Aktuality
Nový vzhled a rozšíření funkcí Portálu o veřejných zakázkách
(25. 08. 2020)Více »
Ministerstvo pro místní rozvoj dne 21. srpna 2020 spustilo novou podobu Portálu o veřejných zakázkách, který slouží k informování návštěvníků o problematice zadávání veřejných zakázek. Inovovaný portál má, v souladu s projektem NIPEZ 2.0, ulehčit přístup dodavatelů k trhu veřejných zakázek a přispět k větší informovanosti o veřejných zakázkách.
Nový portál představuje jednotný vstup do „světa veřejných zakázek“ pro dodavatele při zachování různorodosti elektronických nástrojů u zadavatelů.
Zadavatelé najdou na novém portálu služby ve struktuře, na kterou jsou zvyklí. V jednotlivých sekcích tedy uživatelé získají vedle aktualit i kompletní informační přehled o legislativě upravující oblast veřejných zakázek, souvisejících metodikách a stanoviscích, elektronizaci veřejných zakázek, výročních zprávách a statistikách a společném nákupu. Pohodlně se lze přihlásit na školení nebo využít služeb info-fora.
Dodavatelé prostřednictvím vstupu do internetové aplikace Rozcestník zakázek – „ROZZA“ získají přehled o veřejných zakázkách na jednom místě. Zakázky zde uvedené lze vyhledávat podle řady kritérií, ze seznamu veřejných zakázek je možné otevřít detail veřejné zakázky, u každé veřejné zakázky jsou evidovány informace o zveřejněných dokumentech vztahujících se k této zakázce, podporován je princip open dat a je možné mj. i zobrazení souhrnných údajů o množství uložených dat (počet veřejných zadavatelů, počet veřejných zakázek).
Elektronický výpis ze Seznamu kvalifikovaných dodatelů je dostupný ZDARMA zde.
VZHLEDEM K BEZPEČNOSTNÍM ZÁJMŮM STÁTU ÚŘAD NEULOŽIL ZÁKAZ PLNĚNÍ SMLOUVY NA ARMÁDNÍ VRTULNÍKY
(25. 08. 2020)Více »
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže svým prvostupňovým rozhodnutím nevyhověl návrhu italské společnosti Leonardo S. p. A. na uložení zákazu plnění smlouvy na dodávku víceúčelových vrtulníků, kterou uzavřelo Ministerstvo obrany České republiky s vládou Spojených států amerických. Rozhodnutí není pravomocné a může být proti němu podán rozklad.
Úřad v rámci správního řízení zjistil, že Ministerstvo obrany při uzavírání smlouvy postupovalo v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, když smlouvu uzavřelo, aniž by předtím vyřídilo námitky podané společností Leonardo. Zadavatel obdržel uvedené námitky 20. 11. 2019 a hned následující den uzavřel smlouvu, přičemž o námitkách rozhodl až 5. 12. 2019. Zákon v tomto případě předpokládá uložení zákazu plnění smlouvy, jestliže je podán příslušný návrh.
V uvedeném případě však bylo zjištěno, že uložení zákazu plnění smlouvy by znamenalo ohrožení existence širšího obranného nebo bezpečnostního programu, který má zásadní význam z hlediska bezpečnostních zájmů státu. Z tohoto důvodu tedy Úřad k uložení zákazu nepřistoupil a návrh zamítl. Zadavateli však může být vzhledem k závažnosti jednání a hodnotě zakázky uložena citelná pokuta.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/077 – S0087/2020
VEŘEJNÁ KONZULTACE EK K PROBLEMATICE SUBVENCÍ ZE TŘETÍCH ZEMÍ A JEJICH DOPADŮ NA JEDNOTNÝ TRH
(25. 06. 2020)Více »
Evropská komise vydala v minulém týdnu tzv. Bílou knihu, v níž se zabývá rušivými účinky zahraničních subvencí na jednotném trhu Evropské unie. Komise současně zahájila k této problematice veřejnou konzultaci a žádá zúčastněné strany, aby se k možnostem uvedeným v Bílé knize vyjádřily. Konzultace bude probíhat do 23. září 2020.
Zásadní roli při zajišťování spravedlivých podmínek na jednotném trhu hrají v EU pravidla hospodářské soutěže, nástroje na ochranu obchodu a pravidla pro zadávání veřejných zakázek. Subvence poskytované členskými státy proto vždy podléhaly pravidlům EU pro státní podporu. Tomuto dohledu však unikají subvence, které společnostem působícím v EU poskytují vlády nečlenských států, což může mít negativní dopad na hospodářskou soutěž na jednotném trhu. Podle Komise se objevuje stále více případů, kdy se zdá, že zahraniční subvence zjevně napomohly k akvizici společností z EU, ovlivnily investiční rozhodnutí, tržní operace nebo cenovou politiku příjemců případně ovlivnily podávání nabídek ve veřejných zadávacích řízeních v neprospěch „nedotovaných“ společností.
