Aktuality
Digitalizace stavebního řízení – kroky zadavatele a přezkum ze strany ÚOHS
(14. 10. 2024)Více »
S ohledem na rostoucí zájem médií o téma digitalizace stavebního řízení připravil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže chronologický souhrn digitalizačních procesů ve stavebním řízení z hlediska veřejných zakázek, včetně příslušných správních řízení vedených tímto úřadem.
K digitalizaci stavebního řízení – kroky zadavatele a přezkum ze strany ÚOHS najdete ZDE.
Tiskové oddělení ÚOHS
Povodně 2024
(24. 09. 2024)Na webových stránkách Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) najdete všechny klíčové informace o:
- dotačním programu Živel
- výjimkách z platnosti stavebního zákona při mimořádných situacích
- možnostech rychlejšího zadávání veřejných zakázek
- poradenství ohledně čerpání finanční podpory
Ministerstvo pro místní rozvoj do tří týdnů od konce stavu nebezpečí předloží vládě komplexní strategii obnovy území, které zasáhly povodně. Už v předstihu resort připravil na obnovu majetku samospráv stovky milionů korun v programu Živel a poté ho navýšil na 800 milionů korun. Intenzivně hledá další zdroje financování. Na těchto stránkách najdou samosprávy informace o programu, výjimkách ze stavebního zákona při mimořádných událostech nebo o možnostech rychlého zadávání veřejných zakázek. Poradenství poskytují také místní pobočky Centra pro regionální rozvoj. Související dotazy mohou samosprávy zasílat na adresu povodne2024@mmr.gov.cz.
Více informací na stránkách MMR zde.
Sborník vybraných rozhodnutí ÚOHS o veřejných zakázkách ve zdravotnictví
(18. 09. 2024)Více »
Nově vydávaný aktualizovaný sborník se zabývá vybranými rozhodnutími z oblasti zdravotnictví vydanými Úřadem v období od ledna 2021 do června 2024. Původní sborník byl vydán v květnu 2023 a analyzoval vybraná rozhodnutí do konce roku 2022. Cílem sborníku je shromáždit věcně zajímavá meritorní prvostupňová i druhostupňová rozhodnutí ÚOHS vydaná v rámci správních řízení zahájených na návrh či z moci úřední v uvedeném období a týkající se problematiky veřejných zakázek zadávaných ve zdravotnictví.
Veřejné zakázky ve zdravotnickém sektoru představují široké a rozmanité spektrum předmětů plnění týkající se všech druhů veřejných zakázek, tedy zakázek na dodávky, služby nebo stavební práce.
Sborník je přehledně rozčleněn do kapitol podle věcně příbuzných témat odpovídajících předmětu přezkumu ze strany ÚOHS v jednotlivých správních řízeních: druhy a režimy veřejných zakázek, zadávací podmínky, vysvětlení, změna nebo doplnění zadávací dokumentace, vyloučení dodavatele z účasti v zadávacím řízení, hodnocení nabídek, posouzení podmínek účasti v zadávacím řízení a zrušení zadávacího řízení.
Na jednotlivých případech je podáno stručné shrnutí merita projednávané věci a nastíněny některé úvahy prezentované v rámci vybraných rozhodnutí s cílem napomoci dobré zakázkové praxi.
Součástí rozhodnutí zařazených do sborníku je rovněž hypertextový odkaz na jeho úplné znění zveřejněné ve sbírce rozhodnutí na internetových stránkách ÚOHS.
Sborník vybraných rozhodnutí ÚOHS veřejné zakázky z oblasti zdravotnictví (01/2021–06/2024)
Tiskové oddělení ÚOHS
Spuštění pilotního provozu a vydání dokumentace k Registru veřejných zakázek
(17. 09. 2024)Více »
Ministerstvo pro místní rozvoj vydalo Pravidla použití registru veřejných zakázek (dále jen „Pravidla“), která jsou určená pro provozovatele elektronických nástrojů a dalších informačních systémů NIPEZ. Při splnění požadavků stanovených v Pravidlech je možné napojit elektronický nástroj či informační systém na Registr veřejných zakázek.
Zároveň byl spuštěn pilotní provoz Registru veřejných zakázek, do nějž jsou momentálně odesílána data z Národního elektronického nástroje. V současné době probíhá proces napojování Věstníku veřejných zakázek a statistického modulu RAV NIPEZ.
Registr veřejných zakázek (dále jen „RVZ“) je komponentou NIPEZ, jejímž základním úkolem je vedení centrální evidence dat o veřejných zakázkách na základě informací poskytnutých certifikovanými elektronickými nástroji a dalšími informačními systémy NIPEZ a jejich distribuce do jiných informačních systémů za účelem
- lepší kvality dat díky harmonizaci údajů o veřejné zakázce, které jsou vedeny v různých modulech NIPEZ
- tvorby statistik
- předvyplňování formulářů ve Věstníku veřejných zakázek údaji vedenými v elektronickém nástroji
- publikace otevřených dat
- jednotného přístupu kontrolních orgánů a dalších oprávněných subjektů k datům o veřejných zakázkách
- umožnění budoucího rozvoje NIPEZ
- centrální služby pro dodavatele – jednotné vyhledávání zakázek napříč všemi certifikovanými elektronickými nástroji a jednotné místo pro podání nabídek
- centrální registr subjektů a oprávnění – data o veřejných zakázkách budou zpřístupňována pouze oprávněným osobám vedeným v tomto registru
RVZ nemá žádnou veřejnou webovou stránku, funguje na pozadí a mezi jeho základní funkce patří:
- příjem dat o veřejných zakázkách z elektronických nástrojů/Věstníku veřejných zakázek
- uchovávání dat
- výdej dat o konkrétních veřejných zakázkách oprávněným příjemcům.
