROTI ZAKÁZCE NA MÝTNÉHO AUDITORA
(27. 01. 2020)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj svým rozhodnutím ze 24. ledna 2020 zamítl rozklad společnosti Kapsch Telematic Services spol. s r. o. a definitivně tak nevyhověl jejímu návrhu směřujícímu proti veřejné zakázce Ředitelství silnic a dálnic ČR na služby supervizora elektronického mýtného.
Pravomocně tak bylo potvrzeno prvostupňové rozhodnutí, v němž Úřad zamítl námitky navrhovatele týkající se nastavení hodnotících kritérií, kdy zadavatel hodnotil rozdílně zkušenosti s realizací zakázky, jejímž předmětem byly průběžně poskytované služby kontroly a vyhodnocení kvalitativních a kvantitativních ukazatelů provozu otevřeného mýtného systému, a zkušenosti s realizací zakázky, jejímž předmětem bylo řízení provozu otevřeného mýtného systému.
Podle závěrů Úřadu byly důvody, kterými zadavatel obhajoval pravidla pro hodnocení, dostatečně racionální, logické a přiměřené s ohledem na charakter veřejné zakázky a oprávněné potřeby zadavatele.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/005 - R0216/2019
CPV KÓD - OD 15. 1. 2020 NOVÉ PRAVIDLO
(27. 01. 2020)Více »
Od 15.1.2020 dochází k významné změně validačních pravidel na straně TEDu, což ovlivní i validační pravidla ve VVZ. Změna spočívá v tom, že hlavní CPV kód musí NOVĚ odpovídat předmětu veřejné zakázky, a to dle následujícího pravidla:
dodávky – CPV kód od 0 do 44 a 48
stavební práce – CPV kód 45
služby – CPV kód od 49 do 98
Nerespektování tohoto pravidla způsobí, že TED formulář odmítne jako chybný, což by znamenalo nemožnost uveřejnění formuláře v TEDu, proto bude na straně VVZ upravena validace tak, že nebude možné uveřejnit formulář, pokud nebudou CPV kódy odpovídat NOVÝM pravidlům. Tato změna se týká pouze evropských formulářů, tedy formulářů řady „F“.
ŘEDITEL TRANSPARENCY INTERNATIONAL JE NEOBJEKTIVNÍ, ÚOHS FUNGUJE EFEKTIVNĚ
(27. 01. 2020)Více »
Ředitel Transparency International David Ondráčka v rozhovoru pro deník Právo (24. 1. 2020, s. 1 a 3) ostře kritizoval fungování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže i jeho vedení. Prohlášení ředitele Transparency International jsou motivována zejména tím, že Úřad nejde tomuto neziskovému sdružení tzv. na ruku a rozhoduje nezávisle a v souladu s platnými zákony.
Úřad vydává svá rozhodnutí v zákonných lhůtách, jeho rozhodovací činnost je konzistentní a případné odchylky jsou vždy řádně zdůvodněny. S výsledky činnosti Úřadu se může veřejnost kdykoliv seznámit ve výroční zprávě a ve sbírkách rozhodnutí, které jsou volně přístupné na internetu. Představitelé Úřadu jsou rovněž kdykoliv připraveni (a rovněž k tomu reálně dochází) objasnit jakékoliv vydané rozhodnutí i obhájit každou korunu, která byla na provoz úřadu vydána ze státního rozpočtu, jak před oběma komorami Parlamentu České republiky, tak i ve Vládě ČR, pokud by si to tyto ústavní orgány vyžádaly.
Rozhodnutí Úřadu samozřejmě přezkoumávají správní soudy, přičemž řada jiných státních orgánů by byla ráda, pokud by dosahovala při obhajobě svých rozhodnutí obdobné úspěšnosti, jakou má v těchto sporech ÚOHS. Navíc v podstatě 98 % rozhodnutí Úřadu není nijak zpochybněno, nebo v přezkumu obstojí.
Tiskové oddělení ÚOHS
Více zde
VARNSDORF NEPODAL ROZKLAD, POKUTA ZA RADARY JE PRAVOMOCNÁ
(09. 01. 2020)Více »
Město Varnsdorf nepodalo rozklad proti pokutě ve výši 650 000 Kč, kterou mu za pochybení při uzavírání smluv na pronájem radarů svým prvostupňovým rozhodnutím ze závěru loňského roku uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Rozhodnutí již tedy nabylo právní moci.
