Aktuality
SPOLEČNÉ STANOVISKO ÚOHS A MMR K PROBLEMATICE NÁRŮSTU CEN STAVEBNÍCH MATERIÁLŮ VE VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH
(03. 09. 2021)Více »
Veřejní zadavatelé i jejich dodavatelé se v současné době potýkají s prudkým nárůstem cen stavebních materiálů a s doprovodnými následky tohoto jevu. Situace na trhu stavebních výrobků vede k obtížím při realizaci probíhajících veřejných zakázek a je na místě přemýšlet nad tím, jak ji zohlednit i při zadávání nových veřejných zakázek, neboť lze předpokládat, že tento vývoj bude přetrvávat i v následujících měsících.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky proto přichází se společným stanoviskem, jehož smyslem je předložit bezpečné varianty řešení vzniklé tržní situace v různých fázích přípravy či realizace veřejné zakázky.
V případě, kdy je na veřejnou zakázku již uzavřena smlouva, má zadavatel možnost provádět pouze nepodstatné změny, jak jsou definovány v § 222 zákona o zadávání veřejných zakázek (dále jen ZZVZ). Eventuálně má zadavatel právo uplatnit vyhrazené změny závazku ve smyslu § 100 ZZVZ, pakliže si to vyhradil v zadávací dokumentaci před zadáním veřejné zakázky. Jestliže v plnění veřejné zakázky nelze pokračovat, aniž by byla porušena pravidla v § 222 ZZVZ, může zadavatel smlouvu vypovědět nebo od ní odstoupit podle § 223 odst. 1 ZZVZ.
U probíhajících zadávacích řízení může zadavatel v případě, že dosud neuběhla lhůta pro podání nabídek, změnit zadávací dokumentaci v souladu s § 99 ZZVZ tak, aby případné riziko změny cen zohledňovala. Současně bude zřejmě nezbytné prodloužit lhůtu pro podání nabídek, a to o celou původní délku zadávací lhůty. Pokud již lhůta pro podání nabídek uběhla, není možné měnit zadávací podmínky a přichází tak v úvahu zrušení zadávacího řízení podle § 127 odst. 2 písm. d) ZZVZ. Bude však nutné prokázat naplnění všech podmínek uvedených v dotčeném ustanovení.
U veřejných zakázek, jež jsou teprve v přípravě, by se měl zadavatel v zadávacích podmínkách snažit stanovit výhrady podle § 100 odst. 1 ZZVZ, které by mu v průběhu realizace veřejné zakázky umožňovaly pružně reagovat na změny na trhu stavebních materiálů. V úvahu připadají zejména inflační doložky nebo doložky umožňující změnu cen materiálů na základě objektivně zjistitelných informací. Zadavatel by si současně měl uvědomit, že hodnota vyhrazených změn se zahrnuje do předpokládané hodnoty veřejné zakázky.
více ZDE.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/123
ZAVEDENÍ PRAVIDEL PODPORY NÍZKOEMISNÍCH VOZIDEL PROSTŘEDNICTVÍM ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK A VEŘEJ. SLUŽEB V PŘEPRAVĚ CESTUJÍCÍCH
(28. 07. 2021)Více »
Vláda dne 26. 7. 2021 schválila usnesení vlády č. (číslo bude doplněno po uveřejnění usnesení)o zavedení Pravidel podpory nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících (dále jen „Pravidla“).
Uvedené usnesení vlády ukládá členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy řídit se v jimi řízených organizacích těmito Pravidly a současně doporučuje, aby se jimi řídily i ostatní zadavatelé veřejných zakázek a objednatelé veřejných služeb v přepravě cestujících v usnesení vlády uvedení.
Předkládaná Pravidla obsahují shodnou úpravu, která se nachází v návrhu zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících, který je evidován v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR a dosud nebyl projednán. Tento návrh zákona je implementačním právním předpisem ve vztahu novelizované evropské směrnici o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel, u které uplyne transpoziční lhůta 2. srpna 2021. Vzhledem k výše popsaným skutečnostem navrhlo Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Ministerstvem dopravy zavést nezbytnou úpravu obsaženou v předmětném vládním návrhu zákona, alespoň formou usnesení vlády. Pravidla jsou proto účinná od 2. srpna 2021. Usnesení vlády bude platné do doby, než vstoupí v účinnost zákon.
Hlavní principy Pravidel spočívají ve stanovení požadavku na dosažení určených minimálních podílů nízkoemisních vozidel a vozidel s nulovými emisemi při zadávání veřejných zakázek a při pořizování veřejných služeb v přepravě cestujících. Tyto podíly budou muset být dosaženy ve sledovaném časovém období (od nabytí účinnosti Pravidel do 31. prosince 2025) při zadávání
nadlimitních veřejných zakázek na pořizování v návrhu zákona definovaných vozidel,
nadlimitních veřejných zakázek na poskytování služeb souvisejících s dopravou určených v návrhu zákona a
veřejných služeb v přepravě cestujících na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů.
Ode dne účinnosti Pravidel (tedy od 2. srpna) se v žádosti o uveřejnění formuláře Oznámení o výsledku zadávacího řízení (F03) ve Věstníku veřejných zakázek objeví patřičná pole, prostřednictvím kterých budou zadavatelé vykazovat počty vozidel pro účely evidence plnění Pravidel, a to v souladu s čl. 7 odst. 1, 2 a 6 Pravidel.
Více ZDE.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
METODICKÉ DOPORUČENÍ K AKTUÁLNÍMU RŮSTU CEN MATERIÁLŮ, ZBOŽÍ, VÝROBKŮ A KOMODIT VE VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH
(19. 07. 2021)Více »
V prvé polovině roku 2021 se zadavatelé dostávají do situací, kdy vybraní dodavatelé buď nechtějí uzavřít smlouvu na dílo, nebo požadují po zadavatelích navýšení cen ve smlouvě, z důvodu rychle rostoucích cen materiálů a výrobků. Tato situace nastává nejčastěji v případě veřejných zakázek na stavební práce. Samozřejmě růst cen výrobků, zboží, práce se nemusí dotýkat vždy jen veřejných zakázek na stavební práce, ale jakékoliv veřejné zakázky, kde do ceny zakázky vstupují materiály, výrobky, zboží, komodity.
Pro předcházení výše popsaným problémům, lze zadavatelům u nově vypisovaných zakázek doporučit již v zadávací dokumentaci využít možnosti zákona 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek, konkrétně možné výhrady změny závazku podle § 100 odst. 1. Zadavatel si může v zadávací dokumentaci vyhradit změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku nebo rámcové dohody, pokud jsou podmínky pro tuto změnu a její obsah jednoznačně vymezeny a změna nemění celkovou povahu veřejné zakázky. Taková změna se může týkat rozsahu dodávek, služeb nebo stavebních prací, ceny nebo jiných obchodních nebo technických podmínek.
Taková výhrada může být provedena např. možností po určitých časových úsecích (např. čtvrtletí, půlrok, rok) po dosažení určité (např. procentuální) výše zdražení aktualizovat cenu položek, u kterých dochází k výraznému nárůstu ceny. Podmínkou možného použití je konkrétně popsaný mechanismus, který bude použit v případě možného navyšování ceny, musí být popsán dopředu v zadávací dokumentaci a následně musí být obsažen ve smlouvě. Takovým mechanismem obecně může být např. inflační doložka s odkazem na vývoj inflace podle údajů a dat Českého statistického úřadu, odkaz na index spotřebitelských cen (růst/pokles) Českého statistického úřadu ve vztahu na jím konkrétně uváděné pravidelné informace (způsoby výpočtů, postupy a metodiky pro výpočet, indexy oborů a konkrétní ceny druhů výrobků, zboží, komodit). V případě stavebních prací lze použít např. index stavebních prací (uveřejňován čtvrtletně) Českého statistického úřadu na adrese Indexy cen stavebních prací, indexy cen stavebních děl a indexy nákladů stavební výroby - čtvrtletní časové řady - 1. čtvrtletí 2021 | ČSÚ (czso.cz). Pokud má zadavatel vyhrazenou možnost změny (tedy možnost případného jednání o navýšení cen s dodavatelem za předem stanovených podmínek) zakotvenou ve smlouvě (bylo součástí zadávacích podmínek), může po naplnění těchto podmínek pro změnu (o navýšení cen, pokud ke zdražení skutečně v praxi dojde) např. právě po čtvrtletí jednat o naplnění tohoto mechanismu smlouvy. Obdobně může být taková výhrada v některých případech nastavena a využita tak, že k její aplikaci může dojít i automaticky, bez nutnosti předchozího souhlasu zadavatele a jednání s dodavatelem.