Napojení na RVZ bude předpokladem pro certifikaci elektronických nástrojů dle nově připravované vyhlášky, která nahradí stávající vyhlášku č. 260/2016 Sb. s plánovanou účinností od 1.7.2025. Ministerstvo pro místní rozvoj proto vyzývá provozovatele certifikovaných elektronických nástrojů k zapojení do pilotního provozu Registru veřejných zakázek.
Dokumentace k RVZ je k dispozici zde, v případě dotazů můžete využít následující kontakty: email: hotline@nipez.cz, tel: +420 841 888 841
Nový stavební zákon začal platit i pro běžné stavby.
(29. 07. 2024)Více »
Od 1. července 2024 začal platit nový stavební zákon také pro běžné stavby. Dlouhodobě zrychlí a zjednoduší stavební řízení. Upouští od zbytečných technických požadavků, což zlevní především bytovou výstavbu. Stavební povolení získá stavebník na jednom místě online v portálu stavebníka. Společně s novým stavebním zákonem nabyly účinnosti také související prováděcí předpisy včetně moderní vyhlášky o požadavcích na výstavbu. Zákon počítá také s přechodným obdobím do konce června 2027. Do této doby bude možné použít dokumentaci, kterou stavebník rozpracoval před účinností nového stavebního zákona.
Namísto dvou přináší nový stavební zákon jediné řízení, ve kterém se stavba umístí i povolí. Z pohledu stavebníka jde také o jedno razítko. Stanovuje pevné lhůty pro vydání rozhodnutí – 30 dnů ode dne zahájení řízení v případě jednoduché stavby, 60 dnů ode dne zahájení řízení v ostatních případech. Pokud stavebník nedodá k žádosti závazná stanoviska, vyžádá si je stavební úřad u dotčených orgánů sám. Zákon také zabraňuje takzvanému ping-pongu, pokud se některý účastník odvolá, rozhoduje nadřízený stavební úřad, spis se už nikam nevrací. „Nový stavební zákon jako celek povede ke zrychlení povolovacích procesů a spolu s vyhláškou o požadavcích na výstavbu zlevní hlavně bytové projekty. Pro mě je také zásadní, že se pro něj podařilo získat samosprávy, profesní komory a hlavně hlasy zákonodárců všech politických stran ve Sněmovně. Stavebníci potřebují jistotu, že se zákon nebude s každou novou vládou zásadně měnit,“ prohlásil místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.
Jednotné environmentální stanovisko nově nahrazuje stanoviska podle devíti různých zákonů. V novém stavebním zákoně také došlo k rozšíření okruhu staveb, které nepotřebují posouzení stavebního úřadu. Jedná se o některé stavby obnovitelných zdrojů energie, výměnu vedení a sítí nebo přípojky do 25 m a další. Díky digitalizaci stavebního řízení, zjednodušení dokumentace nebo přechodu komplexních staveb na Dopravní a energetický stavební úřad se na malých stavebních úřadech sníží objem úředních úkonů o 30 až 40 %. „V novém stavebním zákoně jsme zachovali rozhodování co nejblíže lidem, v samotných obcích. Na druhou stranu pro nás bylo důležité odlehčit menším stavebním úřadům, které se dlouhodobě potýkají s nedostatkem zaměstnanců. Usilujeme také o změny v tabulkových platech a digitalizace stavebního řízení nám konečně poskytne data, které potřebujeme pro nastavení výkonnostního financování úřadů,“ shrnul Bartoš.
Společně s novým stavebním zákonem jsou od prvního července účinné také související prováděcí předpisy. Kromě Sbírky jsou také dostupné na internetových stránkách MMR zde.
Vyhláška o požadavcích na výstavbu
Vyhláška požadavky výrazně zjednodušuje, od některých přežitých dokonce úplně upouští, například na oslunění nebo výšku rodinných rekreačních staveb. Snižuje nároky na parkovací místa nebo ruší nutnost oddělovat toalety předsíní. V závislosti na lokalitě mohou tyto změny snížit investiční náklady na byt. Vyhláška navíc přebírá a nahrazuje technické požadavky několika dosavadních předpisů, a tedy výrazně sjednocuje právní úpravu. Díky řadě výjimek si obce nově mohou ve svých regulačních plánech a územních plánech s prvky regulačního plánu upravit požadavky na vymezování pozemků nebo umisťování staveb podle svých potřeb.
Vyhláška o stanovení obecních stavebních úřadů
Stanovuje obce, ve kterých nacházejí stavební úřady a vymezuje jejich správní obvody. Platí, že rozhodování zůstává přímo v území, v rukách úředníků, kteří místní situaci znají nejlépe. Vyjma šesti obcí, které požádaly samy o zrušení stavebního úřadu.
Vyhláška o dokumentaci staveb
Dokumentace pro povolení záměru je nově pouze jednostupňová – nevypracovává se zvlášť pro územní rozhodnutí a stavební povolení. Výrazně se omezuje její rozsah a podrobnost. Nově dokumentace pro povolení záměru odpovídá dnešní dokumentaci pro územní rozhodnutí rozšířené o posouzení statiky a požární bezpečnosti. Vyhláška také omezuje případy, kdy se některé údaje uváděly opakovaně v různých částech dokumentace. Aby se u komplexnějších staveb zabránilo nutnosti vypracovat více dokumentací podle různých právních předpisů, připravilo MMR takzvanou „přílohu pro dokumentaci povolení souboru staveb“. Celý proces je díky ní především pro projektanty jednodušší.