Město Varnsdorf opakovaně porušilo zákon o zadávání veřejných zakázek, když chybovalo ve veřejných zakázkách „Nájem systémů pro měření rychlostí na pozemních komunikacích včetně příslušného software pro správu a zpracování přestupků“. V prvním případě zadavatel v důsledku nesprávně stanovené předpokládané hodnoty zadal nadlimitní veřejnou zakázku jako veřejnou zakázku malého rozsahu. V následné veřejné zakázce pak postupoval v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by prokázal splnění podmínek pro jeho použití. V případě obou veřejných zakázek zadavatel uzavřel smlouvu o nájmu měřicích zařízení s dodavatelem Water Solar Technology Ltd.
V současné době Úřad vede ještě další správní řízení, které se týká v pořadí již třetí smlouvy na nájem radarů ve Varnsdorfu.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/002/VZ001 – S0148, 0149/2019
NSS ROZHODL I DRUHOU ČÁST MÝTNÉ KAUZY VE PROSPĚCH ÚOHS, ROZHODNUTÍ O ZÁKAZU PLNĚNÍ SE BUDE RUŠIT
(05. 12. 2019)Více »
Nejvyšší správní soud dnes zrušil rozsudek Krajského soudu v Brně ve věci návrhu na zákaz plnění smlouvy na systém elektronického mýtného.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nejprve v dané věci vydal rozhodnutí, kterým zamítl návrh na zákaz plnění. Krajský soud nicméně toto rozhodnutí zrušil, když uvedl, že smlouva byla uzavřena v rozporu s předběžným opatřením. Úřad na základě tohoto právního názoru musel vydat opakované rozhodnutí, v němž nepravomocně uložil Ministerstvu dopravy zákaz plnění smlouvy s ročním odkladem.
Dnešní rozsudek Nejvyššího správního soudu potvrdil správnost právního názoru ÚOHS, podle kterého předběžné opatření zaniklo, když se zadavatel vzdal práva na podání rozkladu. Původní rozhodnutí ÚOHS, v němž byl návrh na zákaz plnění smlouvy zamítnut, již nadále není zrušeno a Úřad se bude muset opět vypořádat s existencí dvou rozhodnutí v téže věci.
Tiskové oddělení ÚOHS
19/100
Odborné setkání - Veřejné setkání 2020
(14. 11. 2019)Více »
Lexikon VZ se účastní odborného setkání - Veřejné zakázky 2020, které pořádá Nakladatelství FORUM s.r.o.
Témata: Změny ZZVZ – Vývoj v elektronizaci – Perspektivy dotací
Termín: 20. 11. 2019
Přednáší: Ing. Jan Ségl, Ing. Romana Smetánková, Ph.D., JUDr. Lenka Matochová, JUDr. Mgr. Vlastimil Fidler, Mgr. Michaela Machálková
Místo konání: Hotel Olympik, Praha
Zveme vás k účasti na 16. tradičním odborném setkání pod záštitou Veřejných zakázek v praxi. Dozvíte se, co vás čeká v roce 2020 a jakých změn by měl doznat ZZVZ. Zaměříme se také na vývoj NEN, rozcestník ROZZA a další plány v elektronizaci stejně jako na povinné přijímání elektronických faktur od 1. 4. 2020. Komplexní příprava na nový rok v jediném dni!
Více zde
Ústavní soud zrušil poplatek za zpochybnění veřejných zakázek před ÚOHS
(13. 11. 2019)Více »
Upozornění na podezřelé zakázky se budou moci k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) opět podávat bezplatně. Ústavní soud (ÚS) totiž dnes 13.11.2019 zrušil povinnost uhradit spolu s každým podnětem poplatek 10 tisíc korun. Soud vyhověl návrhu nevládní organizace Transparency International.
Poplatek se musel platit od roku 2016.
Ústavní soud, Brno, TZ 129/2019
Více zde
Pozvánka na tematické setkání
(13. 11. 2019)Více »
"Hodnocení kvality v příkladech ze zadávací praxe ", pořádané Asociací pro veřejné zakázky.
Ve čtvrtek 28. listopadu 2019 od 14.00 hodin.