Výše uvedený mechanismus samozřejmě nemusí být jediný – pro případné budoucí jednání o navýšení ceny lze použít jakýkoliv mechanismus, který bude zcela jednoznačně popsán, jednoznačně vymezen a bude dopředu jasné, za jakých podmínek lze takový mechanismus použít (např. obdobné indexy odborných firem a odborných/profesních sdružení v oborech, které jsou pravidelně uveřejňovány na základě pravidelných analýz a zadavatel i dodavatel má k takovým datům a informacím běžný přístup). S ohledem na skutečnost, že možnost prostého navyšování ceny bez dopadu na plnění veřejné zakázky (kdy se předmět veřejné zakázky vůbec nemění) nelze provádět bez předem stanovených konkrétních podmínek a jednoznačného vymezení, výše uvedený princip odkazů na indexy (uveřejňované otevřeně pro všechny zúčastněné) v jednotlivých oborech a vycházející z analýz, opírajících se o prokazatelná statistická data se jeví jako vhodný nástroj pro možné naplnění požadavků § 100 odst. 1 zákona 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek. Zadavatel by měl však vždy při případném jednání s dodavatelem o navýšení ceny dbát na to, aby mechanismus změny byl skutečně naplněn a cena jednotlivých položek se nenavyšovala u prací, výrobků, zboží, u kterých k růstu cen nedochází.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
PŘEDSEDA ÚŘADU DEFINITIVNĚ NEVYHOVĚL NÁVRHU SPOLEČNOSTI EUROVIA PROTI ZAKÁZCE NA STAVBU ÚSEKU I.D METRA
(29. 06. 2021)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad společnosti EUROVIA CS, a. s., proti prvostupňovému rozhodnutí ve věci zadávacího řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy „Provozní úsek I.D pražského metra - úsek Pankrác - Olbrachtova - stavební část“. Návrh dodavatele EUROVIA CS tak byl v převážné části zamítnut, v části týkající se neprodloužení lhůty pro podání nabídek bylo správní řízená zastaveno, neboť této části návrhu nepředcházely včasné námitky.
Dodavatel EUROVIA CS ve svém návrhu namítal nezákonnost jak u zadávacích podmínek, tak v postupu zadavatele. Jednalo se například o údajnou nedostupnost části zadávací dokumentace a její neúplnost, délku lhůty pro podání nabídek, nejasnost vymezení požadavků na prokazování kvalifikace a další nejasné či nepřiměřené požadavky zadavatele. Úřad nicméně v prvostupňovém rozhodnutí z března tohoto roku v rovině rozporovaných skutečností neshledal důvody k uložení nápravného opatření.
V podaném rozkladu společnost EUROVIA CS rozporovala všechny výroky napadeného rozhodnutí, zejména tvrdila nezákonnost napadeného rozhodnutí, jeho nepřezkoumatelnost, nedostatek důkazů a rozpory s předchozí rozhodovací praxí Úřadu. Předseda Mlsna po posouzení všech rozkladových námitek navrhovatele prvostupňové rozhodnutí potvrdil a rozklad zamítl, pouze jeden z výroků prvostupňového rozhodnutí byl zrušen a jeho materie byla věcně posouzena v rámci výroku, kterým byl návrh zamítnut jako celek.
Předseda Mlsna na úvod svého rozhodnutí zdůraznil celkový charakter podaného návrhu, v němž byly tvrzeny četné nezákonnosti zadávacích podmínek, aniž by se navrhovatel jakkoliv snažil o jejich odstranění ještě v průběhu zadávacího řízení. V rámci vypořádání nepřezkoumatelnosti prvostupňového rozhodnutí uzavřel, že rozsah reakce na konkrétní námitky má být přiměřený jejímu významu a hloubce, nikoliv obsáhlosti. Dodal pak, že v otázce nastavení zadávacích podmínek, proti nimž se navrhovatel především vymezoval, má zadavatel velký prostor pro vlastní úvahy a je oprávněn k jejich nastavení v souladu s potřebami realizace veřejné zakázky za dodržení zákonných omezení. V tomto směru nebyl v postupu zadavatele shledán žádný exces. „Do zadávacích podmínek, které respektují zákon, jsou přiměřené, objektivní, nediskriminační a pro zadavatele představují určitou racionální kvalitu, není Úřad oprávněn zasáhnout,“ uzavřel předseda ÚOHS.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/097 – R0060/2021
ÚŘAD POKUTOVAL KARTEL LOGISTICKÝCH SPOLEČNOSTÍ, POPRVÉ ULOŽIL TAKÉ ZÁKAZ PLNĚNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
(28. 06. 2021)Více »
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím pokuty v celkové výši 2 854 000 korun za kartelovou dohodu o veřejných zakázkách (tzv. bid rigging) logistickým společnostem EXPRES VAN s.r.o. a Lorenc Logistic, s.r.o.
Společnosti EXPRES VAN s.r.o. byl nadto uložen trest zákazu plnění veřejných zakázek na dobu 2 let. Jedná se o historicky první uložení tohoto druhu správního trestu ze strany Úřadu. Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad.
„Úřad je připraven sankci v podobě zákazu plnění veřejných zakázek využívat i v dalších případech kartelových dohod souvisejících s veřejnými zakázkami, pokud soutěžitelé nevyužijí programu leniency či s Úřadem nebudou spolupracovat v rámci narovnání,“ uvedl k případu místopředseda ÚOHS Kamil Nejezchleb.
Soutěžitelé EXPRES VAN s.r.o. (dále jen EXPRES) a Lorenc Logistic, s.r.o. (dále jen Lorenc) prostřednictvím vzájemných kontaktů koordinovali svou účast a nabídky v souvislosti s veřejnými zakázkami Správy železnic s názvem Přeprava obchodních balíků 2014–2016 a Přeprava obchodních balíků 2016–2018 s tím cílem, aby zakázku získala společnost EXPRES. Sladěné nabídky účastníci kartelu následně zadavateli podali. Úřad v rozhodnutí konstatoval, že účastníci zakázané dohody jednali s cílem narušit hospodářskou soutěž v uvedených výběrových řízeních, přičemž tohoto výsledku skutečně dosáhli. K nezákonnému jednání docházelo od 27. 8. 2014 do 29. 8. 2016. Úřad tento případ odhalil na základě vlastní činnosti.
Soutěžiteli EXPRES byla za spáchaný přestupek uložena pokuta ve výši 754 000 Kč a již uvedený zákaz plnění veřejných zakázek na dobu 2 let od dne právní moci rozhodnutí. Společnost Lorenc naproti tomu přistoupila na narovnání s Úřadem, za což jí byla nejen snížena pokuta o 20 % na výsledných 2 100 000 korun, ale především se vyhnula uložení zákazu plnění.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/096 – S0149/2020
PRAŽSKÝ HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR CHYBOVAL PŘI UZAVÍRÁNÍ KONCESE, PŘEDSEDA ÚOHS POTVRDIL POKUTU
(20. 06. 2021)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy proti prvostupňovému rozhodnutí ve věci koncesní smlouvy uzavřené dne 31. 1. 2019 se společností PATROL group s.r.o., jejímž předmětem byla spolupráce při poskytování služeb pultu centralizované ochrany (dále jen PCO) a zajištění přenosu signálů z objektů připojovaných na PCO za účelem zajišťování reakce výkonných složek HZS.
Úřad v napadeném prvostupňovém rozhodnutí konstatoval, že se obviněný dopustil porušení zákona o zadávání veřejných zakázek uzavřením výše uvedené smlouvy na koncesi mimo zadávací řízení. Přestože předpokládaná hodnota koncese je vyšší než 20 000 000 Kč bez DPH, nezadal ji zadavatel v koncesním řízení nebo v jiném v úvahu připadajícím druhu zadávacího řízení podle zákona a jeho postup mohl ovlivnit výběr dodavatele. Úřad konstatoval také další přestupek, když zadavatel nedoručil své vyjádření k návrhu navrhovatele v zákonné lhůtě 10 dnů ode dne doručení návrhu. Za uvedené přestupky uložil Úřad zadavateli pokutu ve výši 185 000 Kč.