Vyhláška o provedení některých ustanovení stavebního zákona
Obsahuje formuláře žádostí, které se odesílají stavebním úřadům, nebo formulář návrhu na stanovení ochranného pásma. Podrobně také upravuje systém stavebně technické prevence a problematiku autorizovaných inspektorů. Vyhláška je úzce provázaná s digitalizací stavebního řízení a stanovuje také podobu souvisejících formulářů. Nový stavební zákon umožňuje podat žádost v listinné i elektronické podobě. Vyhláška zajišťuje strojovou čitelnost údajů. Portál stavebníka žadatele provede tak, aby vyplňoval jen ty části interaktivního formuláře, které se týkají jeho záměru.
(Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR - Nový stavební zákon začal platit i pro běžné stavby.)
Nové povinnosti zadavatelů nadlimitních veřejných zakázek obsahujících určité net zero technologie
(08. 07. 2024)Více »
Dne 28. 6. 2024 bylo v Úředním věstníku EU uveřejněno Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1735, kterým se zřizuje rámec opatření pro posílení evropského ekosystému výroby technologií pro nulové čisté emise a mění nařízení (EU) 2018/1724, tzv. Net Zero Industry Act (dále jen „NZIA“).
NZIA obsahuje kapitolu o přístupu na trhy, která mimo jiné zavádí povinná necenová kritéria v nadlimitních veřejných zakázkách na pořizování určitých net zero technologií vyjmenovaných v čl. 4 odst. 1 písm. a) až k) NZIA, případně nadlimitních veřejných zakázkách, které tyto technologie obsahují.
Zahrnuté technologie net zero jsou:
a) solární technologie, včetně fotovoltaických, solárních termoelektrických a solárních termálních technologií;
b) technologie pro výrobu větrné energie na pevnině a pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů na moři;
c) bateriové technologie a technologie ukládání energie;
d) tepelná čerpadla a technologie pro využití geotermální energie;
e) vodíkové technologie, včetně elektrolyzérů a palivových článků;
f) technologie v oblasti udržitelné výroby bioplynu a biometanu;
g) technologie CCS;
h) technologie v oblasti elektrizačních soustav, včetně technologií elektrického dobíjení pro dopravu a technologií pro digitalizaci soustavy;
i) technologie v oblasti energie z jaderného štěpení, včetně technologií jaderného palivového cyklu;
j) technologie v oblasti udržitelných alternativních paliv;
k) technologie v oblasti hydroelektrické energie.
Podle článku 25 NZIA tzv. Net Zero Industry Act existují tři kategorie kritérií, které musí být povinně uplatněny při pořizování dotčených technologií:
- Minimální povinné environmentální požadavky (čl. 25 odst. 1 NZIA)
- Doplňková povinná kritéria u stavebních veřejných zakázek vč. koncesí (čl. 25 odst. 3 NZIA)
- Příspěvek k odolnosti (čl. 25 odst. 7 NZIA)
Více informací a podrobnosti najdete na webu Ministerstva pro místní rozvoj ZDE.
Nařízení – EU – 2024/1735 – CS – EUR-Lex (europa.eu)
Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj
Evropské nařízení přináší nové povinnosti do zadávání VZ na bezemisní městské autobusy
(24. 06. 2024)Více »
Dne 6. 6. 2024 bylo v Úředním věstníku EU uveřejněno Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1610 ze dne 14. května 2024, kterým se mění nařízení (EU) 2019/1242, pokud jde o zpřísnění výkonnostních norem pro emise CO2 pro nová těžká vozidla a začlenění povinností vykazovat údaje, a nařízení (EU) 2018/858 a zrušuje nařízení (EU) 2018/956 (dále jen „nařízení“).
V tomto nařízení je v novém čl. 3e stanovena povinnost pro veřejné zadavatele a zadavatele sektorových veřejných zakázek (dále jen „zadavatelé“) při zadávání (nadlimitních) veřejných zakázek
– na dodávky, jejichž předmětem je nákup, leasing, pronájem nebo splátkový prodej nových* městských autobusů s nulovými emisemi a
– veřejných zakázek na veřejné služby, jejichž hlavním předmětem je používání takovýchto městských autobusů (dále jen „předmětné zakázky“)
vycházet z ekonomicky nejvýhodnější nabídky, která zahrnuje nejlepší poměr mezi cenou a kvalitou.
Dále musí zadavatelé u předmětných veřejných zakázek zahrnout do technických podmínek nebo stanovit jako kritérium kvality v rámci hodnocení nabídek alespoň 2 z následujících kritérií:
a) podíl výrobků z nabídek s původem ze třetích zemí určený v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 952/2013. Toto kritérium se vztahuje pouze na výrobky z nabídek pocházejících ze zemí, které nejsou členy Dohody o vládních zakázkách a které s Unií neuzavřely dohodu o volném obchodu, včetně pravidel pro zadávání veřejných zakázek;
b) stávající a odhadovaná dostupnost náhradních dílů nezbytných pro fungování zařízení, které je předmětem nabídky;
c) závazek předkladatele nabídky, že případné změny v jeho dodavatelském řetězci během plnění zakázky neovlivní negativně plnění dané zakázky;
d) osvědčení nebo dokumentace prokazující, že organizace dodavatelského řetězce předkladatele nabídky umožňuje tomuto předkladateli nabídky dodržet požadavek na bezpečnost dodávek;
e) environmentální udržitelnost nad rámec minimálních požadavků stanovených v platných právních aktech Unie.