Více ZDE.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/057
NOVÝ METODICKÝ POKYN ASOCIACE TECHNICKÝCH BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB GRÉMIUM ALARM PRO ZADÁVÁNÍ ZAKÁZEK NA DODÁVKU BEZPEČNOSTNÍCH TECHNOLOGIÍ
(25. 06. 2020)Více »
Nový Metodický pokyn Asociace technických bezpečnostních služeb Grémium Alarm pro zadávání zakázek na dodávku bezpečnostních technologií naleznete ZDE.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
VLÁDA VZALA NA VĚDOMÍ VÝROČNÍ ZPRÁVU O STAVU VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V ČESKÉ REPUBLICE ZA ROK 2019
(23. 06. 2020)Více »
Vláda České republiky na svém jednání dne 15. června 2020 vzala na vědomí materiál „Výroční zpráva o stavu veřejných zakázek v České republice za rok 2019“.
Výroční zpráva je oficiální a komplexní dokument shrnující reálná fakta o veřejných zakázkách. Popisuje vývoj celkového trhu veřejných zakázek v roce 2019 a podává statistické informace o zakázkách evidovaných v Informačním systému o veřejných zakázkách prostřednictvím vybraného setu indikátorů (např. struktura zakázek dle limitu, druhu zadavatele, zadávacího řízení a průměrné počty nabídek atd.).
Výroční zpráva dále identifikuje klíčové změny soutěžního prostředí, především změny domácí i evropské legislativy, na základě podkladů od kontrolních a dozorových orgánů shrnuje zjištěná pochybení zadavatelů a v neposlední řadě informuje o stavu a dalším rozvoji jednotlivých modulů v rámci projektu NIPEZ.
V roce 2019 došlo ve srovnání s rokem 2018 k nárůstu celkového trhu veřejných zakázek o 33 mld. Kč na 666 mld. Kč, což bylo způsobeno zejména dobrou makroekonomickou situací v zemi i zvýšenou investiční aktivitou.
Výroční zprávu o stavu veřejných zakázek v České republice za rok 2019 včetně souvisejícího usnesení vlády naleznete ZDE.
ROZKLAD ZADAVATELŮ VE VĚCI VMO ŽABOVŘESKÁ BYL ZAMÍTNUT
(20. 05. 2020)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl na doporučení rozkladové komise rozklad zadavatelů Ředitelství silnic a dálnic ČR a Statutárního města Brna proti prvostupňovému rozhodnutí, jímž bylo zrušeno zadávací řízení „I/42 Brno, VMO Žabovřeská I – etapa II“. Zrušení uvedeného zadávacího řízení tedy nabylo právní moci.
Předseda ÚOHS ve svém rozhodnutí uvedl, že na základě judikatury Nejvyššího správního soudu je navrhovatel aktivně legitimován k podání návrhu na ÚOHS. Z této judikatury vyplývá, že přístup k přezkumnému řízení má být co nejširší a postačí, když existuje alespoň potenciální schopnost navrhovatele poskytnout zadavateli jím poptávané plnění. Navrhovatel pak disponoval potřebnými živnostenskými oprávněními pro realizaci předmětu veřejné zakázky a případné nedostatky v požadované kvalifikaci by mohl kompenzovat realizací veřejné zakázky ve sdružení nebo prostřednictvím subdodavatele.