Předseda ÚOHS Petr Mlsna se v řízení o rozkladu zabýval zejména otázkou, jaká peněžitá plnění v předpokládané hodnotě koncese zohledňovat. Předseda se ztotožnil s názorem Úřadu, že do obratu vybraného dodavatele je nutno v konkrétním případě zahrnout jak měsíční příjem vycházející ze vzorové smlouvy za jeden připojený objekt za služby provozu PCO poskytované vybraným dodavatelem, tak i měsíční platby za služby HSZ spočívající zejména v trvalém střežení systému elektrických požárních signalizací napojeného objektu, které jsou hrazeny na základě vzorových smluv na účet vybraného dodavatele, který je ve prospěch obviněného přeúčtovává, neboť s předmětem koncese souvisí. V uvedeném kontextu představují služby HZS určitou poddodávku vybranému dodavateli pro plnění smlouvy o PCO a lze na ně nahlížet jako na služby poskytnuté zadavatelem vybranému dodavateli pro plnění koncese, které musí zadavatel do výpočtu předpokládané hodnoty koncese obligatorně zahrnout, neboť vypovídají o celkovém objemu koncese.
Ani skutečnost, že je vybraný dodavatel povinen platby za služby HZS zadavateli přeúčtovat a vyplatit, pak uvedený závěr nevyvrací, neboť se fakticky jedná o nákladovou položku na straně vybraného dodavatele, ať již poskytnutou zadavatelem či jinou osobou, kterou vybraný dodavatel potřebuje pro poskytnutí komplexní služby konečným zákazníkům. „Služby HZS a služby provozu PCO jsou nerozlučně provázány, neboť svou funkci mohou plnit pouze jako celek. Jedná se tak o jednotné plnění, které nelze rozdělovat pro účely výpočtu předpokládané hodnoty koncese,“ uvedl ve svém rozhodnutí předseda Mlsna.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/93
VÝROČNÍ ZPRÁVA ÚOHS ZA ROK 2020
(15. 06. 2021)Více »
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejňuje výroční zprávu o své činnosti za rok 2020.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna představil v Senátu výroční zprávu ÚOHS za rok 2020. Předseda Mlsna informoval v horní komoře Parlamentu České republiky o výsledcích rozhodovací činnosti v jednotlivých oblastech působnosti a rovněž o změnách v obsazení rozkladových komisí a zvýšení intenzity metodické činnosti. Senát vzal výroční zprávu Úřadu na vědomí, když pro přijetí tohoto bodu hlasovalo 41 senátorů.
Více ZDE.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/089
ÚŘAD ULOŽIL OBCHODNÍMU ŘETĚZCI MAKRO POKUTU 83 MILIONŮ KORUN ZA ZNEUŽITÍ TRŽNÍ SÍLY
(15. 06. 2021)Více »
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím společnosti MAKRO Cash & Carry ČR s.r.o. pokutu ve výši 83 123 000 Kč a společnosti METRO International AG pokutu ve výši 316 000 Kč za to, že se jako nákupní aliance dopustily porušení zákona o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití.
Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad.
Uvedené společnosti zneužily své významné tržní síly v souvislosti se službami tzv. centrálního zúčtování zajišťovaného pro společnost MAKRO Cash & Carry ČR s. r. o. (dále jen MAKRO) společností METRO International AG (dále jen METRO). V období od 1. 10. 2016 do 24. 2. 2020 společnosti sjednávaly se svými dodavateli smluvní podmínky, které vytvářely výraznou nerovnováhu v právech a povinnostech dodavatelů jakožto slabší smluvní strany. Dodavatelé společnosti MAKRO se nacházeli ve výrazné informační asymetrii, v jejímž důsledku byli nuceni uzavřít smlouvu o poskytování účetních služeb se společností METRO. Dodavatelé byli dále omezeni v možnosti volby, zda služby společnosti METRO chtějí využívat či nikoliv a v možnosti ovlivnit obsah této smlouvy. Společnost METRO rovněž získávala od dodavatelů za shodně vymezené účetní služby bez ospravedlnitelného důvodu odlišné peněžní plnění v podobě procentuální sazby z každé fakturované částky za prodej potravin do maloobchodní sítě společnosti MAKRO. Jednostranně nevýhodné smluvní podmínky nebyly přitom dodavatelům odpovídajícím způsobem kompenzovány. Nezákonné jednání Úřad prokázal přibližně vůči pěti stovkám dodavatelů.
Kromě uložení pokut Úřad účastníkům řízení nařídil, aby po nabytí právní moci rozhodnutí informovali své dodavatele o jeho obsahu, dále aby smluvní dokumentace obsahovala popis systému centrálního zúčtování a umožnila dodavatelům výběr dílčích služeb účetního charakteru.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/091
VYSVĚTLENÍ K SEKTOROVÉMU ŠETŘENÍ PROVÁDĚNÉMU ÚŘADEM V OBLASTI DISTRIBUCE LÉČIV
(08. 06. 2021)Více »
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se v posledních letech setkává s nárůstem počtu podnětů ze strany soutěžitelů, sdružení soutěžitelů a veřejnosti v oblasti farmacie, především k distribuci léčiv. Úřad danou oblast dlouhodobě sleduje a vnímá, že v tomto sektoru dochází ke změnám, jak na lokální, tak i evropské úrovni.
Z výše uvedených důvodů má Úřad za to, že v dané oblasti může být narušena hospodářská soutěž a rozhodl se tedy využít svou pravomoc podle § 20 odst. 2 zákona o ochraně hospodářské soutěže a zahájit sektorové šetření se zaměřením na distribuci léčiv hrazených z veřejného zdravotního pojištění a léčiv na lékařský předpis.
Úřad zdůrazňuje, že sektorové šetření zahájil z vlastní činnosti, nikoliv na popud několika soutěžitelů či sdružení soutěžitelů v této oblasti, jak se objevilo již dříve v tisku. Hlavním cílem sektorového šetření je zjistit stav hospodářské soutěže na trzích distribuce humánních léčiv na lékařský předpis a hrazených z veřejného zdravotního pojištění. Předmětem šetření jsou rovněž dynamicky se rozvíjející přímé formy distribuce tzv. DTP/DTH (Direct to Pharmacy, Direct to Hospital).
Snahou Úřadu je identifikovat dysfunkce trhu, zformulovat případná doporučení pro řešení soutěžních problémů (na legislativní či nelegislativní bázi) pro posílení soutěže na šetřených trzích. Ze sektorového šetření vznikne zpráva, která bude k dispozici veřejnosti na webových stránkách Úřadu. V případě zjištění možného porušení hospodářské soutěže může Úřad následně zahájit šetření či při závažném podezření správní řízení.
Odhadovaná délka sektorového šetření je 24 měsíců.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/086
POKUTA PRO INTERGRAM ZA ZNEUŽITÍ DOMINANTNÍHO POSTAVENÍ BYLA POTVRZENA
(07. 06. 2021)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad kolektivního správce INTERGRAM, nezávislá společnost výkonných umělců a výrobců zvukových a zvukově-obrazových záznamů, z.s., a potvrdil tak pokutu ve výši 20 799 000 Kč, která byla tomuto soutěžiteli uložena za zneužití dominantního postavení.
„Požadavek platby odměny i tehdy, když není pokoj obsazen ubytovaným hostem a není mu tak poskytováno žádné protiplnění, nelze považovat za přiměřenou obchodní podmínku. Jednalo se o projev zneužití dominantního postavení INTERGRAMU,“ uvedl k případu předseda ÚOHS.
Kolektivní správce INTERGRAM se dopustil zneužití svého dominantního postavení tím, že od 1. 1.2009 do 6. 11. 2014 vyžadoval od poskytovatelů ubytovacích služeb v České republice odměny za užívání práv k předmětům ochrany výkonných umělců a výrobců zvukových a zvukově obrazových záznamů, aniž by zohlednil obsazenost ubytovacích zařízení. Požadoval tak od provozovatelů ubytovacích zařízení platbu odměn i z neobsazených pokojů, v nichž prokazatelně k užití dotčených práv nemohlo dojít. INTERGRAM tak jednal v rozporu se zákonem o ochraně hospodářské soutěže i článkem 102 Smlouvy o fungování Evropské unie, neboť si na provozovatelích ubytovacích zařízení vynucoval nepřiměřenou obchodní podmínku.