Grandior hotel Prague, Na Poříčí 42, Praha 1
Záměrem tohoto tematického setkání je zprostředkovat prostřednictvím uvedení konkrétních příkladů zkušenost zadavatelů s hodnocením kvality v rámci zadávacích řízení a podpořit tak trend účelného a efektivního výběru nabídek ve veřejných zakázkách. Budou představeny příklady hodnotících kritérií a způsobů hodnocení z veřejných zakázek na projektové práce, úklidové služby, na dodávku IT a ICT, stavební práce, reklamní služby a jiné.
Problematikou provedou kolegové z advokátní kanceláře HAVEL & PARTNERS s.r.o., Mgr. Leona Gergelová Šteigrová, Ph.D., z MPSV, Mgr. Petr Jelínek z Vysokého učení technického v Brně a Mgr. David Mlíčko z advokátní kanceláře ROWAN LEGAL.
Podrobnosti včetně registračního formuláře naleznete zde.
Od 18.30 hod. bude následovat předvánoční setkání pro členy AVZ a zvané hosty.
Místem konání je THEATRO MUSIC CLUB, Křižíkova 10, Praha 8 - Karlín.
AVZ se s Vámi těší na viděnou!
Krajský soud zamítl žalobu Kapsche, definitivně potvrdil správnost postupu ÚOHS
(11. 11. 2019)Více »
Krajský soud nyní potvrdil správnost právního názoru Úřadu, že o návrhu na přezkum postupu zadavatele již nelze rozhodovat v situaci, kdy byla uzavřena smlouva a zadávací řízení tedy skončilo. Za popsané situace již nelze návrhu směřujícímu proti postupu zadavatele vyhovět a případně uložit nápravné opatření, proto zákon o veřejných zakázkách Úřadu přikazuje, aby správní řízení zastavil a námitky obsažené v návrhu věcně neposuzoval.
Tiskové oddělení ÚOHS
19/092/VZ019
Nové články v sekci Knihovna
(08. 11. 2019)Více »
V sekci Knihovna jsou uveřejněny nové odborné články z oblasti veřejných zakázek. Vřele doporučujeme.
XXXVIII. členská schůze a podzimní celostátní odborný seminář STMOÚ ČR
(09. 10. 2019)Více »
Účastníme se konference a celostátního odborného semináře Sdružení tajemníků STMOÚ ČR, který se uskuteční ve dnech 13. – 15. října 2019 ve Frymburku.
Aplikace LeXikon VZ vám může pomoci správně zadat veřejnou zakázku související s rozvojem vašeho města či obce. Vaše dotazy rádi na místě ihned zodpovíme a osobně aplikaci představíme.
Odpověď předsedy ÚOHS na otevřený dopis Transparency International
(03. 10. 2019)Více »
Ředitel Transparency International, o. p. s., David Ondráčka se před několika dny obrátil otevřeným dopisem na předsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Rafaje ve věci zadávacího řízení Královéhradeckého kraje na zajištění veřejné linkové dopravy. Odpověď předsedy ÚOHS nyní zveřejňujeme.
Vážený pane řediteli,
v návaznosti na Váš dopis z 23. září 2019 ve věci přezkumu zadávacího řízení Královéhradeckého kraje „Výběr dopravců pro uzavření smluv o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na území Královéhradeckého kraje" Vám sice děkuji za to, že práci Úřadu tentokrát chválíte, což je značně neobvyklé, nicméně celkově mám k vyznění dopisu značné výhrady.
Především se dopis na jedné straně formálně týká výše uvedené veřejné zakázky Královéhradeckého kraje, avšak na straně druhé se vlastně problematice, kvůli níž bylo zadávací řízení nepravomocně zrušeno, vůbec nevěnujete; zaměřujete se na zcela jiné okolnosti dané veřejné zakázky a rozebíráte oprávněnost vyloučení jednoho z účastníků zadávacího řízení.
Více zde.
Úřad uložil zákaz plnění smlouvy na mýtný systém s odkladem na jeden rok
(26. 09. 2019)Více »
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v souladu s právním názorem Krajského soudu v Brně opakovaně projednal návrh na uložení zákazu plnění „Smlouvy o dodávce a poskytování komplexních služeb provozu SEM“ uzavřené mezi Ministerstvem dopravy České republiky a společnostmi CzechToll s.r.o. a SkyToll, a. s., a uložil zákaz plnění této smlouvy. Zákaz je uložen s odkladem 12 měsíců od nabytí právní moci rozhodnutí. Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad. Více zde.