Předseda Úřadu dále potvrdil, že zadavatelé stanovili zadávací podmínky veřejné zakázky v rozporu se zásadou přiměřenosti. Požadovali totiž předložení platného dokladu o oprávnění k podnikání v předmětu činnosti „montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení“, ačkoliv dodavatelé museli předložit rovněž oprávnění k podnikání v předmětu činnosti „provádění staveb, jejich změn a odstraňování“, které však samo o sobě možnost podnikat v oboru „montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení“ v souvislosti s realizací stavby umožňuje. Je totiž mnohem širší a opravňuje i k výkonu činnosti související s realizací staveb, které jsou předmětem živností řemeslných, případně živnosti volné. Uvedený výklad je navíc jediný logický, neboť realizace stavby zahrnuje velké množství dílčích řemeslných živností a požadavek, aby dodavatel disponoval i všemi živnostenskými oprávněními pro tyto dílčí živnosti by byl nepřiměřený. Takový výklad vyplývá i ze stanoviska Ministerstva průmyslu a obchodu, které si Úřad v tomto případě vyžádal. Fakticky pak zadavatel potvrdil, že „širší“ živnost konzumuje živnost dílčí, když po podání návrhu k ÚOHS uvedl, že by uznal doložená oprávnění dodavatelů k předmětu podnikání, která dle jejich obsahu budou shodná s požadovanými oprávněními. Do té doby však zadavatel vyžadoval všechna oprávnění současně.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/050
VLÁDA VZALA NA VĚDOMÍ ZPRÁVU O PLNĚNÍ STRATEGIE ELEKTRONIZACE VZ ZA ROK 2019
(19. 05. 2020)Více »
Vláda České republiky na svém jednání dne 11. května 2020 vzala na vědomí materiál Zpráva o plnění Strategie elektronizace zadávání veřejných zakázek pro období let 2016 až 2020 za rok 2019. V bodě III. 2b) usnesení vlády České republiky ze dne 18. ledna 2016 č. 25 o Strategii elektronizace zadávání veřejných zakázek pro období let 2016 až 2020, k vyhodnocení efektivity fungování a k dalšímu postupu využívání elektronických tržišť veřejné správy a k povinnému používání Národního elektronického nástroje (NEN) vláda uložila ministryni pro místní rozvoj předkládat vládě vždy do 30. dubna každého kalendářního roku zprávu o plnění Strategie elektronizace za předchozí kalendářní rok.
Zpráva o plnění Strategie elektronizace za rok 2019 obsahuje shrnutí významných událostí v roce 2019 souvisejících se Strategií elektronizace, zprávu o činnosti řídící skupiny Strategie elektronizace, podrobný popis plnění jednotlivých opatření a shrnutí čtvrtého roku realizace opatření Strategie elektronizace.
Materiál nemá dopad na podnikatelské prostředí.
Zprávu o plnění Strategie elektronizace VZ za rok 2019 včetně souvisejícího usnesení vlády naleznete ZDE.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
ÚŘAD ULOŽIL POKUTU 18 MILIONŮ KORUN ZA NEZÁKONNÉ PLNĚNÍ SMLUV NA NÁKUP AUTOBUSŮ V ÚSTECKÉM KRAJI
(05. 05. 2020)Více »
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže svým prvostupňovým rozhodnutím uložil pokutu ve výši 18 milionů korun Dopravní společnosti Ústeckého kraje, příspěvkové organizací, za přestupky, kterých se dopustila při uzavírání dvou rámcových dohod a navazujících pěti kupních smluv na linkové autobusy délky 10,5 m a 12 m s dodavateli ZLINER s. r. o. a Scania Czech Republic s. r. o. Rozhodnutí není pravomocné a je možno proti němu podat rozklad.
Více ZDE
Tiskové oddělení ÚOHS
20/39
DOPORUČENÍ K ZADÁVÁNÍ ZAKÁZEK V DOBĚ KORONAVIROVÉ NÁKAZY
(30. 04. 2020)Více »
DOPORUČENÍ MINISTERSTVA PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR K ZADÁVÁNÍ ZAKÁZEK V DOBĚ KORONAVIROVÉ NÁKAZY
Více ZDE
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
STANOVISKO ÚOHS K MOŽNÝM ZMĚNÁM ZÁVAZKŮ SMLUV V DOBĚ KORONAVIROVÉ NÁKAZY
(09. 04. 2020)Více »
V souvislosti s koronavirovou nákazou se na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v posledních dnech obracejí zadavatelé s dotazy jak řešit některé problémy týkající se smluv uzavřených na veřejné zakázky. Těmto zadavatelům je určeno toto stanovisko ÚOHS, které se týká některých vybraných aspektů případných změn závazků ze smlouvy.
Odpověď na to, kdy zadavatel může změnit smlouvu uzavřenou na veřejnou zakázku bez provedení nového zadávacího řízení, podává § 222 ZZVZ. Jedná se o ustanovení zákona, jehož závaznost pochopitelně není opatřeními vlády v boji proti šíření nového typu koronaviru (včetně vyhlášení nouzového stavu pro celé území státu) dotčena.
Více ZDE
Tiskové oddělení ÚOHS
20/031
ROZCESTNÍK ÚOHS KE KORONAVIROVÉ KRIZI
(06. 04. 2020)Více »
Probíhající koronavirová pandemie a zavedená nouzová opatření přináší každodenní negativní dopady nejen na makroekonomické úrovni na ekonomiku České republiky, ale současně i na každého jednotlivého soutěžitele.
Protiepidemická opatření se rovněž různým způsobem projevují ve všech oblastech, na které dohlíží Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, tedy jak v ochraně hospodářské soutěže a poskytování veřejných podpor, tak v dozoru nad veřejnými zakázkami.