Platí tedy, že jako technická podmínka či jako kritérium kvality v rámci hodnocení nabídek u předmětných veřejných zakázek musí být uplatněno alespoň jedno kritérium týkající se přínosu nabídky k bezpečnosti dodávek (tedy některé z kritérií a) až d)).
Nad rámec výše uvedeného zadavatelé mohou používat v předmětných veřejných zakázkách i jiná kritéria.
Jestliže se jako jedno z kritérií kvality použije přínos nabídky k bezpečnosti dodávek, přidělí se mu v rámci hodnocení váha 15 až 40 %.
Nařízení se použije ode dne 1. července 2024. Od tohoto data tedy musí zadavatelé v zadávacích dokumentacích předmětných veřejných zakázek uplatňovat výše uvedená pravidla.
Text nařízení v českém jazyce naleznete ZDE.
*Slovo „nových“ je v originální anglické verzi nařízení, nedopatřením chybí v české verzi nařízení.
Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj
Metodické stanovisko k využití dokumentace podle dosavadních předpisů pro zadávání VZ na stavební práce po 1.7.2024
(24. 06. 2024)Více »
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) vydává nové metodické stanovisko týkající se použití stavební dokumentace vytvořené podle dosvadních právních předpisů (zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášek č. 499/2006 Sb. nebo č. 146/2008 Sb.) při zadávání veřejných zakázek na stavební práce po 1. červenci 2024.
Stanovisko je k dispozici zde.
Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj
Informace ke změně XSD schémat pro profily zadavatele dle přílohy č. 3 vyhlášky 345/2023 Sb.
(28. 05. 2024)Více »
V návaznosti na nabytí účinnosti vyhlášky č. 345/2023 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek a náležitostech profilu zadavatele, budou mít informace o veřejné zakázce uveřejněné na profilu zadavatele od 1. července 2024 podobu strukturovaných dat, jejichž popis je uveden v příloze č. 3 k této vyhlášce.
Nový popis strukturovaných dat se liší od původního popisu dle přílohy č. 8 vyhlášky č. 168/2016 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o ZZVZ a náležitostech profilu zadavatele. Z tohoto důvodu MMR připravilo a zveřejnilo nová XML a XSD schémata pro profil zadavatele, aby mohli provozovatelé upravit své elektronické nástroje podle nové právní úpravy.
Nová schémata včetně jejich podrobného popisu jsou dostupná zde.
Testovací prostředí pro ověření funkcionality profilů dle vyhlášky č. 345/2023 Sb. je dostupné zde.
Vzhledem k výše zmíněnému je možný vznik následujících 3 situací:
Uveřejnění nové zakázky po 1. 7. 2024 -> data na profilu zadavatele k dané VZ musí být ve struktuře XSD podle vyhlášky č. 345/2023 Sb.
Veřejné zakázky ukončené před 1. 7. 2024, do kterých již nebudou doplňovány žádné údaje -> informace o těchto VZ jsou již z profilu zadavatele staženy do ISVZ a není tedy potřeba jejich aktualizace, můžou tedy zůstat ve struktuře podle vyhlášky č. 168/2016 Sb.
Veřejné zakázky zahájené před 1. 7. 2024, do kterých bude nutné zasahovat např. uvedení skutečně uhrazené ceny -> v tomto případě bude VZ z profilu zadavatele znovu stahována do ISVZ, a proto je nezbytné, aby byla data k této VZ aktualizována, tzn., že data musí být ve struktuře dle vyhlášky č. 345/2023 Sb. Ze strany zadavatele bude vyžadováno doplnit manuálně údaje, které nebyly vymezené ve vyhlášce č. 168/2016 Sb.
Průvodce základy veřejného zadávání
(14. 05. 2024)Více »
„Průvodce představuje spojení teorie a praxe procesu veřejného zadávání; a provede vás celým zadávacím řízením. Nejedná se o komplexní všeříkající návod, jak bezchybně zadat veřejnou zakázku, snaží se však v maximální míře přiblížit alespoň základní instituty a procesy zadávacího řízení,“ představil publikaci předseda ÚOHS Petr Mlsna.
Úřad sice není metodickým orgánem pro oblast veřejného zadávání, ale jelikož vnímá složitost a citlivost veřejného investování, zaměřil se nad rámec čistě dozorové činnosti v rámci svých možností také na osvětu a sdílení svého know-how z výkonu dozoru. Děje se tak prostřednictvím pravidelně pořádaných Metodických dnů veřejného zadávání, účastí zástupců Úřadu na konferencích, seminářích, školeních a dalších setkáních se stakeholdery. Snahou je objasnit subjektům pohybujícím se ve světě veřejných zakázek proces zadávání z pohledu dozorového orgánu. O přiblížení své rozhodovací praxe a svých úvah usiluje Úřad rovněž prostřednictvím vydávaných Sborníků rozhodnutí a v případech, kdy je to možné, též některé zakázkové aspekty přibližuje prostřednictvím metodik či stanovisek. Právě někde na pomezí Sborníků rozhodnutí a metodiky je vystavěna i právě představená publikace.
Průvodce základy veřejných zakázek ke stažení zde
Tiskové oddělení ÚOHS
24/079
LL.M. program – Veřejné zakázky
(07. 05. 2024)Více »
Právnická fakulta Univerzity Karlovy (PF UK) a Asociace pro veřejné zakázky (AVZ) pro Vás od akademického roku 2024/2025 otevírají program LL.M. ve specializaci Veřejné zakázky.