Předseda Mlsna v rozhodnutí o rozkladu konstatoval, že Úřad ve správním řízení postupoval procesně správně, napadené rozhodnutí je přezkoumatelné a skutkový stav byl zjištěn dostatečně a je důkazně podložen. Předseda Úřadu se neztotožnil s námitkami účastníka řízení ohledně hospodářské hodnoty licence, o neexistenci materiálního znaku správního deliktu, či neprokázání, že jednání účastníka řízení bylo zneužitím dominantního postavení ve formě uplatňování nepřiměřených obchodních podmínek. Předseda rovněž potvrdil správnost výpočtu pokuty.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/085
SOUDY POTVRDILY ROZHODNUTÍ ÚŘADU Z OBLASTI VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
(07. 06. 2021)Více »
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uspěl v posledních dnech při obhajobě tří svých případů před správními soudy. Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnosti města Chebu a městské části Praha 2, Krajský soud v Brně pak nevyhověl žalobě města Krásná Lípa.
Město Cheb podalo kasační stížnost týkající se rozhodnutí Úřadu z roku 2016, jímž byla městu za požadavek konkrétních výrobků v zadávacím řízení „Turistické využití levého břehu Ohře“ uložena pokuta ve výši 300 000 Kč. Krajský soud v Brně tuto žalobu zamítl a nyní ke stejnému názoru dospěl i Nejvyšší správní soud, jenž označil kasační stížnost za nedůvodnou. Použitím odkazů na konkrétní výrobky stěžovatel zvýhodnil, případně vyloučil dodavatele nebo určité výrobky, aniž by to bylo odůvodněno předmětem veřejné zakázky. Podle NSS Úřad v tomto případě řádně posoudil splnění podmínky potenciálního podstatného dopadu na výběr nejvhodnější nabídky, když označil za možné ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky to, že zájemci mohli nabídnout i jiné výrobky, což mohlo vést k úspoře finančních prostředků z veřejných zdrojů. Ovlivnění v důsledku požadování konkrétních výrobků určitého výrobce přitom Nejvyšší správní soud nepovažuje za marginální.
V případně zadávacího řízení městské části Praha 2 na výběr externího dodavatele v souvislosti s prodejem části bytového fondu se soudy zabývaly rozhodnutím Úřadu, které týkalaoposouzení mimořádně nízké nabídkové ceny. Krajský soud konstatoval, že přestože právní úprava doznala v institutu mimořádně nízké nabídkové ceny změn oproti původnímu zákonu č. 137/2006 Sb., podle kterého již není povinností zadavatele vyloučit nabídku, ve které je MNNC, nic to nemění na povinnosti transparentního postupu zadavatele při jejím objasňování. Nejvyšší správní soud nyní rozhodl, že novější právní úprava není pro žalobce příznivější (jak se domníval) a především nijak neodstraňuje povinnost provést řádné hodnocení MNNC a následně odůvodnění toho, proč vysvětlení dodavatele přijal či nepřijal. Podobně kasační soud odmítl také námitky proti uložené pokutě ve výši 45 000 Kč a jejímu posouzení ze strany KS Brno.
V případě žaloby proti rozhodnutí o zadávacím řízení „Kanalizace Krásná Lípa“ posuzoval Krajský soud v Brně případ z roku 2014, o kterém bylo Úřadem opakovaně rozhodnuto v roce 2018. Krajský soud nyní potvrdil uložení pokuty ve výši 120 000 korun za nezákonné omezení počtu uchazečů prostřednictvím elektronického losování. V otázce inherentní netransparentnosti elektronického losovacího zařízení soud odkazoval zejména na judikaturu z předchozího projednávání tohoto případu, dále nevyhověl stížnostem na nenařízení ústního jednání a nepřiměřenost pokuty.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/084
VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
(25. 05. 2021)Více »
Nabízíme AKREDITOVANÉ ( i neakreditované) vzdělávací kurzy z oblasti veřejných zakázek.
Kurzy jsou realizované formou individuálního online studia. Vzdělávání je samostatné, dle časových možností studenta v průběhu až 30 dnů a jsou rozděleny do různých stupňů náročnosti uživatele.
Jsou vhodné jak pro ty, kdo se v oblasti zadávání veřejných zakázek již orientují a mají zájem své znalosti prohloubit, tak pro začátečníky, kteří nemají žádnou nebo jen malou zkušenost s problematikou zadávání veřejných zakázek.
Kurzy jsou vhodné pro všechny, kdo se podílejí na přípravě zadávacího řízení, jeho administrativní, schvalovací či kontrolní fázi, jakož i pro ty, kteří připravují nabídky do zadávacího řízení či se jej účastní.
Aktuální nabídku kurzů najdete ZDE.
VÝZVY ZÁSTUPCŮ ASOCIACÍ KE ZVYŠOVÁNÍ CEN MOHOU BÝT PROTISOUTĚŽNÍ, VARUJE PŘEDSEDA ÚOHS
(25. 05. 2021)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna považuje za nutné reagovat na některá vyjádření ze strany sdružení soutěžitelů v různých odvětvích o možném zvyšování cen, která se v poslední době objevila v médiích.
Sdružení soutěžitelů, tedy asociace či svazy podnikatelů působících v určitých sektorech či oblastech ekonomiky, v poslední době prostřednictvím svých zástupců oznamují v médiích navýšení cen zboží a služeb. Úřad považuje za nutné upozornit, že tento postup může vzbudit podezření, že členové sdružení se dopouští protisoutěžního jednání. Jestliže by ke zvýšení cen došlo na základě jednání ve vzájemné shodě mezi členy sdružení, jednalo by se o zakázanou dohodu o cenách, za niž hrozí sdružení vysoké pokuty, které jsou založeny na obratech všech členů daného sdružení. Podobně by neměla být impulsem k dohodám mezi konkurenty ani prohlášení ekonomů a analytiků o předpokládaném růstu cen.
Soutěžitelé musí svou tržní strategii stanovovat individuálně, bez spolupráce se svými konkurenty. Ani o přesná čísla opřený komentář zástupců asociací k růstu nákladů by neměl automaticky znamenat odpovídající růst cen na pultech. Každý podnikatel má plné právo se samostatně rozhodnout o tom, zda zvýšení nákladů ponese sám a pokusí se tak například zvýšit objem produkce díky výhodnějším cenám pro své odběratele, kteří k němu přejdou od konkurence.
Právě sdružení a asociace jsou místem, kde se podnikatelé mohou, mnohdy neúmyslně, dopustit sjednání kartelové dohody. „Chápu, že postcovidová doba je obtížná, že řada podnikatelů utrpěla značné ztráty a těší se na úplné otevření ekonomiky. Je však nepřípustné, aby soutěžitelé zneužívali situace, navzájem se domlouvali na navýšení cen a snažili se na základě společné dohody zmírnit své ztráty na úkor spotřebitelů,“ zdůraznil k této problematice předseda ÚOHS Petr Mlsna.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/082
ÚOHS POVOLIL FÚZE VE STAVEBNICTVÍ A AUTOMOBILOVÉM PRŮMYSLU
(19. 05. 2021)Více »
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozhodl ve zjednodušených řízeních o povolení dvou spojení soutěžitelů, neboť zjistil, že spojení nebudou mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže. Rozhodnutí již nabyla právní moci.
DEKINVEST, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a. s., získává v důsledku fúze možnost vykonávat výlučnou kontrolu nad společností BEST, a. s. Ke spojení soutěžitelů dochází zejména v oblasti výroby a prodeje stavebních prvků z betonu a velkoobchodu se stavebním materiálem.
Společnost BR 1 LNX, s. r. o., získává v důsledku fúze možnost vykonávat výlučnou kontrolu nad společností MONTIX, a. s. Ke spojení soutěžitelů dochází zejména v oblasti výroby a prodeje plastových dílů do předních a zadních světel automobilů včetně odpovídajících nástrojů pro jejich výrobu.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/079 – S0125/2021, S0152/2021
ÚŘAD PRO OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE NESHLEDAL POCHYBENÍ NAD VÝBĚREM ZHOTOVITELE STAVBY KOMUNITNÍHO DOMOVA SENIORŮ
(19. 05. 2021)Více »
Na konci minulého týdne Městský úřad Příbram obdržel závěry šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který prošetřoval na základě podnětu výběr zhotovitele stavebních prací Komunitního domu seniorů.