Úřad proto vydal pro dotčené oblasti určitá doporučení a současně musel upravit v některých ohledech svůj běžný provoz. Přehled vydaných doporučení a opatření naleznete níže na této stránce. Případné konkrétní dotazy týkající se ochrany hospodářské soutěže, veřejných podpor či zadávání veřejných zakázek a související s probíhající krizí můžete zasílat na e-mailovou adresu: posta@uohs.cz
Více ZDE
Tiskové oddělení ÚOHS
NOVÁ METODIKA ZADÁVÁNÍ PROJEKTOVÝCH PRACÍ PRO ZADÁVÁNÍ ZAKÁZEK MALÉHO ROZSAHU
(02. 04. 2020)Více »
Metodiku zadávání projektových prací pro zadávání zakázek malého rozsahu naleznete ZDE.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
PROCES NAVAZOVÁNÍ FORMULÁŘŮ F03 A F06 DLE NOVÝCH PRAVIDEL STANOVENÝCH ÚŘADEM PRO ÚŘEDNÍ TISKY EU – TED
(02. 04. 2020)Více »
V souvislosti se změnami validačních pravidel na straně Úřadu pro úřední tisky EU – TED, dochází v těchto dnech k souvisejícím změnám na straně Věstníku veřejných zakázek tak, aby byl zachován bezproblémový proces uveřejňování jak na národní, tak evropské úrovni. Tyto změny se týkají způsobu navazování jednotlivých uveřejňovaných formulářů v rámci jedné veřejné zakázky.
Tato úprava pravidel se týká POUZE formulářů sady „F“.
Více ZDE
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
DOPORUČENÍ K MOŽNOSTI PRODLUŽOVÁNÍ LHŮT PRO PODÁNÍ NABÍDEK A MOŽNOSTI PRODLOUŽIT ZMĚNU ZÁVAZKU VE STAVU NOUZE
(26. 03. 2020)Více »
Stav nouze vyhlášený podle úst. zák. č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, pro celé území státu (dále jen nouzový stav) může zadavatelům provádějícím zadávací řízení způsobit řadu komplikací a problémů. Ty lze rozdělit na tři oblasti.
Prodlužování lhůt pro podání nabídek
Zadavatel nemusí automaticky prodlužovat lhůtu pro podání nabídek pouze z obecného důvodu, že byl vyhlášen nouzový stav – samotné vyhlášení nouzového stavu nemusí mít nijaký dopad na zadávací řízení jako takové. Je však možné, aby zadavatel zvážil u každého konkrétního zadávacího řízení všechny okolnosti, které vyhlášením nouzového stavu vzniknou a mají případný dopad na konkrétní zadávací řízení. Pokud by nouzový stav mohl mít dopad na zpracování nabídek dodavatelů (např. administrativní pracovníci dodavatelů mohou být v karanténě, některá část/oblast hospodářství by byla výrazně omezena personálně, technickou nebo výrobní kapacitou), případně by i na straně zadavatele došlo k situaci, že by po podání nabídek s ohledem na vnitřní situaci zadavatele (opět – administrativní pracovníci, kteří mají přístup do elektronického nástroje zadavatele jsou v karanténě a zároveň zadavatel ví, že nebude schopen v krátkém budoucím čase otevřít obálky, posoudit a vyhodnotit nabídky) nebyl schopen pokračovat v zadávacím řízení, tak potom zadavatel může (nemusí – zákon nestanoví termín pro otevírání nabídek) zvážit prodloužení lhůty pro podání nabídek na takovou lhůtu, která bude vzhledem k okolnostem odpovídající. Primárně však platí, že obecně již původní lhůta pro podání nabídek musela být dostatečná a přiměřená pro zpracování a podání nabídek, samotné vyhlášení nouzového stavu není důvodem pro automatické prodlužování lhůt pro podání nabídek a případné prodloužení lhůt pro podání nabídek je na zvážení zadavatele s ohledem na konkrétní okolnosti zadávacího řízení.
Více ZDE
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
ZÁPORNÁ NABÍDKOVÁ CENA JE V ZAKÁZKÁCH NA ZAJIŠŤOVÁNÍ LETENEK A JÍZDENEK PŘÍPUSTNÁ
(24. 03. 2020)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl rozklad dodavatele FLY UNITED s.r.o. proti postupu Ministerstva financí České republiky v zadávacím řízení na „Zajištění letenek, ubytování a jízdenek“. Ministerstvo postupovalo v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.