Výklady v rámci kurzu LL.M. budou zohledňovat všechny tyto skutečnosti a vlivy. Výuka bude reflektovat v nezbytném rozsahu obecná, teoretická východiska. Její stěžejní orientace však bude zaměřena na praktické aplikace a výklad dílčích institutů ve vazbě na příslušná rozhodnutí a judikáty. Absentovat nebude ani silný dovednostní prvek, který bude reflektován zejména v rámci samostatných prací účastníků kurzu.
Sborník vybraných rozhodnutí z oblasti veřejných zakázek z oboru telekomunikace a telematiky
(01. 03. 2024)Více »
SBORNÍK VYBRANÝCH ROZHODNUTÍ Z OBLASTI VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK Z OBORU TELEKOMUNIKACE A TELEMATIKY
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydává další tematický sborník vybraných rozhodnutí z oblasti veřejných zakázek, tentokrát z oboru telekomunikace a telematika.
Ve sborníku jsou shromážděna věcně zajímavá meritorní prvostupňová a druhostupňová rozhodnutí Úřadu vydaná v rámci správních řízení zahájených na návrh či z moci úřední v období od ledna 2021 do prosince 2023.
Sborník zahrnuje rozhodnutí týkající se služeb telefonních operátorů (hlasové a datové služby), služeb centrálního dispečinku, audiovizuální techniky či kamerových systémů městské hromadné dopravy a další.
Sborník najdete ZDE.
Vydávaný sborník je již čtvrtým v pořadí. V loňském roce Úřad vydal tři sborníky rozhodnutí z oblasti veřejných zakázek, a to ze sféry zdravotnictví, stavebnictví a informačních technologií, a rovněž vyšel aktualizovaný již dříve vydaný sborník týkající se veřejných zakázek v dopravě.
Upozornění k vyplňování zadavatele ve formulářích ve Věstníku veřejných zakázek.
(01. 03. 2024)Více »
MMR upozorňuje uživatele Věstníku veřejných zakázek na korektní vyplňování položky ID – Zadavatel (OPT-300-Procedure-Buyer) ve formulářích.
U této položky je k dispozici rozbalovací seznam, kde zvolíte odpovídající subjekt, který byl nadefinován na začátku formuláře v sekci Subjekty a v daném zadávacím postupu vystupuje v roli zadavatele.
Pokud je u daného zadávacího postupu více zadavatelů (společné zadávání, centralizované zadávání), lze doplnit dalšího zadavatele pomocí tlačítka Vložit další „Zadavatel“.
V sekci Subjekty je třeba nadefinovat všechny subjekty, které se ve formuláři použijí – zejm. zadavatel, vybraní dodavatelé, externí administrátor apod. Zadavatel (dle uživatelského účtu) a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jsou v každém formuláři předdefinovány. Každý další subjekt je potřeba založit prostřednictvím tlačítka Vložit další „Subjekty uvedené v oznámení“.
Nová verze Věstníku veřejných zakázek
(05. 02. 2024)Více »
Dnes, dne 5. 2. 2024 byla spuštěna nová verze VVZ související s přechodem na novou podobu uveřejňovacích formulářů (eForms).
- Aktualizovaný provozní řád, související metodiky a nejčastější dotazy a odpovědi (FAQ) naleznete v sekci Nápověda a dokumentace.
- Současně v této souvislosti upozorňujeme, že k 1. 2. 2024 vešla v účinnost nová vyhláška č. 345/2023 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek a náležitostech profilu zadavatele.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)
Odstávka VVZ a přístup do referenčního prostředí
(30. 01. 2024)Více »
Aktuálně probíhá plánovaná odstávka Věstníku veřejných zakázek (VVZ), a to do pondělí 5. 2. 2024 do 8:00. Během odstávky není možné odesílat ani uveřejňovat žádné formuláře včetně podávání formulářů z elektronických nástrojů. Uveřejněné formuláře jsou zpřístupněny pouze pro čtení ve veřejné části Věstníku.
Od čtvrtka 1. 2. 2024 od 8:00 pak bude VVZ zcela mimo provoz a po otevření stránky se zobrazí pouze informace o probíhající plánované odstávce.
Od pondělí 5. 2. 2024 od 8:00 bude k dispozici nová verze VVZ související s přechodem na novou podobu uveřejňovacích formulářů (eForms).
Novou verzi VVZ si můžete vyzkoušet v referenčním prostředí na adrese https://ref.vvz.nipez.cz/ (přihlašovací jméno: „lbsrcj„, heslo: „Vvz123456789„).
Metodické pokyny pro základní orientaci v nové verzi VVZ a pro vyplnění eFORMS naleznete zde.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)
Upozornění pro dodavatele zapsané v Seznamu kvalifikovaných dodavatelů
(12. 01. 2024)Více »
UPOZORNĚNÍ PRO DODAVATELE ZAPSANÉ V SEZNAMU KVALIFIKOVANÝCH DODAVATELŮ
Dodavatel zapsaný v Seznamu kvalifikovaných dodavatelů má povinnost dle § 231a odst. 1 ZZVZ, každý rok písemně oznámit po začátku roku nejpozději do 31. 3., že nedošlo ke změně zapsaných údajů a ve stejné lhůtě je povinen předložit doklady dle § 74 odst. 1 písm. b) až d):
- potvrzení FÚ o neexistenci daňových nedoplatků – nikoli stav os. účtu,
- potvrzení SSZ a
- čestné prohlášení ohledně spotřební daně a placení zdr. pojištění – nikoli potvrzení jednotlivých zdravotních pojišťoven).