Kasační stížnost ÚOHS uspěla, Nejvyšší správní soud zrušil rozsudek nižšího soudu v kauze mýtného
(19. 09. 2019)Více »
Nejvyšší správní soud se zcela přiklonil k dlouhodobému právnímu názoru ÚOHS, že není možno věcně rozhodovat o zadávacím řízení ve chvíli, kdy již byla uzavřena smlouva. NSS doslova říká: „S ohledem na vše výše uvedené tedy nelze konstruovat nad rámec platné právní úpravy a zákonem stanovené pravomoci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tedy extra legem, povinnost vést řízení o přezkumu úkonů zadavatele i po uzavření smlouvy na veřejnou zakázku a vydat de facto deklaratorní rozhodnutí o tom, zda došlo ke kvalifikovanému porušení ZZVZ, bez možnosti takové případné pochybení reálně korigovat prostřednictvím nápravných opatření (§ 263 ZZVZ).“
V návaznosti na rozsudek Nejvyššího správního soudu nyní bude muset být zrušeno rozhodnutí Úřadu, které bylo vydáno v dané věci 9. září tohoto roku na základě pokynu Krajského soudu v Brně, neboť v téže věci již existuje vydané pravomocné rozhodnutí.
Rozsudek NSS ukazuje, že Úřad postupoval v dosavadním řízení o zadávacím řízení na systém elektronického mýtného v souladu s právními předpisy a rovněž snaha Úřadu o přerušení správního řízení do doby, než bude rozsudek NSS vydán, byla legitimní.
Rozhodnutí NSS ve věci mýtného systému: http://nssoud.cz/files/SOUDNI_VYKON/2019/0184_3As__1900203S_20190918165857.pdf
Tiskové oddělení ÚOHS
19/083/VZ018
MMR vydalo Výroční zprávu o stavu veřejných zakázek v České republice za rok 2018
(10. 09. 2019)Více »
Výroční zpráva o stavu veřejných zakázek v České republice obsahuje popis fungování systému prostřednictvím vybraného setu indikátorů (např. průměrný počet získaných nabídek, procento prostředků alokovaných prostřednictvím jednotlivých zadávacích řízení), na jehož základě bude možné vyhodnocovat dopady uskutečněných kroků.
Nejvýznamnějším aspektem posledních několika let je proces elektronizace zadávání veřejných zakázek. Na proces elektronizace je ve zprávě nahlíženo jak z pohledu opatření Evropské unie, která představují zejména připravované směrnice pro zadávací i koncesní řízení, tak z pohledu opatření na národní úrovni směřujících k co největší možné míře evidovatelnosti procesu zadávání veřejných zakázek, a tím posílení jeho transparentnosti a dohledatelnosti dat.
Hlavním cílem této zprávy je zhodnotit současný stav v oblasti veřejných zakázek, identifikovat klíčové oblasti, u kterých existuje prostor pro zlepšení a navrhnout nejvhodnější směr, kudy by se měla, zejména elektronizace veřejných zakázek, ubírat, aby bylo dosaženo nejvyšší možné míry efektivnosti a účinnosti celého procesu veřejných zakázek, a to ne jen v rámci České republiky, ale i v situaci sílícího tlaku Evropské komise na propojení zadávání veřejných zakázek napříč celou EU.
S každoročně vydávanou výroční zprávou o stavu veřejných zakázek v České republice, tentokrát za rok 2018 se můžete seznámit zde.
Předseda úřadu vrátil rozhodnutí ve věci mýtného tendru k novému projednání
(09. 09. 2019)Více »
Předseda Úřadu svým rozhodnutím zrušil výrok II napadeného rozhodnutí a v této části vrátil případ k novému projednání do první instance. Rozklad proti výrokům III, IV a VI předseda ÚOHS zamítl a tyto výroky potvrdil.
Ve zrušeném výroku II Úřad v napadeném rozhodnutí zastavil správní řízení v částech týkajících se možného netransparentního postupu při zpřístupnění dokumentace k zakázce, údajně nepravdivým informacím poskytovaným zadavatelem a diskriminačnímu přístupu zadavatele k navrhovateli.