Důvodem návrhu v daném případě bylo předložení záporné nabídkové ceny vybraným dodavatelem. Vybraný dodavatel měl v případě této zakázky povinnost zajistit poptávané služby (letenky, jízdenky a ubytování) za cenu poskytovanou koncovým poskytovatelem služby, přičemž ve své nabídce jako poplatek za zprostředkování těchto služeb uvedl zápornou cenu – 2 Kč. Umožnil mu to specifický charakter daného trhu, který funguje obdobně jako u zprostředkování pojistných či finančních služeb, kdy zprostředkovatel je odměňován zpravidla nikoliv od zákazníka, ale od poskytovatele služeb.
Podle předsedy ÚOHS zadavatel v daném případě vymezil v zadávacích podmínkách postup pro hodnocení nabídek jasně a srozumitelně (a tak i transparentně) a jeho hodnotící komise tento postup následovala a své dílčí kroky řádným způsobem zdokumentovala. Podání „záporné“ nabídkové ceny bylo v tomto případě shledáno jako přípustné zejména s ohledem na obchodní model, který je na relevantním trhu používaný. Nadále nepochybně jde o „nezvyklý“ jev, nicméně nejde o jev, který by byl obecně nepřípustný.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/027 – R225/2019
ZA NOUZOVÉHO STAVU LZE NAKUPOVAT ROUŠKY, RESPIRÁTORY A DEZINFEKCI I BEZ ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ
(23. 03. 2020)Více »
V situaci, kdy jsou výskytem koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 ve zvýšené míře ohroženy životy a zdraví osob nacházejících se na území ČR a kdy byl z tohoto důvodu vládou České republiky vyhlášen podle úst. zák. č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, pro celé území státu nouzový stav, jistě mnoho zadavatelů řeší otázku, v jakém režimu nakupovat komodity nezbytné pro zvládání tohoto nebezpečí – zejm. dodávky typu roušek, respirátorů, dezinfekce apod.
Lze předpokládat, že klíčovým požadavkem – v situaci, kdy je výše uvedených komodit nedostatek – je, aby se jednalo o nákupy rychlé. Je proto možno říci, že jsou dány důvody pro využití jednacího řízení bez uveřejnění podle § 63 odst. 5 ZZVZ, podle kterého může zadavatel použít jednací řízení bez uveřejnění také, pokud je to nezbytné v důsledku krajně naléhavé okolnosti, kterou zadavatel nemohl předvídat a ani ji nezpůsobil, a nelze dodržet lhůty pro otevřené řízení, užší řízení nebo jednací řízení s uveřejněním.
V této souvislosti však nelze zapomínat na to, že i takové jednací řízení bez uveřejnění má určitý (byť třeba i minimální) formální rámec. Např. i pro „podlimitní“ JŘBU se jistě uplatní pravidlo § 73 odst. 1 ZZVZ, tj. povinnost požadovat prokázání základní způsobilosti, dále pak i pravidlo o doložení skutečného majitele. I tento formální rámec může za současné situace (kdy je např. třeba „shánět“ plnění na zahraničních trzích systémem „kdo dřív přijde, ten dřív bere“) znamenat překážku pro úspěšný nákup.
V úvahu pak připadají dvě výjimky z povinnosti zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení, a to výjimky upravené v § 29 písm. a), resp. c) ZZVZ.
Jedná se o situace, kdy by provedení zadávacího řízení ohrozilo ochranu základních bezpečnostních zájmů České republiky a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo, resp. kdy jde o zadávání nebo plnění veřejné zakázky v rámci zvláštních bezpečnostních opatření stanovenými jinými právními předpisy a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo.
Více ZDE.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/025
NÁVRHY NA REORGANIZACI DOZORU NAD VEŘEJNÝMI ZAKÁZKAMI BY MOHLY VÉST K OCHROMENÍ VEŘEJNÉHO ZADÁVÁNÍ
(05. 03. 2020)Více »
Nevládní organizace představily své plány na reorganizaci dozoru nad zadáváním veřejných zakázek. Chtějí jej buďto oddělit od ÚOHS do samostatného kolektivního úřadu, nebo alespoň tuto oblast vyjmout z pravomoci předsedy a svěřit kolektivnímu orgánu – radě, která by však působila v rámci ÚOHS. Důvodem těchto snah jsou neprokázaná, avšak hojně medializovaná podezření a údajně přílišná koncentrace pravomocí v rukou předsedy ÚOHS a s tím související systémová selhání v dozoru nad zakázkami. Úřad se rovněž ohrazuje proti nepodložené kritice týkající se efektivnosti jeho práce, což je v rozporu s výsledky shrnutými ve výročních zprávách a na webu Úřadu.
Více ZDE.