Doklady se předkládají v originále či úředně ověřené kopii.
V roce 2024 musí být kompletní oznámení podané v listinné podobě zaevidováno podatelnou MMR ve čtvrtek 28. 3. 2024 a oznámení podané v elektronické podobě musí být zaevidováno v podatelně MMR nejpozději v neděli 31. 3. 2024.
Více se dozvíte na webu MMR.
Metodický postup pro SKD a šablony dokumentů.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)
Odesílání formulářů z elektronických nástrojů od února 2024
(05. 01. 2024)Více »
ODESÍLÁNÍ FORMULÁŘŮ Z ELEKTRONICKÝCH NÁSTROJŮ OD ÚNORA 2024
Po přechodu na eForms Ministerstvo pro místní rozvoj, které zastává roli správce Věstníku veřejných zakázek (VVZ), plánuje nadále nepoužívat API rozhraní pro odesílání formulářů prostřednictvím elektronických nástrojů.
Od února 2024 tak nebude dočasně možné odesílat formuláře z elektronických nástrojů.
- V budoucnu bude přenos informací z elektronických nástrojů do Věstníku veřejných zakázek (VVZ) nově zajištěn prostřednictvím Registru veřejných zakázek.
- Tento postup umožní uživatelům přenášet data o veřejné zakázce z certifikovaného elektronického nástroje napojeného na Registr, a tato informace se automaticky předvyplní do formuláře ve VVZ.
- V současné době probíhají dokončovací práce na propojení Registru veřejných zakázek s VVZ, a po dokončení bude veškerá dokumentace týkající se napojení elektronických nástrojů k dispozici na webových stránkách VVZ https://vvz.nipez.cz/.
- Zpřístupnění rozhraní a související dokumentace pro napojení elektronických nástrojů se předpokládá v průběhu roku 2024.
Legislativní změny k 1. lednu 2024
(03. 01. 2024)Více »
Nadlimitní veřejné zakázky
- Výše limitů, podle kterých se určuje, zda se jedná o nadlimitní veřejnou zakázku, se snížily (https://www.lexikonvz.cz/novinky/282)
- Limity vymezující veřejné zakázky malého rozsahu na dodávky a služby (2 mil. Kč) a stavební práce (6 mil. Kč) zůstávají nadále beze změny.
Okresní správa sociálního zabezpečení se změnila na územní správu sociálního zabezpečení
- V této souvislosti dochází také ke změně v ZZVZ. Doklad, kterým se prokazuje základní způsobilost v zadávacích řízeních, se nazývá „potvrzení příslušné územní správy sociálního zabezpečení“ (§ 75 ZZVZ).
- Tato organizační změna nemá dopady na obsah potvrzení, není tudíž důvod, aby zadavatelé v dříve zahájených zadávacích řízeních odmítali přijmout potvrzení z územní správy sociálního zabezpečení.
- Pro zadávací řízení zahájená v roce 2024 lze zadavatelům doporučit adekvátní úpravu znění zadávacích dokumentací.
Od 1. ledna 2024 bude pod ÚOHS spadat agenda přístupu k dopravní infrastruktuře
(28. 12. 2023)Více »
Ve Sbírce zákonů bude v nejbližších dnech publikován zákon, kterým dojde ke zrušení současného Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) a přesunutí jeho působnosti a pravomocí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), a to od 1. ledna 2024. Zákon byl schválen oběma komorami Parlamentu České republiky a podepsal jej také prezident republiky.
Po organizační stránce dochází k začlenění většiny personálu dosavadního ÚPDI do struktury ÚOHS. Konkrétně bude vytvořen Odbor dopravní infrastruktury v rámci Sekce legislativy a veřejné regulace. Bude tak zajištěna úplná kontinuita odbornosti i rozhodovací praxe související s přístupem k dopravní infrastruktuře.
Subjekty, které spadaly do působnosti ÚPDI, budou v těchto věcech od počátku roku 2024 komunikovat s ÚOHS. Základním prostředkem komunikace je elektronická podatelna ÚOHS a datová schránka (ID fs2aa2t).
Aktuální rozhodnutí a novinky z oblasti přístupu k dopravní infrastruktuře budou zveřejňovány pouze na internetových stránkách ÚOHS (uohs.gov.cz), kde bude pro tuto oblast vyčleněn samostatný oddíl. Po určitou dobu budou funkční i dosavadní internetové stránky ÚPDI, avšak již nebudou aktualizovány a nebudou tak obsahovat nové informace.
Tiskové oddělení ÚOHS
Sborník rozhodnutí o veřejných zakázkách v oblasti IT
(21. 12. 2023)Více »
ÚOHS rozšířil své oborové sborníky rozhodnutí o veřejných zakázkách o další oblast, kterou jsou zakázky v oblasti informačních technologií.
- Cílem těchto sborníků je v jedné publikaci shromáždit věcně zajímavá meritorní prvostupňová a druhostupňová rozhodnutí ÚOHS vydaná v rámci správních řízení zahájených na návrh či z moci úřední a podat čtenáři stručné shrnutí merita projednávané věci, jakož i nastínit některé úvahy prezentované v rámci uvedených rozhodnutí s cílem napomoci dobré zakázkové praxi.