Předmětem šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže byla zakázka na výběr zhotovitele Komunitního domu seniorů (KoDuS). Stavba je jistým mezičlánkem mezi samostatným bydlením seniorů a bydlením v DPS. Komunitní dům má 23 bytů s tím, že jeho výstavba vyšla na 19,8 milionů Kč, přičemž 12,6 milionů Kč byla dotace z Ministerstva pro místní rozvoj. Zmíněný dům byl otevřen na jaře 2017.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže prošetřoval na základě podnětu postup zadavatele, tedy města Příbram, ve věci veřejné zakázky na výběr zhotovitele zmíněného Komunitního domu seniorů. „Po prošetření v podnětu uváděných skutečností ve spojitosti s příslušnými podklady týkajícími se uvedené veřejné zakázky, tj. zejména dokumentace o veřejné zakázce, nebyly v současné době v rovině těchto skutečností shledány důvody pro zahájení správního řízení z moci úřední, a to vzhledem ke skutečnosti, že z dokladů předložených vybraným dodavatelem v nabídce nevyplývá, že by tento neprokázal splnění technické kvalifikačního kritéria stanoveného zadavatelem,“ uvádí se ve zprávě Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
„Sdělení úřadu je další neklamnou známkou toho, že jsou veřejné zakázky v našem městě administrovány správně a v mezích zákona. Je to jasný vzkaz směrem ke všem více či méně důvěryhodným subjektům, které se všemožně snaží dokazovat opak. ÚOHS prověřuje i další zakázky a my poskytujeme plnou součinnost. Určité kauzy z našeho podnětu prověřuje i Policie České republiky, abychom měli naprostou jistotu, na které straně a zda vůbec došlo k nějakému pochybení,“ uvedl po obdržení závěrečné zprávy starosta města Jan Konvalinka.
NSS POTVRDIL SPRÁVNOST ROZHODNUTÍ ÚŘADU O POKUTĚ 1,5 MILIONU KORUN PRO MĚSTO TŘEBÍČ
(14. 05. 2021)Více »
Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, jímž byla městu Třebíči za chyby v zadávacím řízení na autobusového dopravce uložena pokuta ve výši 1,5 milionu korun, potvrdil v tomto týdnu Nejvyšší správní soud.
Úřad vydal předmětné rozhodnutí, které se týkalo zadávacího řízení na výběr dopravce pro uzavření smlouvy o poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících veřejnou linkovou autobusovou dopravou k zajištění dopravní obslužnosti města Třebíč a vybraných okolních obcí, v roce 2017. Úřad v rozhodnutí konstatoval, že podmínka, podle níž měl vybraný dodavatel zajistit po celou dobu trvání smlouvy kryté parkovací stání pro vozový park, byla v daném případě diskriminační a významně omezila okruh možných dodavatelů. Rozhodnutí bylo následně potvrzeno jak rozhodnutím předsedy ÚOHS, tak rozsudkem Krajského soudu v Brně.
Kasační stížnost podanou zadavatelem nyní Nejvyšší správní soud zamítl. Většina námitek kasační stížnosti směřovala na údajnou nepřezkoumatelnost rozsudku krajského soudu a vady v soudním řízení. NSS se ztotožnil s napadeným rozhodnutím i rozsudkem KS Brno, když uvedl, „že kryté stání není jediným možným způsobem jak dosáhnout toho, aby autobusy vyjížděly bez sněhu, námrazy nebo ledu. Navíc nelze přehlédnout zcela zásadní skutečnost, že krytým stáním v době zadávacího řízení disponoval z povahy věci pouze stávající poskytovatel služby, který také podal jedinou nabídku.“ Kasační soud rovněž nevyhověl námitce žalobce o nepřiměřenosti pokuty a naopak zdůraznil, že pokuta byla uložena pouze ve výši necelých 3 % maximální možné sazby.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/77
TECHNICKÉ SLUŽBY MĚSTYSE NEHVIZDY DOSTALY ZA DĚLENÍ ZAKÁZKY NA PŘÍSTAVBU ŠKOLY POKUTU 1 200 000 KČ
(04. 05. 2021)Více »
Pokutu ve výši 1 200 000 korun bude muset podle prvostupňového rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zaplatit dceřiná společnost Městyse Nehvizdy, TS Městyse Nehvizdy s. r. o., za to, že zadala podlimitní veřejnou zakázku na stavební práce mimo zadávací řízení. Zadavatel nepodal rozklad a rozhodnutí již nabylo právní moci.
Zadavatel při realizaci přístavby ZŠ Nehvizdy v ulici Bedřicha Mouchy 243 uzavřel desítky dílčích smluv s více než třemi desítkami dodavatelů v hodnotě 27 853 810 Kč bez DPH namísto uskutečnění zadávacího řízení podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Svým postupem zadavatel mohl ovlivnit výběr dodavatele.
Úřad v rámci správního řízení prokázal, že plnění, na něž byly uzavřeny jednotlivé smlouvy s dodavateli, mají časovou, místní, věcnou a především funkční souvislost, a že se tedy jednalo o jedinou veřejnou zakázku. Zadavatel se svým postupem dopustil nezákonného rozdělení veřejné zakázky, když jednotlivé části zadával jako veřejné zakázky malého rozsahu a nikoliv jako zakázku podlimitní.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/067 – S0048/2021
SRDEČNĚ ZVEME NA VÝROČNÍ KONFERENCI AVZ VEŘEJNÉ ZAKÁZKY V SOUVISLOSTECH #KONFERENCE2021 #AVZ
(02. 05. 2021)Více »
Květnová událost z oblasti zadávání veřejných zakázek
Vzhledem k situaci kolem nemoci Covid-19, která stále nepřeje konání hromadných akcí, rozhodla se Asociace pro veřejné zakázky (AVZ) jubilejní 10. ročník „pražské“ konference Veřejné zakázky v souvislostech #konference2021 #AVZ uskutečnit on-line. Věříme, že prostředí profesionálního virtuálního studia nabídne účastníkům nejen adekvátní audiovizuální zážitek, ale i možnosti aktivního se zapojení. Zajištěn je atraktivní vzdělávací program sestávající se z aktuálních témat z oblasti zadávání veřejných zakázek, která budou neotřelou formou polemik či rozhovoru prezentovat ti nejerudovanější z oboru. Z programu se můžete těšit např. na seznámení se s připravovanými legislativními změnami ve veřejných zakázkách, věnovat se budeme i změnám závazků ze smluv z pohledu ÚOHS či aktuálním judikátům k veřejným zakázkám a z problémů zadávací praxe budeme řešit vyloučení dodavatelů ze zadávacího řízení pro nezpůsobilost. Neméně zajímavá budou témata možných pozitivních lokálních dopadů veřejných zakázek či dopady varování NUKIB na zakázkovou praxi v ČR. Jistým lákadlem bude i rozhovor s předsedou ÚOHS, JUDr. PhDr. Petrem Mlsnou, Ph.D. vedený předsedou Výkonného výboru AVZ, Mgr. Tomášem Machurkem.
Kdy: 25. května 2021 od 9.00 h. Registrujte se na www.avzkonference.cz.
ÚOHS UZAVŘEL MEMORANDUM O SPOLUPRÁCI S MASARYKOVOU UNIVERZITOU
(26. 04. 2021)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna a rektor Masarykovy univerzity v Brně Martin Bareš uzavřeli dne 26. dubna 2021 memorandum o vzájemné spolupráci obou institucí. Přítomni podpisu byli rovněž místopředseda ÚOHS Kamil Nejezchleb a prorektor pro vnější vztahy a celoživotní vzdělávání MUNI Martin Kvizda.
Podstatou memoranda je podpora spolupráce nejenom na institucionální úrovni, ale také na úrovni jednotlivých výzkumných a vědeckých týmů a inovačních projektů. Rovněž půjde o výměnu a sdílení teoretických informací a praktických zkušeností. Úřad nabízí Masarykově univerzitě také podporu pedagogické činnosti, zejména pak možnost praxí a stáží studentů nebo vzájemnou spolupráci v oblasti postgraduálního studia.
„Spolupráce s tak důležitým úřadem je pro naši univerzitu významná a jsem rád, že rovněž studenti Masarykovy univerzity budou moci v příslušných studijních programech využívat možnosti vzájemného propojení ve výzkumných projektech,“ uvedl k navázání spolupráce rektor Martin Bareš.
Cenný příslib do budoucna vidí v dnešním aktu také předseda ÚOHS Petr Mlsna: „Vítám příležitost navázat intenzivní spolupráci na vědeckých projektech v oblasti práva, ekonomie i informačních technologií, které využijeme v naší praxi při ochraně hospodářské soutěže i při dozoru nad veřejným zadáváním. Rádi také přispějeme svými znalostmi a zkušenostmi v oboru soutěžního i zakázkového práva ke vzdělávání studentů Masarykovy univerzity. Věřím, že je problematika, kterou se zabýváme, zaujme a někteří z nich se po dokončení studia rozhodnou náš Úřad personálně posílit.“ Předseda Mlsna rovněž dodal, že Úřad je samozřejmě otevřen obdobným formám spolupráce i s dalšími akademickými institucemi v České republice.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/062
VEŘEJNOST SI NOVĚ BUDE MOCI PROHLÍŽET DATA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH
(23. 04. 2021)Více »
Praha jako první město v Česku spustila webovou aplikaci s podrobnými daty o veřejných zakázkách.