Tiskové oddělení ÚOHS 20/018
POZVÁNKA NA WORKSHOP LEXIKONU VZ
(02. 03. 2020)Více »
Zveme Vás na workshop Lexikonu VZ na téma:
Jaká rozhodnutí z poslední doby posunula výkladovou či aplikační praxi při zadávání VZ?
Aneb porovnejte svou dosavadní praxi s pohledem ÚOHS a soudů.
úterý 16. června 2020 od 8:30 do 14:30 hod.
The Icon Hotel & Lounge, V Jámě 1263/6, 111 21 Praha
Přednášející: Mgr. Michaela Machálková a Mgr. Zuzana Profousová, MT Legal s.r.o., advokátní kancelář, Mgr. Tomáš Machurek, předseda Asociace pro veřejné zakázky, partner MT Legal s.r.o., advokátní kancelář.
Více informací a registrační formulář najdete ZDE.
Zvýhodněný vstup pro držitele licence Lexikonu VZ a členy AVZ.
Požadavky nařízení Vlády ČR budou zajištěny.
PŘEDSEDA ÚOHS POTVRDIL POSTUP MINISTERSTVA DOPRAVY ZABRAŇUJÍCÍ TZV. VENDOR LOCK-IN
(19. 02. 2020)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl rozklad společnosti Vema, a.s., proti zadávacím podmínkám stanoveným Ministerstvem dopravy ČR v zadávacím řízení „Personální informační systém resortu Ministerstva dopravy.“
Již v prvostupňovém rozhodnutí z listopadu 2019 Úřad zdůraznil, že povinností zadavatele je nastavit takové zadávací podmínky veřejné zakázky, které umožní zadání následné veřejné zakázky v rámci otevřené soutěže, a předcházet tak tzv. vendor lock-in efektu, tedy vytvoření stavu závislosti na prvotním dodavateli. Pro zdárnou realizaci takového záměru je nezbytné, aby zadavatel disponoval oprávněním k výkonu majetkových práv autorských k předmětnému programu. Přestože takto nastavené podmínky do jisté míry omezují množinu možných dodavatelů, lze takové omezení podle Úřadu akceptovat, neboť zajišťuje zadavateli širší soutěž o navazující zakázky v budoucnu.
Předseda Úřadu v rozhodnutí o rozkladu nepřisvědčil námitkám společnosti Vema, a.s. ohledně toho, že získání zdrojových kódů počítačového programu a práva do programu zasahovat ještě neznamená, že jiný dodavatel bude vzhledem ke složitosti technického řešení schopen navazující zakázku splnit. Přístup ke zdrojovým kódům a právo do softwaru zasahovat je totiž elementárním předpokladem k tomu, aby úpravu, rozvoj či zásah do počítačového programu bylo vůbec možno s pomocí nově vybraného dodavatele uskutečnit. Výhrada předání zdrojových kódů nepochybně vede k odstranění hlavní a pravidelné příčiny vendor lock-in efektu, a je tedy výhradou legitimní a přiměřenou.
Důvodem případné neúčasti navrhovatele v přezkoumávaném zadávacím řízení není údajné diskriminační nastavení zadávacích podmínek či bezdůvodné omezení konkurenčního prostředí, nýbrž rozhodnutí navrhovatele odůvodněné jeho obchodní strategií neposkytovat zdrojové kódy. To však nezákonnost zadávacích podmínek nezpůsobuje. Zadavatelé naopak musí pečovat o zajištění soutěžního prostředí o navazující zakázky v budoucnu. Podnikatelské prostředí se tomu musí přizpůsobit a začít nabízet software za takových podmínek, které efekt vendor lock-in působit nebudou.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/013 – R0215/2019
DISKUZE O REFORMĚ PŘEZKUMU VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK BY MĚLA BÝT VEDENA ODBORNÍKY
(06. 02. 2020)Více »
Neziskové organizace využily obnoveného zájmu médií o Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a opět volají po reformě dozoru nad zadáváním veřejných zakázek. Podle jejich tvrzení je údajně přezkum prováděný ze strany ÚOHS neefektivní, náchylný k systémové korupci a podobný systém dozoru funguje pouze v Bulharsku.
Jedná se o další důkaz, že diskuze o případné reformě přezkumu VZ je vedena především na základě emocí a osobních antipatií představitelů neziskových sdružení vůči vedení ÚOHS. Nepadají v ní věcné argumenty, volání po systémové změně je motivováno neprokázanými podezřeními a spekulacemi o údajné korupci ve vedení ÚOHS.