- V právě vydávané publikaci se tak zaměřujeme na rozhodnutí z období 01/2021 až 06/2023 dotýkající se problematiky v oblasti IT, do níž řadíme zakázky na dodávky a služby související s poskytnutím hardware a software (zejm. provoz a rozvoj informačních systémů, licence, nástroje elektronické komunikace aj.).
- Závěry formulované v rozhodnutích zahrnutých do tohoto sborníku mají mnohdy přesah i mimo sféru jejich věcného zaměření, v důsledku čehož mohou být v mnoha případech aplikovatelné i na postupy zadavatelů v jiných odvětvích.
Sborník rozhodnutí najdete ZDE.
Metodika Vendor lock-in: únik a předcházení
(19. 12. 2023)Více »
Zástupci pracovní skupiny AVZ pro Veřejné zakázky v ICT vypracovali metodiku řešící problematiku vendor lock-inu a situace, které mu předcházejí, stejně jako situace, jak se z něj vymanit. Materiál je k dispozici a může pomoci všem, kteří řeší zakázky v IT oblasti a nastavení zadávacích podmínek, obchodních podmínek i postupy pro řešení vendor lock-inu, pokud již v něm zadavatel je. Přílohami metodiky jsou krokáře možností, které k řešení uvedených situací zadavatelé mají.
Materiál je uveřejněn na stránkách www.asociacevz.cz a může být návodným pro všechny, kteří řeší ve vztahu k IT systémům nastavení zadávacích podmínek, obchodních podmínek i postupy pro řešení vendor lock-inu, pokud již v něm zadavatel je.
Příloha č. 1: Krokář - Textová část
Příloha č. 2: Krokář – způsoby úniku – diagram
Příloha č. 3: Krokář – seznam opatření
Metodika vendor lock-in
Asociace pro veřejné zakázky, z.s.
Nová vyhláška upravující uveřejňování informací ve Věstníku veřejných zakázek a na profilu zadavatele
(11. 12. 2023)Více »
Dne 7. 12. 2023 byla ve Sbírce zákonů publikována vyhláška č. 345/2023 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek a náležitostech profilu zadavatele. Tato vyhláška nabude účinnosti od 1. února 2024.
Novou vyhlášku bylo nezbytné přijmout z důvodu implementace tzv. elektronických formulářů dle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/1780 ze dne 23. září 2019, kterým se stanoví standardní formuláře pro uveřejňování oznámení v oblasti zadávání veřejných zakázek a kterým se zrušuje prováděcí nařízení (EU) 2015/1986 („elektronické formuláře“), ve znění pozdějších právních předpisů.
Obsah vyhlášky rámcově odpovídá předchozí vyhlášce č. 168/2016 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek a náležitostech profilu zadavatele, přičemž cílem bylo vyjasnit některá sporná ustanovení, sjednotit a usnadnit aplikační praxi.
Klíčové změny oproti předchozí vyhlášce jsou následující:
- úprava způsobu doručování formulářů s ohledem na aplikační praxi,
- vymezení případů pro použití jednotlivých typů elektronických formulářů,
- úprava uveřejňovacích pravidel pro veřejné zakázky v podlimitním režimu,
- zapracování změny způsobu uveřejňování oprav údajů v již uveřejněných formulářích,
- úprava rozsahu, členění a popisu struktury informací uveřejňovaných na profilu zadavatele.
Ustanovení týkající se strukturovaných informací uváděných na profilu zadavatele mají odloženou účinnost od 1. července 2024, aby měli provozovatelé profilů zadavatele dostatek času na úpravu svých informačních systémů. Ministerstvo pro místní rozvoj za tímto účelem uveřejní nová XSD schémata včetně metodického pokynu na internetové stránce https://isvz.nipez.cz/.
Úplné znění vyhlášky č. 345/2023 Sb. je k dispozici zde.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)
Změna provozovatele číselníku NIPEZ
(05. 12. 2023)Více »
Od 1. prosince 2023 dochází ke změně provozovatele číselníku NIPEZ.
Nová kapitola v historii číselníku NIPEZ začíná 1. prosince 2023 s přechodem na nového provozovatele a aktualizací na novou internetovou adresu: https://isvz.nipez.cz/ciselniky/cnipez.
Hlavní změnou je zavedení nadstavbové vrstvy s 21 komoditními kategoriemi, zjednodušující navigaci.
Funkce vyhledávání podle klíčových slov zůstává zachována, a registrovaní uživatelé mohou nyní celý číselník stáhnout ve zvoleném formátu bez omezení.
Aktualizace reflektuje potřeby uživatelů a moderní požadavky na správu veřejných zakázek, s cílem přinést efektivnější a transparentnější procesy pro veřejné instituce a poskytovatele služeb.
Nadlimitní veřejné zakázky v letech 2024 a 2025
(22. 11. 2023)Více »
Od 1. 1. 2024 se budou měnit limity sloužící k určení nadlimitní veřejné zakázky.
Národní limity pro veřejné zakázky malého rozsahu na dodávky a služby (2 mil. Kč) a stavební práce (6 mil. Kč) zůstávají nadále beze změny dle aktuální zákonné úpravy.
Přestože na úrovni EU byly limity v eurech navýšeny (nařízení 2023/2495, nařízení 2023/2496, nařízení 2023/2497, nařízení 2023/2510), dochází v ČR k jejich snížení, což je způsobeno silným kurzem koruny, tedy přepočtem z eur (sdělení o odpovídajících hodnotách). Ministerstvo pro místní rozvoj připravuje navazující novelizaci nařízení vlády č. 172/2016 Sb.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)
Metodické doporučení k výkladu § 11 a § 12 ZZVZ (vertikální a horizontální spolupráce)
(27. 10. 2023)Více »
Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo metodické doporučení k výkladu § 11 a § 12 ZZVZ (vertikální a horizontální spolupráce) dle aktuální právní úpravy po novele č. 166/2023 Sb., kterou byla upravena definice státu – České republiky jako veřejného zadavatele.