Praha začátkem dubna udělala velký krok v oblasti průhlednějšího nakládání s veřejnými prostředky. Stala se prvním městem v Česku, které uživatelsky přívětivou a interaktivní formou zveřejňuje podrobné informace o zadávaných veřejných zakázek.
Veřejnost si nově bude moci ve webové aplikaci vytvořené městskou společností Operátor ICT prohlížet data o veřejných zakázkách vložená na profil zadavatele hlavního města Praha po 1. září 2020 podle různých kritérií, jako je druh zadávacího řízení, zadávací odbor Magistrátu hl. m. Prahy (MHMP), vybraný dodavatel, oblast zakázky (tzv. CPV kód) či třeba počet nabídek. Za data evidovaná na profilu zadavatele jsou zodpovědné odbory MHMP, které zakázky zadávají.
„Od září roku 2020 pražský magistrát na profilu zadavatele eviduje všechna relevantní data o zadávaných veřejných zakázkách. V minulosti město takto důsledně nepostupovalo a kusá data o dříve zadávaných zakázkách teď mají velmi malou vypovídající hodnotu. Proto je ani nezpracováváme. Je škoda, že nemáme z dřívějška více dat, protože by bylo určitě zajímavé srovnat způsob zadávání zakázek v jednotlivých volebních obdobích,“ vysvětluje radní hl. m. Prahy pro oblast bydlení a transparentnosti Adam Zábranský.
Zhruba 80 % zakázek evidovaných ve zveřejněném dashboardu jsou zakázky pod 100 tisíc korun, které lze podle pravidel pro zadávání veřejných zakázek objednat oslovením pouze jednoho dodavatele, což je také běžná praxe MHMP. „Z dat o zakázkách je zřejmé, že magistrát relativně běžně zadává bez soutěže i větší zakázky, až do výše 2 milionů korun. To je praxe, kterou chceme změnit. Proto jsme v únoru 2021 prosadili upravená pravidla pro zadávání zakázek s účinností od července 2021, kde jsme zavedli povinnost otevřené soutěže u zakázek s hodnotou nad 500 tisíc korun,“ dodává radní Zábranský.
Zakázky do výše 1 milionu korun (3 milionů korun u stavebních prací) jsou v plné kompetenci ředitelů jednotlivých odborů, zakázky s vyšší hodnotou podléhají schválení dalších osob (ředitel úřadu a gesční radní; zakázky nad 2 miliony korun - případně 6 milionů korun u stavebních prací - schvaluje Rada).
Primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib vyzývá další samosprávy a státní úřady, aby také zveřejnily data o zakázkách v podrobném rozsahu. „Transparentnost je skutečným a systémovým protikorupčním opatřením. Už samotné zveřejňování informací o zakázkách a uchazečích povede ke zlepšení praxe jejich zadávání i v budoucích volebních obdobích, protože úředníci i politici budou vědět, že je jim vidět pod ruce. Tato praxe by měla být ve státní správě i samosprávě samozřejmostí, i když ji zákon nyní nepřikazuje,“ dodává primátor.
ŘSD BUDE DALŠÍ TŘI ROKY POUŽÍVAT PRO VEŘEJNÉ ZAKÁZKY VLASTNÍ SYSTÉM
(20. 04. 2021)Více »
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude dál používat vlastní elektronický systém pro zadávání veřejných zakázek. Nebude tak využívat Národní elektronický nástroj (NEN), který by podle legislativy měly používat všechny státní organizace, protože je podle organizace pro potřeby silničářů nedostačující. Návrh schválila vláda, vyplývá to z informací na vládních internetových stránkách. ŘSD je největším zadavatelem veřejných zakázek v České republice
Podle ministerstva dopravy, které výjimku pro ŘSD navrhlo, potřebuje organizace specifický a na míru vyvinutý interní systém, který podporuje automatizaci a elektronizaci vnitřních procesů bezprostředně souvisejících se zadáváním veřejných zakázek. Silničáři mají výjimku z povinného používání NEN už od roku 2018, nyní se tak prodloužila o další tři roky. ŘSD nyní používá systém, který pro něj v minulosti vytvořila firma Tender systems.
Přechodem na vládní nástroj by podle ministerstva byla ohrožená činnost ŘSD, které pracuje s miliardovými zakázkami při zadávání stavby silnic a dálnic. ŘSD by se podle plánu resortu mělo k vládnímu systému přidat až po jeho dalším zdokonalení.
Všechny státní orgány misí od poloviny roku 2018 používat jednotný elektronický systém. Výjimku tvoří případy, kdy je používání jiného systému ekonomicky výhodnější a vyhovuje zákonným podmínkám.
www.dnoviny.cz/infrastruktura
ŘÍZENÍ LETOVÉHO PROVOZU NAKUPOVALO INSTRUKTÁŽNÍ SLUŽBY BEZ SOUTĚŽE
(14. 04. 2021)Více »
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil příkazem pokutu ve výši 500 000 korun státnímu podniku Řízení letového provozu České republiky za chybné zadávání veřejných zakázek. Zadavatel nepodal proti příkazu odpor a pokuta je tedy pravomocná.
Řízení letového provozu porušilo zákon o zadávání veřejných zakázek, když v průběhu roku 2019 bez zadávacího řízení pouze prostřednictvím objednávek pořizovalo od řady dodavatelů služby spočívající v zajištění instruktorské činnosti pro následnou realizaci odborného výcviku personálu letových navigačních služeb v celkové hodnotě 40 103 791,09 Kč bez DPH. Předmětné plnění měl zadavatel zadat jako veřejnou zakázku v nadlimitním režimu. Svým postupem mohlo Řízení letového provozu ovlivnit výběr dodavatele.
Úřad v příkazu konstatoval, že plnění poskytovaná jednotlivými dodavateli měla věcnou, funkční, časovou i místní souvislost a tvořila tedy jednu nadlimitní veřejnou zakázku.
Příkaz je prvním úkonem v přestupkových řízeních, v nichž je jednoznačný skutkový stav. Zadavatel má možnost podat proti příkazu do 8 dnů od jeho doručení odpor. Pokud tak učiní, proběhne ve věci standardní prvostupňové správní řízení. V daném případě zadavatel pokutu zjevně akceptoval, neboť odpor ve stanovené lhůtě nepodal.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/057
PŘEDSEDA ÚŘADU SNÍŽIL POKUTU PRO ZADAVATELE TEPO S. R. O. NA 1,7 MILIONU KORUN
(09. 04. 2021)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna uložil pokutu ve výši 1 700 000 korun zadavateli TEPO s.r.o. za rozdělení předmětu několika nadlimitních veřejných zakázek, které mohlo podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky.
Zadavatel se dopustil porušení zákona o veřejných zakázkách, když v roce 2016 rozdělil předmět nadlimitních veřejných zakázek na i) instalatérské, topenářské, zemní, stavební, lešenářské a ostatní (pomocné) práce, spojené s odstraněním havárií, provedením oprav a investičních akcí tepelných zařízení; ii) na provedení chemického čištění tlakových nádob; iii) více služeb, zejména na zhotovování a aktualizaci projektové dokumentace, zajišťování revizí a servisu apod. Zadavatel svým postupem snížil předpokládané hodnoty uvedených veřejných zakázek pod finanční limity stanovené zákonem a nezadal je jako nadlimitní veřejnou zakázky v některém ze zákonem předvídaných druhů zadávacích řízení.
Přestože se dělení předmětu veřejné zakázky řadí mezi nejzávažnější porušení povinností zadavatele, vyhověl předseda ÚOHS Petr Mlsna v řízení o rozkladu žádosti zadavatele o snížení pokuty. Správní orgán I. stupně totiž podle závěrů předsedy nedostatečně zohlednil, že to byl právě zadavatel, kdo dal podnět k zahájení správního řízení v dané věci, a že zadavatel s Úřadem po celou dobu řízení spolupracoval a měl snahu odstranit škodlivé následky svého jednání. Pokuta byla tedy snížena z původních 2 milionů korun na výsledný 1 700 000 korun.