Více zde
UPOZORNĚNÍ PRO DODAVATELE ZAPSANÉ V SKD
(29. 01. 2020)Více »
Upozorňujeme Vás, že dodavatel zapsaný v Seznamu kvalifikovaných dodavatelů má povinnost dle § 231 odst. 1 zákona o zadávání veřejných zakázek, každý rok nám písemně oznámit po začátku roku nejpozději do 31.3., že nedošlo ke změně zapsaných údajů a ve stejné lhůtě je povinen předložit doklady dle § 74 odst. 1 písm. b) až d) (potvrzení FÚ o neexistenci daňových nedoplatků - nikoli stav os. účtu, potvrzení SSZ a čestné prohlášení ohledně spotřební daně a placení zdr. pojištění – nikoli potvrzení jednotlivých zdravotních pojišťoven). Doklady se předkládají v originále či úředně ověřené kopii.
V roce 2020 musí být kompletní oznámení podané v listinné podobě zaevidováno podatelnou MMR v úterý 31.3.2020 a oznámení podané v elektronické podobě musí být zaevidováno v podatelně MMR ve stejném termínu.
Více zde
PŘEDSEDA ÚOHS PRAVOMOCNĚ ZAMÍTL NÁVRH PROTI ZAKÁZCE NA MÝTNÉHO AUDITORA
(27. 01. 2020)Více »
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj svým rozhodnutím ze 24. ledna 2020 zamítl rozklad společnosti Kapsch Telematic Services spol. s r. o. a definitivně tak nevyhověl jejímu návrhu směřujícímu proti veřejné zakázce Ředitelství silnic a dálnic ČR na služby supervizora elektronického mýtného.
Pravomocně tak bylo potvrzeno prvostupňové rozhodnutí, v němž Úřad zamítl námitky navrhovatele týkající se nastavení hodnotících kritérií, kdy zadavatel hodnotil rozdílně zkušenosti s realizací zakázky, jejímž předmětem byly průběžně poskytované služby kontroly a vyhodnocení kvalitativních a kvantitativních ukazatelů provozu otevřeného mýtného systému, a zkušenosti s realizací zakázky, jejímž předmětem bylo řízení provozu otevřeného mýtného systému.
Podle závěrů Úřadu byly důvody, kterými zadavatel obhajoval pravidla pro hodnocení, dostatečně racionální, logické a přiměřené s ohledem na charakter veřejné zakázky a oprávněné potřeby zadavatele.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/005 - R0216/2019
CPV KÓD - OD 15. 1. 2020 NOVÉ PRAVIDLO
(27. 01. 2020)Více »
Od 15.1.2020 dochází k významné změně validačních pravidel na straně TEDu, což ovlivní i validační pravidla ve VVZ. Změna spočívá v tom, že hlavní CPV kód musí NOVĚ odpovídat předmětu veřejné zakázky, a to dle následujícího pravidla:
dodávky – CPV kód od 0 do 44 a 48
stavební práce – CPV kód 45
služby – CPV kód od 49 do 98
Nerespektování tohoto pravidla způsobí, že TED formulář odmítne jako chybný, což by znamenalo nemožnost uveřejnění formuláře v TEDu, proto bude na straně VVZ upravena validace tak, že nebude možné uveřejnit formulář, pokud nebudou CPV kódy odpovídat NOVÝM pravidlům. Tato změna se týká pouze evropských formulářů, tedy formulářů řady „F“.
ŘEDITEL TRANSPARENCY INTERNATIONAL JE NEOBJEKTIVNÍ, ÚOHS FUNGUJE EFEKTIVNĚ
(27. 01. 2020)Více »
Ředitel Transparency International David Ondráčka v rozhovoru pro deník Právo (24. 1. 2020, s. 1 a 3) ostře kritizoval fungování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže i jeho vedení. Prohlášení ředitele Transparency International jsou motivována zejména tím, že Úřad nejde tomuto neziskovému sdružení tzv. na ruku a rozhoduje nezávisle a v souladu s platnými zákony.
Úřad vydává svá rozhodnutí v zákonných lhůtách, jeho rozhodovací činnost je konzistentní a případné odchylky jsou vždy řádně zdůvodněny. S výsledky činnosti Úřadu se může veřejnost kdykoliv seznámit ve výroční zprávě a ve sbírkách rozhodnutí, které jsou volně přístupné na internetu. Představitelé Úřadu jsou rovněž kdykoliv připraveni (a rovněž k tomu reálně dochází) objasnit jakékoliv vydané rozhodnutí i obhájit každou korunu, která byla na provoz úřadu vydána ze státního rozpočtu, jak před oběma komorami Parlamentu České republiky, tak i ve Vládě ČR, pokud by si to tyto ústavní orgány vyžádaly.