Metodiku naleznete ZDE.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)
Těšíme se na Vás!
(18. 10. 2023)Více »
Jsme součástí týmu!
Proč právě kurz Digitální zakázkářský tým?
Je to jediný certifikovaný kurz svého druhu vzniklý z podnětu a za podpory specialistů na zadávání veřejných zakázek a Ministerstva pro místní rozvoj ČR, na základě doporučení Evropské komise a ve spolupráci s Ekonomickou fakultou VŠB-TUO.
Program DZT nabízí jedinečnou kombinaci akademického a praktického přístupu a poskytuje nejmodernější znalosti, nástroje a metody pro zadávání veřejných zakázek, včetně ekologického a inovativního zadávání veřejných zakázek šetrného k malým a středním podnikům a probíhá kombinovanou formou – prezenčně i online.
Studijní osnovy byly pečlivě sestaveny tak, aby odrážely všestrannost, která je pro kvalitní zadávání veřejných zakázek nezbytná a vychází z vyhlášeného Public Procurement Excellence programu.
Více informací a registraci najdte ZDE a pozvánku můžete shlednout ZDE.
Úřad vydal další sborník rozhodnutí o veřejných zakázkách, tentokrát z oblasti stavebnictví
(03. 10. 2023)Více »
Po souhrnech rozhodovací praxe o veřejných zakázkách v oblasti dopravy a zdravotnictví vydává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže další sborník rozhodnutí, tentokrát týkajících se stavebních veřejných zakázek.
Cílem sborníku je předložit odborné veřejnosti věcně zajímavá meritorní prvostupňová a druhostupňová rozhodnutí ÚOHS dotýkající se problematiky stavebnictví, která byla vydána v rámci správních řízení zahájených na návrh či z moci úřední v období 01/2021 až 12/2022, a podat čtenáři stručné shrnutí merita projednávané věci v jednotlivých případech, jakož i nastínit některé úvahy prezentované v rámci uvedených rozhodnutí s cílem napomoci dobré zakázkové praxi.
Sborník zahrnuje zakázky na realizaci stavebních prací a souvisejících činností (zejména architektonické, projektové a inženýrské činnosti ve výstavbě včetně dozoru) s výjimkou stavebních prací a souvisejících činností v oblasti dopravy, které byly obsaženy již v předchozím sborníku. Závěry vyjádřené v rozhodnutích zahrnutých do tohoto sborníku mají mnohdy přesah a dopad i na zakázky mimo sféru stavebnictví, v důsledku čehož tak mohou být tyto vyslovené závěry případně aplikovatelné i na postupy zadavatelů v jiných odvětvích.
Sborník rozhodnutí najdete ZDE.
Tiskové oddělení ÚOHS
NOVÝ TERMÍN nasazení eForms
(03. 10. 2023)Více »
Na základě rozhodnutí Evropské komise byla povinná implementace nové podoby elektronických formulářů (eForms) dle prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/1780 ze dne 23. září 2019 odložena z 25. října 2023 na 1. února 2024.
Do konce ledna 2024 bude proto probíhat uveřejňování na VVZ tak, jako doposud, a to beze změny.
Plánovaná odstávka VVZ v termínu od 26.10.2023 do 30.10.2023 se zrušuje.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)
Stanovisko ÚOHS k novelizovaným pravidlům skládání kauce při podání návrhu dle ZZVZ
(15. 09. 2023)Více »
V průběhu července 2023 nabyla účinnosti novela ZZVZ provedená zákonem č. 166/2023 Sb. V rámci této legislativní změny došlo také k úpravě § 255 odst. 1 ZZVZ, který se týká stanovení výše kauce.
Vzhledem k tomu, že mohou v souvislosti s novelou vznikat určité nejasnosti v tom, jak kauci skládat, vydává ÚOHS následující stanovisko, v němž tuto problematiku vysvětluje.
Stanovisko ÚOHS najdete ZDE.
Tiskové oddělení ÚOHS
Přechod na eForms – plánovaná odstávka Věstníku
(04. 09. 2023)Více »
ZRUŠENÍ PLÁNOVANÉ ODSTÁVKY VĚSTNÍKU
Od 25. října roku 2023 dochází k zásadní změně podoby uveřejňovacích formulářů na Věstníku veřejných zakázek (Věstník).
Za účelem hladkého přechodu na nové eForms bylo nezbytné stanovit přechodné provozní období Věstníku:
1) v pátek 20. října 2023 od 18:00 dojde k znepřístupnění uživatelských účtů (nebude umožněno přihlášení ani registrace) a zároveň nebude možné odesílat ani uveřejňovat žádné formuláře včetně podávání formulářů z elektronických nástrojů. Uveřejněné formuláře tak budou zpřístupněny pouze pro čtení ve veřejné části Věstníku;
2) od čtvrtka 26. října 2023 od 8:00 bude Věstník zcela mimo provoz a po otevření stránky se zobrazí pouze informace o probíhající plánované odstávce;
3) v pondělí 30. října 2023 od 8:00 dojde ke spuštění a k obnovení celého provozu Věstníku včetně možnosti odesílat a uveřejňovat formuláře již v nové podobě eForms.
Více informací najdete na webových stránkách MMR zde.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)