„Musíme oceňovat snahu zadavatele řešit své tzv. kostlivce ve skříni a vyslat tak jasný signál ostatním zadavatelům, že aktivní přístup a spolupráci zohledníme jako polehčující okolnost,“ uvedl k případu předseda Úřadu.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/052 – R0029/2021
POKUTA VE VÝŠI 550 MILIONŮ KORUN PRO MINISTERSTVO OBRANY ZA NÁKUP VRTULNÍKŮ BYLA POTVRZENA
(07. 04. 2021)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna svým dnešním rozhodnutím potvrdil uložení pokuty ve výši 550 milionů korun pro Ministerstvo obrany České republiky za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek při nákupu víceúčelových vrtulníků.
Předseda Úřadu zamítl rozklad podaný ministerstvem proti prvostupňovému rozhodnutí z února tohoto roku. Úřad v něm rozhodl, že ministerstvo se dopustilo přestupku tím, že v rozporu se zákonem uzavřelo smlouvu na nákup víceúčelových armádních vrtulníků s vládou Spojených států amerických dříve, než rozhodlo o námitkách italské společnosti Leonardo S.p.A., která je výrobcem mj. armádních vrtulníků.
Předseda Úřadu při rozhodování o rozkladu zamítl všechny námitky, které Ministerstvo obrany proti prvoinstančnímu rozhodnutí vzneslo. Zadavatel zejména zpochybňoval aktivní legitimaci společnosti Leonardo k podání námitek, dále rozporoval, že by v důsledku jeho postupu došlo k újmě společnosti Leonardo nebo byl ovlivněn výběr dodavatele a konečně požadoval uložení pokuty pouze v symbolické výši.
Předseda Mlsna provedl v rozhodnutí o rozkladu drobnou korekci výroku prvostupňového rozhodnutí, když upřesnil, že ministerstvo nedovoleně uzavřelo smlouvu před doručením rozhodnutí o námitkách, nikoliv před rozhodnutím o námitkách, jak bylo původně uvedeno v prvoinstančním rozhodnutí.
Již dříve Úřad rozhodl o tom, že vzhledem k bezpečnostním zájmům státu v dané věci nelze uložit zákaz plnění smlouvy.
Časté dotazy k případu
Proč byla uložena tak vysoká pokuta?
Pokuty za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek jsou ukládány v poměru k hodnotě zakázky, maximálně mohou dosahovat až 10 % z ceny zakázky. V uvedeném případě maximální výše pokuty činila téměř 1,5 miliardy korun. Úřad dále musel zohlednit, že Ministerstvo obrany ČR chybuje při zadávání veřejných zakázek opakovaně. Pokuta proto byla uložena ve výši přibližně 1/3 možné výše.
Kdo takto vysokou pokutu zaplatí? Nebudou to nakonec daňoví poplatníci?
Pokutu bude muset ze svého rozpočtu zaplatit Ministerstvo obrany ČR. Daňový poplatník nicméně poškozen nebude, protože pokuta se stane příjmem státního rozpočtu. Nejde však jen o formální přesuny částek v rámci státního rozpočtu – uložení vysoké sankce je pro veřejnost signálem, že zadavatel hrubým způsobem porušuje zákon. Současně se zadavatel musí bez prostředků zaplacených na pokutě ve zbytku rozpočtového období obejít, což pro něj může být citelný problém. V neposlední řadě zadavatel může postihnout osoby, které jsou za pochybení přímo odpovědné.
Jednalo se o mezivládní smlouvu, proč se tedy mělo ministerstvo zabývat námitkou italské společnosti, která navíc podle ministerstva nebyla schopna požadované vrtulníky dodat?
Zákon o zadávání veřejných zakázek výslovně umožňuje podat námitky proti postupu zadavatele mimo zadávací řízení. Tyto námitky mohou podat i dodavatelé, kteří nesplňují podmínky nastavené postupem mimo zadávací řízení, ale tvrdí, že by mohli veřejnou zakázku plnit v případě odlišného postupu. Zadavatel navíc prokazatelně oslovil navrhovatele v rámci průzkumu trhu pro plnění veřejné zakázky (byť prostřednictvím vlády Italské republiky) a jeho vrtulníky AW-139M pro realizaci veřejné zakázky určitým způsobem zvažoval. Současně z aktivity společnosti Leonardo jasně plyne, že měla o získání veřejné zakázky enormní zájem a právě v nemožnosti se o tuto zakázku ucházet spatřuje újmu na své straně. Její námitky proto nelze považovat za čistě obstrukční, jak tvrdí zadavatel. Ministerstvo mělo povinnost podané námitky řádně vypořádat a smlouvu nemělo uzavírat dříve, než rozhodnutí o námitkách doručilo a než uplynuly všechny příslušné blokační lhůty.
Proč nebyl uložen zákaz plnění smlouvy, když ministerstvo při jejím uzavírání porušilo zákon?
Všechny podmínky pro uložení zákazu plnění smlouvy byly v daném případě splněny, nicméně zákon vylučuje uložení zákazu plnění smlouvy v případech, kdy by to znamenalo ohrožení existence širšího obranného nebo bezpečnostního programu, který má zásadní význam z hlediska bezpečnostních zájmů státu. V daném případě bylo prokázáno, že by uložením zákazu plnění k ohrožení existence širšího obranného nebo bezpečnostního programu mohlo dojít, proto nebyl zákaz plnění uložen.
Tiskové oddělení ÚOHS
21/50
ÚOHS ŘEŠÍ NÁKUP TROLEJBUSŮ DO ÚSTÍ NAD LABEM. ŠITÉ NA MÍRU JEDINÉ FIRMĚ, TVRDÍ CEGELEC
(07. 04. 2021)Více »
ÚOHS zrušil před třemi lety v Ústí nad Labem jinou trolejbusovou zakázku.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal řešit další velký trolejbusový nákup za evropské dotace. Zahájil správní řízení s Dopravním podnikem města Ústí nad Labem (DPMÚL) kvůli zakázce s na nákup až 33 parciálních trolejbusů s odhadovanou cenou 558 milionů korun.
„Řízení bylo zahájeno na návrh společnosti Cegelec, který je namířen zejména proti zadávacím podmínkám,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. „Zadávací řízení je podle našeho názoru až těžko uvěřitelným způsobem ušité na míru jedinému dodavateli a nastavenými parametry zcela vylučuje hospodářskou soutěž. Překvapuje nás, že si tohle někdo dovolí u projektu, v němž se počítá s financováním EU, zvlášť v lokalitě působnosti někdejšího ROP Severozápad,“ uvedl obchodní ředitel Cegelecu Libor Hinčica. I když nejmenoval, je z podmínek patrné, že je splní hlavně Škoda Electric.
Cegelec nespecifikoval v odpovědi pro Zdopravy.cz detailní námitky i to, s jakou značkou trolejbusů se chce do soutěže přihlásit. Firma dlouhodobě dodává výrobcům trolejbusům elektrickou výzbroj. Soutěž výrazně zvýhodňuje výrobce, kteří už mají trolejbus v Česku schválený. Trolejbus splňující podmínky tendru má v Česku schválený jen Škoda Electric.
Rámcová smlouva na 8 let
Vítěz zakázky získá rámcovou smlouvu na osm let, první trolejbusy musí dodat do 400 dní. V soutěži se budou nabídky hodnotit na české poměry revolučně: 90 % váhy v hodnocení mají náklady životního cyklu, tedy nejen cena, ale například i trvanlivost baterie, spotřeba nebo náklady na servisu. Zbytek připadá na délku záruky a dobu dodání. Dopravní podnik se v soutěži nezavazuje k nákupu jediného trolejbusu, všech 33 trolejbusů může nakoupit jen na základě objednávky z rámcové smlouvy.
Dopravní podnik hledá kloubový trolejbus, který bude mít čtvery dveře a tři nápravy. Jeho délka může být maximálně 18,75 metru. Do nízkopodlažního trolejbusu se musí vejít nejméně 115 cestujících, z toho čtvrtina musí sedět. Na baterii má zvládnout dojet nejméně 12 kilometrů. Vozidla musí být plně klimatizovaná, součástí budou USB nabíječky pro dobíjení drobné elektroniky.
Zakázku na nové trolejbusy naposledy vyhrála v Ústí nad Labem Škoda Electric, která dodala devět kloubových trolejbusů 27 Tr. DPMÚL na dotazy k soutěži včera nereagoval. Již v roce 2018 ÚOHS kvůli zadávacím podmínkám soutěž na trolejbusy pro Ústí nad Labem zrušil. Důvodem byly rovněž zadávací podmínky, které tehdy napadl SOR Libchavy.