Rozhodnutí Úřadu samozřejmě přezkoumávají správní soudy, přičemž řada jiných státních orgánů by byla ráda, pokud by dosahovala při obhajobě svých rozhodnutí obdobné úspěšnosti, jakou má v těchto sporech ÚOHS. Navíc v podstatě 98 % rozhodnutí Úřadu není nijak zpochybněno, nebo v přezkumu obstojí.
Tiskové oddělení ÚOHS
Více zde
VARNSDORF NEPODAL ROZKLAD, POKUTA ZA RADARY JE PRAVOMOCNÁ
(09. 01. 2020)Více »
Město Varnsdorf nepodalo rozklad proti pokutě ve výši 650 000 Kč, kterou mu za pochybení při uzavírání smluv na pronájem radarů svým prvostupňovým rozhodnutím ze závěru loňského roku uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Rozhodnutí již tedy nabylo právní moci.
Město Varnsdorf opakovaně porušilo zákon o zadávání veřejných zakázek, když chybovalo ve veřejných zakázkách „Nájem systémů pro měření rychlostí na pozemních komunikacích včetně příslušného software pro správu a zpracování přestupků“. V prvním případě zadavatel v důsledku nesprávně stanovené předpokládané hodnoty zadal nadlimitní veřejnou zakázku jako veřejnou zakázku malého rozsahu. V následné veřejné zakázce pak postupoval v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by prokázal splnění podmínek pro jeho použití. V případě obou veřejných zakázek zadavatel uzavřel smlouvu o nájmu měřicích zařízení s dodavatelem Water Solar Technology Ltd.
V současné době Úřad vede ještě další správní řízení, které se týká v pořadí již třetí smlouvy na nájem radarů ve Varnsdorfu.
Tiskové oddělení ÚOHS
20/002/VZ001 – S0148, 0149/2019
NSS ROZHODL I DRUHOU ČÁST MÝTNÉ KAUZY VE PROSPĚCH ÚOHS, ROZHODNUTÍ O ZÁKAZU PLNĚNÍ SE BUDE RUŠIT
(05. 12. 2019)Více »
Nejvyšší správní soud dnes zrušil rozsudek Krajského soudu v Brně ve věci návrhu na zákaz plnění smlouvy na systém elektronického mýtného.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nejprve v dané věci vydal rozhodnutí, kterým zamítl návrh na zákaz plnění. Krajský soud nicméně toto rozhodnutí zrušil, když uvedl, že smlouva byla uzavřena v rozporu s předběžným opatřením. Úřad na základě tohoto právního názoru musel vydat opakované rozhodnutí, v němž nepravomocně uložil Ministerstvu dopravy zákaz plnění smlouvy s ročním odkladem.
Dnešní rozsudek Nejvyššího správního soudu potvrdil správnost právního názoru ÚOHS, podle kterého předběžné opatření zaniklo, když se zadavatel vzdal práva na podání rozkladu. Původní rozhodnutí ÚOHS, v němž byl návrh na zákaz plnění smlouvy zamítnut, již nadále není zrušeno a Úřad se bude muset opět vypořádat s existencí dvou rozhodnutí v téže věci.
Tiskové oddělení ÚOHS
19/100
Odborné setkání - Veřejné setkání 2020
(14. 11. 2019)Více »
Lexikon VZ se účastní odborného setkání - Veřejné zakázky 2020, které pořádá Nakladatelství FORUM s.r.o.
Témata: Změny ZZVZ – Vývoj v elektronizaci – Perspektivy dotací
Termín: 20. 11. 2019
Přednáší: Ing. Jan Ségl, Ing. Romana Smetánková, Ph.D., JUDr. Lenka Matochová, JUDr. Mgr. Vlastimil Fidler, Mgr. Michaela Machálková
Místo konání: Hotel Olympik, Praha
Zveme vás k účasti na 16. tradičním odborném setkání pod záštitou Veřejných zakázek v praxi. Dozvíte se, co vás čeká v roce 2020 a jakých změn by měl doznat ZZVZ. Zaměříme se také na vývoj NEN, rozcestník ROZZA a další plány v elektronizaci stejně jako na povinné přijímání elektronických faktur od 1. 4. 2020. Komplexní příprava na nový rok v jediném dni!
Více zde
Ústavní soud zrušil poplatek za zpochybnění veřejných zakázek před ÚOHS
(13. 11. 2019)Více »
Upozornění na podezřelé zakázky se budou moci k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) opět podávat bezplatně. Ústavní soud (ÚS) totiž dnes 13.11.2019 zrušil povinnost uhradit spolu s každým podnětem poplatek 10 tisíc korun. Soud vyhověl návrhu nevládní organizace Transparency International.
Poplatek se musel platit od roku 2016.
Ústavní soud, Brno, TZ 129/2019
Více zde