Podle prvostupňového rozhodnutí navrhovatel Kapsch neuvedl, jaká mu byla způsobena újma na právech, což je předpokladem pro přezkum postupu zadavatele ze strany Úřadu. Předseda Úřadu s těmito věcnými závěry souhlasil, nicméně výrok zrušil a prvostupňový orgán zavázal, aby se v dané souvislosti zabýval legitimací navrhovatele k podání návrhu na přezkum.
Předseda ÚOHS o rozkladu rozhodoval meritorně, a to na základě závazného právního názoru Krajského soudu v Brně, přestože zadávací řízení je ukončeno, nelze v něm případně uložit nápravné opatření a podle ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek by mělo být v takových případech správní řízení Úřadem zastaveno.
Tiskové oddělení ÚOHS
„Sektoroví“ zadavatelé musí vypořádat námitky i u podlimitních sektorových veřejných zakázek
(16. 08. 2019)Více »
Ve věci žaloby proti rozhodnutí ÚOHS-R0118/2017/VZ-27348/2017/323/LVa, které se týkalo postupu Dopravního podniku hlavního města Prahy, soud potvrdil názor ÚOHS, že byť zadavatel neměl obecnou povinnost zadávat podlimitní sektorovou veřejnou zakázku v některém ze zadávacích řízení, dopadaly na něj však další povinnosti stanovené zákonem, konkrétně pak i povinnost o dodavatelem uplatněných námitkách rozhodnout zákonem předvídaným způsobem podle § 245 ZZVZ. Byl tedy povinen do 15 dní od doručení námitek odeslat stěžovateli rozhodnutí o námitkách, v němž by uvedl a odůvodnil, zda námitkám vyhovuje nebo je odmítá.
Rozsudek KS Brno 62 Af 90/2017
http://www.uohs.cz/download/sbirky_rozhodnuti/rozsudky_VZ/62Af_90_2017-54.pdf
Rozhodnutí ÚOHS-R0118/2017/VZ-27348/2017/323/Lva
https://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-14977.html
Tiskové oddělení ÚOHS
19/079/VZ015
Kapschi nejde o spravedlnost, ale o zisk
(14. 08. 2019)Více »
Společnost Kapsch nebyla v tendru na mýtný systém úspěšná a Úřad pro ni byl v podstatě poslední možností, jak to změnit. Kapschi jde o zisk a z prohlášení jeho představitelů je zřejmé, že udělá cokoliv, aby své šance na návrat do lukrativního byznysu oživil. Relativně před nedávnem přitom tatáž společnost nezávislý přístup a profesionalitu Úřadu chválila, z čehož je zřejmé, že jí nikterak nejde o spravedlnost a dodržování zákona, ale pouze o peníze z kapes českých daňových poplatníků.
Situaci ve správním řízení o mýtném značně zkomplikoval nepředpokládaný procesní vývoj. V okamžiku, kdy byla nečekaně podepsána smlouva, již nebylo možno o věci rozhodnout meritorně, což je také příčinou současné nepřehledné situace. Zákon však o těchto situacích hovoří jasně – jestliže je podepsána smlouva, Úřad musí řízení zastavit (§ 257 ZZVZ).
Krajský soud v Brně nyní říká, že Úřad má o návrhu Kapsche věcně rozhodnout (a to do 30 dnů), přičemž se má tvářit, že smlouva „jakoby“ neexistuje. Jinými slovy, soud chce, aby Úřad postupoval přesně opačně, než požaduje zákon. ÚOHS neměl nikdy v minulosti problém postupovat dle rozsudku soudů, ale takto „inovativní postup“ chtěl mít posvěcen i od Nejvyššího správního soudu. Přerušení řízení nicméně bylo Krajským soudem v Brně označeno za nečinnost.
Paradoxně v souběžném řízení o návrhu Kapsche na zákaz plnění smlouvy mezi Ministerstvem dopravy a konsorciem Czechtoll/Skytoll již Úřad podle soudu naopak nemá předstírat, že smlouva neexistuje. V tomto druhém případě má Úřad podle soudu na smlouvu pohlížet jako na uzavřenou a rozhodovat o případném uložení zákazu jejího plnění.
Ani Úřad ani předseda ÚOHS rozsudky soudů nepohrdají, jen je v tomto případě v praxi obtížné se jimi řídit, když jeden rozsudek říká, že smlouva uzavřena je, zatímco druhý, že smlouva uzavřena není.
Tiskové oddělení ÚOHS
19/077/VZ022