Zdroj: zdopravy.cz
LEXIKON VZ S.R.O. ZÍSKAL AKREDITACI
(31. 03. 2021)Více »
Lexikon VZ s.r.o. získal akreditaci dle zákona č. 312/2002 Sb. o úřednících územních samosprávných celků.
Nabízíme AKREDITOVANÉ (i neakreditované) vzdělávací kurzy z oblasti veřejných zakázek.
Aktuální nabídku kurzů najdete ZDE.
ÚOHS DEFINITIVNĚ ZAMÍTL PROTESTY ČESKÝCH DRAH PROTI SOUTĚŽI NA POŠUMAVSKÉ LOKÁLKY
(11. 03. 2021)Více »
Spor se týká nacenění zabezpečovače ETCS ve vlacích, podle Plzeňského kraje chybí od státu jasné informace o jeho zavádění.
České dráhy neuspěly se svojí stížností na soutěž Plzeňského kraje, který hledá provozovatele na tratích v jihozápadní části kraje. O vítězi soutěže by měli v příštích dnech rozhodovat radní, proběhla již elektronická aukce, jejíž výsledek ale zatím kraj nezveřejnil.
Vyplývá to z rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).To je již pravomocné, předseda ÚOHS Petr Mlsna zamítl i rozklad státního dopravce. České dráhy napadaly zadávací podmínky v soutěži pro oblast Jihozápad, kterou kraj rozdělil do dvou provozních souborů: Pošumaví a Český les.
Více ZDE.
zdopravy.cz
AKTUALIZOVANÉ MOŽNOSTI ZADAVATELŮ PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK VE STAVU NOUZE
(11. 03. 2021)Více »
Délka zadávacího řízení
délka zadávacího řízení je limitována
-
minimální lhůtou pro podání nabídek (tabulka níže)
-
délkou posouzení a hodnocení nabídek (individuální podle složitosti zakázky)
-
lhůtou pro námitky proti rozhodnutí o výběru dodavatele (15 dnů)
Lhůty pro podání nabídek u standardních zadávacích řízení
zjednodušené podlimitní řízení |
11 pracovních dnů pro dodávky, služby i stavební práce |
otevřené podlimitní řízení |
15 pracovních dnů pro dodávky a služby |
|
20 pracovních dnů pro stavební práce |
otevřené nadlimitní řízení |
30 kalendářních dnů pro dodávky, služby i stavební práce |
A. Zkrácení lhůt pro podání nabídek
1. Odeslání předběžného oznámení
pro možnost zkrácení lhůty musí být odesláno nejméně 16 dnů (podlimit) nebo 35 dnů (nadlimit) a nejvýše 12 měsíců před zahájením vlastního zadávacího řízení
lhůta pro podání nabídek se zkrátí na základě předběžného oznámení
-
podlimit minus 5 pracovních dnů
-
nadlimit minus 15 dnů na dodávky a služby (nelze u stavebních prací)
2. Naléhavé okolnosti
V nadlimitu v případě naléhavé okolnosti, které zadavatel nemohl předvídat, ani je nezpůsobil a zároveň nelze použit standardní lhůty, se lhůta pro podání nabídek zkracuje na 15 dnů (nelze kombinovat se zkrácením na základě předběžného oznámení) – pokud je tato lhůta s ohledem na okolnosti dlouhá, použije se jednací řízení bez uveřejnění – blíže bod C.
B. Námitky
lhůta pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru dodavatele je 15 dnů – po tuto dobu nesmí zadavatel uzavřít smlouvu
zadavatel se může ale dohodnout s ostatními účastníky, že se mohou vzdát práva podat námitky – pokud se vzdají všichni účastníci, zadavatel může uzavřít smlouvu
C. Jednací řízení bez uveřejnění
v JŘBU nejsou žádné lhůty pro podání nabídek
JŘBU lze použít, pokud je to nezbytné v důsledku krajně naléhavé okolnosti, kterou zadavatel nemohl předvídat a ani ji nezpůsobil, a nelze dodržet ani zkrácené lhůty pro podání nabídek v otevřeném řízení (tedy 15 dnů)
D. Výjimka z postupu v zadávacím řízení
může nastat situace, kdy by zadavatel musel ze dne na den reagovat na novou situaci (například se objeví nový lék a je nutno reagovat okamžitě)
ve výjimečných případech lze připustit použití výjimky podle § 29 písm. a):
zadavatel nemusí postupovat v zadávacím řízení, pokud by provedení zadávacího řízení ohrozilo ochranu základních bezpečnostních zájmů České republiky a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo (takovými opatřeními jsou například zkrácení lhůt u standardního řízení nebo použití JŘBU)
E. Zvláštní postupy
nejde o zkrácení lhůt jako takové, ale o způsoby rychlého a pružného zadávání – nelze ale využívat staré smlouvy na nové předměty zakázek
1. Dynamický nákupní systém
a) zavedení DNS - lhůta pro zavedení je 30 dnů
b) zadávání v DNS – lhůta pro podání nabídek je 10 dnů, lze ji však zkrátit po dohodě se všemi účastníky DNS
2. Rámcová dohoda (rámcová smlouva)
a) uzavření rámcové dohody – lhůty pro standardní řízení (30 dnů otevřený nadlimit)
b) zadávání na základě rámcové dohody – lhůta přiměřená
3. Zjednodušený režim
Zvláštní způsob zadání veřejné zakázky, kde nejsou stanoveny minimální lhůty.
Zjednodušený režim lze použít jen u některých služeb (zdravotní péče; sociální péče a související služby; administrativa sociálních a vzdělávacích služeb, služeb zdravotní péče a kulturních služeb; povinné sociální zabezpečení; poskytování dávek; hotelové a restaurační služby; právní služby, pokud nejsou ve výjimce na advokátní zastupování).
NADĚJE PRO PARDUBICKÝ KRAJ: ÚOHS MU DAL U AUTOBUSOVÉ SOUTĚŽE ZA PRAVDU
(10. 03. 2021)Více »
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nenašel v soutěži na autobusovou obslužnost Pardubického kraje chybu. Zamítl tak stížnosti společností ČSAD Slaný a About Me, které si na postup kraje stěžovaly. Rozhodnutí je nepravomocné, lze proti němu podat rozklad k předsedovi úřadu.
„Nebyly shledány důvody pro uložení nápravného opatření,“ sdělil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Pardubickému kraji tak svítá naděje, že bude moci konečně přistoupit k podpisu smluv s dopravci pro osm oblastí. Kraj musel soutěž vypsat podruhé, neboť první tendr loni v dubnu zrušil právě ÚOHS.
Krajští radní už ve všech osmi autobusových oblastech vybrali vítěze. Jevíčsko, Litomyšlsko, Lanškrounsko a Orlickoústecko by mělo získat sdružení firem BusLine LK a BL14 (obě firmy patří do skupiny BusLine). Vítězem soutěže pro oblast Přeloučska se stala společnost Umbrella Coach & Buses, v oblasti Poličska by měla v případě uzavření smlouvy jezdit společnost ZDAR, Chrudimsko má zůstat u Arrivy Východní Čechy, Holicko pak připadne firmě Car-Tour.
Celková hodnota zakázky pro všechny oblasti je 6,958 miliardy korun. Kraj v soutěži nežádal nová vozidla. Průměrné stáří vozového parku nesmí být vyšší než devět let, přičemž žádný z autobusů nesmí být starší 12 let. Od třetího roku plnění smlouvy musí být polovina autobusů nízkopodlažních a s klimatizací. Smlouvy budou na deset let.
Vysoutěžení nových dopravců znamená výrazné přeskupení sil v kraji. Dosud zhruba 90 procent linek ovládají společnosti ČSAD Ústí nad Orlicí (ze skupiny ICOM Transport) a Arriva Východní Čechy.
zdopravy.cz
INFORMACE PRO DODAVATELE K VYDÁVÁNÍ VÝPISŮ Z SKD
(08. 03. 2021)Více »
Informujeme tímto o skutečnosti, že v době platnosti nouzového stavu nevydává MMR výpisy ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů (SKD) v listinné podobě! Výpisy z SKD lze stáhnout v úřední elektronické podobě bezplatně zde, v listinné podobě pak na kterémkoliv otevřeném kontaktním místě Czech POINTu.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR